/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
brugt dynastarter efterlyses
Fra : svenliss
Vist : 1992 gange
100 point
Dato : 30-03-08 19:43

Jeg mangler en dynastarter til min gl. Korsør 8 hk. bensinmotor.
Jeg har startrelæ, så det er egentlig kun "dynaen" jeg mangler.
Jeg må have garanti for, at den virker, da jeg nylig købte en, som viste sig ikke at virke - penge ud af vinduet.
Gode råd er jeg modtagelig for.
Evt. kan en kontaktmulighed være nødvendig - evt. E-mail adresse

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 100 point
Dato : 30-03-08 22:36

Har du overvejet at få den du købte lavet hos en autoelektrikker???? Ellers må du herind og spørge det ser ud til at der er nogle kloge hoveder specifikt på det fu søger

http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=51687

Ellers søg på www.dba.dk

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 30-03-08 22:53

Jeg har en brugt - men den bruger jeg selv.

Du kan for godt 3000 købe en helt ny i Marine world

Kommentar
Fra : hhmcsv

Dato : 31-03-08 16:38

Jeg vil også anbefale, at du ser lidt nøjere på den starter der ikke fungerer. Med den driftstid der er for en bådmotor, så er disse dynastartere nærmest uopslidelige. Den hyppigste "fejl" er at kullene slides og ikke længere kan nå kommutatoren. Jeg har selv repareret en Bosch-starter som havde denne sygdom, og det var endda ikke kullene som var slidt for korte. Der var simpelthen på grund af motor-vibrationerne slidt et lille hak i siden på kullene, så de hang i holderne. Så de skulle bare ud og slibes lidt på siderne (alm. sandpapir er fint til disse meget bløde kul).
Her er et link til, hvor man kan købe kul til dynastartere billigt (12 EUR for et sæt):

http://www.technikline.com/pd1152354733.htm?categoryId=3

Er man alligevel i gang kan det selvfølgelig anbefales at rense kommutatoren, igen med fint sandpapir og efterse og smøre lejerne.

Godkendelse af svar
Fra : svenliss

Dato : 02-04-08 22:44

Tak for svaret Sunowich.
Jeg har oprettet mig som bruger på: Lav dets selv
Der kan jeg få nogen gode tips, og knytte nogen gode kontakter -
så Tak for det!
Mvh. svenliss

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 03-04-08 05:00

Takker og bukker