/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Medion MD96350 Vista til Xp
Fra : CFLJ
Vist : 1532 gange
50 point
Dato : 30-03-08 15:58

Hejsa...

Nu har jeg prøvet med nLite...

Slipstreamet en sata driver som jeg har hentet på medion.dk...
Men jeg aner ikke om det er den rigtige fil jeg har tilføjet, og jeg ved heller ikke rigtig om jeg gør det rigtigt...

Er der mon en der kan hjælpe mig med en guide så jeg kan få vished om hvad jeg præcist skal gøre for at få Xp på min Medion bærbar maskine?????

Håber der en nogen der kan hjælpe mig...
På Forhånd tak...

P.S. Har ikke så mange point... Så jeg håber der er nogen der synes det er et nemt spørgsmål!!!

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 30-03-08 16:04

Hvis du har en cd med XP. Start pcen og gå ind i bios. Sæt cd-rom som First Boot Device og gem ændringerne (F10) Smid cden i drevet og genstart. Nu kommer den efter genstart og optælling af ram og spørger om du vil starte fra cdrom, tryk på en vilkårlig tast. Lad den selv løbe ind og installer lige sata driverne til at begynde med når du bliver spurgt.
Resten kører af sig selv. Hvis du har et styresystem på i forvejen og du vil gemme dette, vælger du blot en anden partition og er der ingen så opret en. Bare følg anvisningerne.

Kommentar
Fra : CFLJ

Dato : 30-03-08 16:10

Se problemet er jo at windows xp ikke kan se en sata hdd i installations programmet... Så det du skriver kan jeg sagtens gøre(Og har jeg allerede prøvet).
Men når jeg kommer til siden hvor man skal vælge en partition man vil installerer Xp på, skriver den at der ikke er nogen synlige diske i systemet...

Har så hørt at nogle bios systemer har en mulighed for at slå en sata disk over så den kører som en almindelig ide disk(Eller noget lignende).

Men den mulighed kan jeg ikke rigtig finde i min bios....

Så problemet kan egentlig koges ned til at jeg skal have gjort min hdd synlig for Xp installationen...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-03-08 16:23

Du skal installere den SATA driver inden du kommer til valg af sted.
Det gøres når du får mulihed for at trykke [F6] mens den læser driver og andet ind.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 30-03-08 16:37

Ja og man skal være hurtig til at trykke F6, det står nederst på siden, i få sekunder.

mvh klaudi

Kommentar
Fra : helgec

Dato : 30-03-08 17:16

Er du sikker på at du overhovedet skal bruge omtalte driver, hvis det er en nyere computer kan du sikkert ændre iBIOS således at XP kender en SATA disk. Hvis du har en menu i BIOS under ADVANCED der hedder AHCI så skal du disable den og prøv så igen

Kommentar
Fra : CFLJ

Dato : 30-03-08 20:20

Hej igen...

Den med at taste f6 kan så vidt jeg ved kun lade sig gøre hvis man har et floppy drev...Eller hvad?? Og det har jeg desværre ikke...

Den med at ændre i bios har jeg også læst om... Men jeg var i tvivl om hvad det var der skulle ændres... Og håbede der var en der kendte til lige præcis den bios jeg har på min medion da jeg ikke synes jeg kan slå noget af det rigtige til eller fra.... Men det er en smule ud over mit talent!!!

Men prøver lige den med at ændre i bios igen...

Takker alle for interessen...

Kommentar
Fra : CFLJ

Dato : 30-03-08 20:48

Nu har jeg været inde i bios...

Og når jeg går ind under advanced og vælger min sata disk har jeg følgende valg muligheder:

auto
user
other Atapi
ide Removable
cd-rom
atapi removable
none

Der er selvfølgelig forskellige muligheder for at ændre underpunkter ved hvert punkt...
Men det har jeg ikke turde prøve... Og vælger jeg et af de før nævnte indstillinger ud over auto resulterer det i den klasiske blå skærm!!!

Men xp ser stadig ingen drev...

Jeg håber virkelig der er nogen der kan hjælpe mig med at løse dette problem!!!

Kommentar
Fra : helgec

Dato : 30-03-08 20:52

Og hvad sker der hvis du vælger AUTO

Kommentar
Fra : CFLJ

Dato : 30-03-08 20:54

Auto er den indstilling bios stod i oprindeligt... Og den eneste indstilling den kan starte op med... Og så kan installationsprogrammet ikke se nogle diske...

Men så får jeg i det mindste ikke blå skærm...

