/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hvor søges tyske aner?
Fra : vith
Vist : 2279 gange
100 point
Dato : 30-03-08 16:18

Findes der tyske søgesider i stil med AO og DDD?

Det er primært i Preussen (Düsseldorff-området) jeg skal søge.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 30-03-08 16:21

kun
FS.http://www.familysearch.org/
ellers koster det penge at få oplysninger fra tyskland
senta

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 30-03-08 16:36

Hej

Prøv dette link http://www.ahnenforscher.de/

Lis

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-03-08 18:42

De mest anvendte er jo nævnt...

Her er et par supplerende:
http://www.genealogy.net/
http://home.att.net/~wee-monster/germanlinks.html
http://www.ahnenlotse.de/index.html

Og du ved jo dda også dækker Hertugdømmerne Schlesvig og Holsten, nu tyske:
http://ddd.dda.dk/kiplink1.htm

Iøvrigt er Düsseldorff jo langt mod i Vest i Tyskland,
og Preussen gammelt område/delstat Østpå, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-03-08 20:46

Du kunne jo også lade os hjælpe med at finde de tyske aner...

Jeg har lidt erfaring med at søge der,
(har bl.a. sporet min kones tyske slægtsgren via Holsten helt til Türingen).

Kom med de gamle Opa og Oma navne? Født hvor?? Hvornår???
Og vi finder deres Uhr Uhr Ahnen til dig, Svend nu pensionist med god tid...

Kommentar
Fra : vith

Dato : 30-03-08 21:11

Foreløbig tak for alle links, som jeg er ved at tjekke.

Du må meget gerne hjælpe, Svend. Det drejer sig om

Jacob Reuter f. 7 dec 1844 i Düsseldorff, Ordningen Am Rhein, Preussen,

gift med

Sophia Ochse f. 2 marts 1847 i Krefeld, Rheinland, Preussen.

Sophias forældre skulle være Hattemager Johannes Ochse og Catharina Elisabeth Spers.

Jacob og Sophia kommer til Danmark omkring 1883/1884 og har da 3 børn:

Lisette Reuter f. 18/7 1873 i Preussen
Justaf Reuter f. 22/10 1875 i Altona, Preussen
Emma Reuter f. 21/5 1882 i Altona, Preussen

Det er hvad jeg ved om dem inden de kommer til DK

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-03-08 21:59

Moderen er God nok, Svend
"
Sophia Ochse
Christening: 02 MAR 1847 Krefeld, Rheinland, Preussen
Father: Johannes Ochse Family
Mother: Catharina Elisabeth Spers
"

Kommentar
Fra : vith

Dato : 30-03-08 22:03

Ja, hende har jeg fundet på familiysearch.

Faderen, Jacob, kan jeg slet ikke finde inden han kom til DK.

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 100 point
Dato : 30-03-08 22:12

Men her gifter Johannes sig, også i Krefeld:
"
Johannes Ochse Marriages:
Spouse: Catharina Elisabeth Ippers Family
Marriage: 17 FEB 1846 Krefeld, Rheinland, Preussen
"
Men Catharina Elisabeth Spers hedder nu Catharina Elisabeth Ippers,

Har du også dette ægteskab? Hvad er rigtigt Spers eller Ippers?? Svend

Kommentar
Fra : vith

Dato : 30-03-08 22:17

Det var nyt for mig, Svend, det kendte jeg ikke.

Jeg er overhovedet ikke sikker på efternavnet Spers, det har jeg kun fra FS.

Det eneste "pålidelige" jeg har - og det er fra det danske politis arkiver - er at Sophia har oplyst at hendes far var hattemager og at hun boede hjemme til hun var 23 år.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-03-08 23:03

Jeg finder flere Ippers, men vist ingen Spers, fra området med passende alder...

