/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Løbetid?
Fra : Ingefalbe
Vist : 903 gange
100 point
Dato : 30-03-08 12:42

Har en lille hunhund som er i løbetid - hvor længe skal vi regne med at den bløder? Er det forskelligt
fra hund til hund?

Kommentar
Fra : Boxerpige101

Dato : 30-03-08 12:45

Ja det kan det være, men ca. 3 uger før lø'betiden er ovre. I den sidste tid er det ikke decideret blod, men nærmere et stråfarvet udflod.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-03-08 12:46

blødning ca. en uge...
Når det er en lille hund, du har, så er det ikke sikkert, at du opdagede blødningen den første dag.

Efter den første uge bliver udflåddet mere gennemsigtigt og kan til sidst ikke mere ses... SÅ! er pigen ved at være højløbsk og skal passes rigtig meget på.

Du skal passe på hende indtil hanhundene ikke mere er så interesserede, og hun afviser dem med snerren og snappen... Der går som regel 3-4 uger ialt.

Husk at skrive ind i kalenderen hvornår du opdagede løbetiden. Det er rart at have den præcise dato til de næste gange hun kommer i løbetid.

Kommentar
Fra : Juvelen

Dato : 30-03-08 13:45

nej det er omtrent 3 uger ved hver hund , men det kan variere hvor tit de kommer i løbetid .
Og hver hund opfører sig forskelligt under løbetid .
1 uge . hanhundende kan være lidt nysgerrig og det vil din tæve osse være.
2 uge . Ren kærlighed (i den uge der er chance for parring)
3 uge .Din tæve hader hanhundende . og du er stolt af hende haha

Men en god ide at læse om hvordan din hund vil ændre sig efter løbetid .. det kan være at hun vil blive mere rolig , men det kan osse være at hun vil være mere strid .. alt dette efter race.
Og som Birgitta siger så er det en god ide at skrive det i kalenderen

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 30-03-08 13:55

De andre kommentarer er jo fakta.

Hvis du er i tvivl om "modtageligheden" kan du på de fleste tæver klø den på bagkroppen i nærheden af haleroden. Hvis hun svinger halen til side og på den måde gør sig tilgængelig skal man passe på.
Min tæve reagerer på denne måde i slutningen af første uge af løbetiden og gør det ikke mere i begyndelsen af tredje uge.

Metoden er IKKE ufejlbarlig, men giver en ganske udemærket indikation af løbetidsforløbet og hendes vilje/lyst til parring.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-03-08 14:08

Hihihi... den med at klø dem på haleroden, det er vist gammel overtro.. Jeg har set gamle steriliserede tæver reagere sådan...

Og jeg hørte engang om en tæve, der tillod parring på 31. dagen.... Det er sgu'tte nemt...

De væsentligste fakta er, at alle tæver er forskellige m.h.t. løbetid. Så det er en god ide at "føre dagbog".. Så får man ad åre en ide om hvad der er normalt for éns egen tæve..

Accepteret svar
Fra : bevi54

Modtaget 100 point
Dato : 30-03-08 14:15

tæver går normalt 28 dage med en løbetid de første 8 dage bløder de lidt så overgår de til næsten usynligt blod i 8 dage, derefter bløder de mere eller mindre frem til den 28 dag. fra 10 dag til 22 dag skal du passe ekstra meget på din tæve.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : Cirkelinedk

Dato : 30-03-08 15:37

http://www.hunde-info.dk/page64.shtml

Her står der om løbetid m.m Vores hun er også ca 3 uger om at komme igennem det, fra start til slut..

Kommentar
Fra : Cirkelinedk

Dato : 30-03-08 15:38

glemte at sige min er en dværgpudel

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 30-03-08 17:40

Citat
Hihihi... den med at klø dem på haleroden, det er vist gammel overtro

Det kan da godt være, at det er gammel overtro - men så er jeg blevet troende på mine gamle dage, for - som skrevet - virker det på MIN hund.

Og jeg har en formidabel mulighed for at afprøve "overtroen", idet jeg også har en hanhund.
Hvis hun IKKE svinger halen til side, når jeg klør hende som beskrevet, tillader hun heller ikke hanhunden at "komme til".

Jeg skyndte mig iøvrigt at tage et forbehold, for som du meget rigtigt skriver, kan der være stor, endog meget stor, forskel på. hvorledes forskellige tæver gennemfører deres løbetid.

Men, igen, det virker på min hund, og det KUNNE jo være, at der var andre, der kunne have gavn af "tricket" - overtro eller ikke

Godkendelse af svar
Fra : Ingefalbe

Dato : 30-03-08 18:13

Tak for svaret bevi54.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 30-03-08 18:18

Selv tak, og et klap til din tæve.
Mvh Bevi54