Kommentar
Fra : helgec

Dato : 30-03-08 21:07

Hvad får du undermenuer i de andre menuer

Kommentar
Fra : helgec

Dato : 30-03-08 21:18

Er din XP-skive med SP2??
Hvad er linket til den driver du har forsøgt at streame med Nlite??

Kommentar
Fra : helgec

Dato : 30-03-08 21:21

Og hvad er serienummeret på din PC det er jo en betingelse at vi kender det for at finde driveren

Kommentar
Fra : CFLJ

Dato : 31-03-08 06:15

Hejsa...

Den maskine jeg prøver at nedgradere er en Medion Akoya MD96350 Design Notebook.

Og det er en Windows Xp pro sp2 jeg skal have lagt ind på den...

Og stedet hvor jeg har fundet en sata driver er: www.medion.dk

Endnu en gang tak for interressen...

Kommentar
Fra : helgec

Dato : 31-03-08 07:18

Jamen som du jo selv kan se så skal jeg bruge SERIENUMMERET på pc for at finde driveren, vi prøver nok en gang

Og hvad er serienummeret på din PC

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 31-03-08 08:14

Brug dette i miderste felt under driver og opdatering

MD96350

mvh klaudi

Kommentar
Fra : CFLJ

Dato : 31-03-08 14:02

helgec>>> Se jeg var åbenbart ikke helt med på hvad du mente...

Det er jeg så stadig ikke helt sikker på at jeg er!!!

Men under maskinen står et model nummer som er: WIM 2140.

Hvis det stadig ikke er det rigtige ved jeg ikke lige hvor jeg skal lede efter det så kaldte serie nummer...

Håber det var hvad du skulle bruge...

Klaudi>>> Der er jeg ikke helt med på hvad du mener... Gider du uddybe det lidt nærmere??

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 31-03-08 14:41

Ja det er på http://www.medion.dk/ service og support>Driver og Opdatering,
der indtaster du MD96350 i det midterste felt, MD/LT nummer (kun for bærbar og tilbehør),
men det jo nok der du har hentet din driver!

mvh klaudi

Kommentar
Fra : helgec

Dato : 31-03-08 16:05

Jeg sender dig en guide i aften

Kommentar
Fra : helgec

Dato : 31-03-08 16:15

Er dit system en 32 eller 64 bits

Kommentar
Fra : helgec

Dato : 31-03-08 16:59

Guiden er baseret på at du går frem efter www.helgec.dk/sata.html -> garanti gives ikke -> eksemplet er baseret på 32 bit -> efter at du har downloadet og udpakket sata driveren fra MEDION skal alle filerne fra "eSATA" placeres i "i386" læs www.helgec.dk/sata.html omhyggeligt først -> den SIF fil der omtales skal redigeres ved at du indsætter nedenstående tekst

[SourceDisksFiles]
si3531.sys = 1,,,,,,4_,4,1,,,1,4
SiWinAcc.sys = 1,,,,,,4_,4,1,,,1,4
[HardwareIdsDatabase]
PCI\VEN_1106&DEV_3149 = "SiWinAcc"
PCI\VEN_1106&DEV_4149 = "si3531"
[SCSI.load]
SiWinAcc = SiWinAcc.sys,4
si3531 = si3531.sys,4
[SCSI]
si3531 = "VIA ATA/ATAPI Host Controller"
SiWinAcc = "VIA Serial ATA RAID Controller"

Kommentar
Fra : CFLJ

Dato : 04-04-08 15:55

Hej igen...

Har arbejdet i døgndrift den seneste tid så jeg har ikke rigtig haft tid til at melde tilbage...

Har dog prøvet at lave en Xp skive ud fra din guide helgec...
Men når jeg booter fra den siger den at den mangler en fil der hedder "SiWinAcc.sys".

Tror lige jeg prøver at læse guiden igennem igen...

Kommentar
Fra : helgec

Dato : 05-04-08 10:07

Er det 64 bits du sidder at arbejder med? mit eksempel er baseret på 32 bit

Kommentar
Fra : CFLJ

Dato : 05-04-08 14:28

Hey... Det er et 32 bit vista system jeg har på maskinen nu...

Og nu har jeg prøvet at brænde en ny skive hvor jeg havde lagt alle sata driver filerne ind i I386 mappen uden at de lå i en undermappe. Hvilket jeg tror var problemet da den manglede en fil...

Så nu er jeg bare tilbage hvor jeg startede hvor den skriver at der ikke er nogle hdd på systemet!!!

Så jeg er desværre stadig på fuldstændig bar bund!!!

Kommentar
Fra : helgec

Dato : 05-04-08 14:56

Prøv at maile din sif fil til mig
mail@helgec.dk