Her et eksempel, måske en søster? Svend
"
Catharina Margaretha Ippers Birth: 13 JUL 1822 Grefrath,Neuss, Duesseldorf Stadt, Rheinland,
Father: Johann Ippers
Mother: Barbara Kempermann
"

Kommentar
Fra : vith

Dato : 30-03-08 23:59

Jeg tror mere på Ippers nu!

Vielsen 17/2 1846 Johannes og Catharina passer da meget godt med at Sophia fødes 2/3 1847.

Der er mange Ippers i Grefrath, men jeg har fundet nogle flere i Krefeld, som er søskende:

Heinrich Joseph Ippers f. 6/2 1791, katholisch, Krefeld, og
Ruettgerus Ippers f. 8/12 1780, katholisch, Krefeld

De har ihvertfald samme forældre:

Far: Jacob Ippers
Mor: Anna Elisabeth Roeskes

De er godt nok af lidt ældre dato, men måske kan vi finde "the missing link".

Jacob Reuter og Sophia Ochse var katolikker.

Der er også en Anna Catharina Ippers f. 16/4 1846, Krefeld
Forældre: Hermann Ippers og Helena Althoff

Måske er Hermann bror til Catharina Elisabeth Ippers?

Kommentar
Fra : senta

Dato : 31-03-08 10:40

fra fs
Husband
HUBERTUS REUTERPedigree
Birth:
Christening:
Marriage: 17 SEP 1837 Roemisch-Katholische, Antweiler Euskirchen, Rheinland, Preussen
Wife
ANNA GERTRUDE KLEINPedigree
Birth:
Christening:
Marriage: 17 SEP 1837 Roemisch-Katholische, Antweiler Euskirchen, Rheinland, Preussen
Death:
Burial:
JACOBUS REUTERPedigree
Male
Event(s):
Birth:
Christening: 28 DEC 1838 Roemisch-Katholische, Antweiler Euskirchen, Rheinland, Preussen
Death:
Burial: Parents:
Father: HUBERTI REUTER Family
Mother: GERTRUDIS KLEIN
Sophia OchsePedigree
Female
Event(s):
Birth:
Christening: 02 MAR 1847 Krefeld, Rheinland, Preussen
Death:
Burial:
Parents:
Father: Johannes Ochse Family
Mother: Catharina Elisabeth Spers
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 31-03-08 10:44

her er fra dda 1885
senta
Samtlige personer i husstanden

København, København (Staden), Brohusgade (Ulige numre), No. 1, Matrikel 1107, Forhus, 2. Opgang, Stuen, 40, FT-1885, C8386
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jacob Reuter 40 Gift Husfader Cigararbeider Ørdingen Am Reihn, Preussen
Sofia Reuter 37 Gift Husmoder Preussen
Lisette Reuter 11 Ugift Datter Preussen
Justaf Reuter 9 Ugift Søn Preussen
Emma Reuter 2 Ugift Datter Preussen
Friederich Michael Finzel Reuter Under 1 Aar Ugift Søn Kjøbenhavn

--------------------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-03-08 10:52

Jacobus, jeg tænkte nok Jacob ikke var helt rigtigt, men var kun kommet til Jakob...
Godt fundet senta.

Hvorfor hedder den yngste søn født i Danmark mon også Finzel? Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-03-08 11:33

>JACOBUS REUTER
>Christening: 28 DEC 1838 Roemisch-Katholische, Antweiler Euskirchen, Rheinland, Preussen...
Er jo for gammel:

>>Jacob Reuter 40 Gift Husfader Cigararbeider Ørdingen Am Reihn, Preussen i 1885
>>>Jacob Reuter f. 7 dec 1844 i Düsseldorff

Altså 5-6 år yngre...
Og fødebyen, hvad er rigtigt? Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-03-08 12:03

Tilfældigvis har jeg været i Krefeld...

Ordningen Am Rhein "Ørdingen Am Reihn" hedder Uerdingen og er en forstad til Krefeld ved Rhinen.
Syd for Krefeld ligger Neuss, også på Vestbredden; lige over for Düsseldorf på Østbredden...

Euskirchen ligger et godt stykke længere sydpå syd for Köln.

Krefeld og Üerdingen Am Rhein var altså nabobyer, Svend

Kommentar
Fra : vith

Dato : 31-03-08 13:01

Sikke en masse oplysninger, som jeg vil kigge nærmere på når jeg kommer hjem.

Kan lige tilføje at yngste søn IKKE, som der står i FT hedder Finzel, men iflg. kirkebogen er døbt Vicentius (det har nok været for svært at stave til for ham der skrev ved FT)

Kommentar
Fra : vith

Dato : 31-03-08 19:05

Og det kunne jeg så heller ikke selv stave til - han er døbt:

Frederik Michael Vincentius Reuther (der er ovenikøbet sneget sig et h ind der)

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 01-04-08 20:40

Hej Svendgiversen
Som du dog kan, man lad være med at lede efter klokkebedsteforældre ikke UHR - men kun Urgrossvater und so weiter.
Kærlige hilsner - men kun denne gang
Ingelein alias Ingeborg

Kommentar
Fra : vith

Dato : 01-04-08 21:08

Nu har jeg kigget lidt på det hele og hælder lidt til at Catharina Elisabeth hedder Ippers og ikke Spers. Det kunne være rart med en kopi af siden i kirkebogen.

Tak for de mange gode links. I det ene fandt jeg ud af at man ved at søge i altavista.de på efternavnet (f.x. Ippers) efterfulgt af genealogie, så kommer der en masse links til tyske slægtsforskere hjemmesider. Der var faktisk en del Ippers, men desværre ingen Catharina Elisabeth.

At Johannes Ochse gifter sig med Catharina Elisabeth i 1846 passer meget godt med at de får Sofia Ochse i 1847, men det er ikke noget skudsikkert bevis.

Om Jacob Reuter er født i 1838 eller 1844? Tja, der er flere muligheder:

Han kan have løjet om sin alder, da han kom til Danmark
eller
ham, der er født i 1838 dør i meget ung alder og ham der er født 1844 får samme navn.

Har I flere gode forslag?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-04-08 21:33

Keine, kleine U(h)rsache Ingeborg, hils din kat...

Og vith, måske i morgen.

Her først lidt om sognene, områderne:

http://www.genealogy.net/reg/ger1990-d.html
http://www.genealogy.net/reg/NRHE-WFA/NRW.html

Og nogle eksempler på tyske kirkebøger med Reuter:

http://www.verhohlen.privat.t-online.de/tillgH.htm

http://home.hetnet.nl/~ferwerd/verhohlen/pfgL.htm

http://www.awest.de/Privat/Ahnenforschung/vorfahren/index3.htm

Har stadig ikke fundet nogen Jacob Reuter født 1844, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-04-08 17:25

Her er nogle tyske Reuter der også søger i Krefeld og ÜRDINGEN.
"
Name: Karin Reuter. E-Mail: eckikarin-reuter@t-onlin.de. Eintrag ... Suche Verwandte oder Kinder von Hans und Helene Kutscher aus Krefeld. ...
http://www.ahnenforschung-genealogie.de/forum5_02.htm

Karl Reuter *30.11.1841 Saarbrücken+08.02.1905 ... Krefeld. August Kornath
http://forum.ahnenforschung.net/thread.php?threadid=8176&page=5

Anna Katharina ÜRDINGEN. 1 Kind von Nr. 1 ... Elisabeth Reuter
http://forum.ahnenforschung.net/thread.php?threadid=9168&page=1
"
Hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : vith

Dato : 02-04-08 20:34

Jøsses da, Svend, sikke en masse gode links du kommer med der - der er jo til mange aftener!
De er alle lagt i favoritter.

Godkendelse af svar
Fra : vith

Dato : 12-04-08 20:37

Tak for svaret svendgiversen.

Tusind tak for alle de gode tip og forslag - og indblik i den tyske geografi.

Der er også point til senta.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-04-08 21:00

selv tak, Svend