/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Rothmann slægten
Fra : thoustrup
Vist : 1784 gange
400 point
Dato : 30-03-08 12:09

Rothmann slægten

Jeg søger oplysninger om nogle med navnet Rothmann eller Rothmann-Johansen.
Axel Alexander Gregorius Johansen, født 12.3 1886 i Allinge, gift i 1906 med Anne Marie Hansen født 10.sep. 1882 i Rø.
De får mindst 3 børn på Bornholm.
1.   Gunni Herdis Johansen, 1911
2.   Orla Gregers Andreas Johansen, 1909
3.   Arne Georg Johansen, 1907

Fra 1921 får de 3 børn i Middelfart:
1.   Peder Villy Rothmann Johansen, 1921
2.   Knud Axel Rothmann Johansen, 1923
3.   Elden Tage Rothmann Johansen, 1927

Som der også ses ved de sidste 3, så er der kommet et Rothmann med i navnet, noget jeg ikke kan finde grunden til. De første fra Bornholm, fik nogle af dem måske Rothmann navnet senere i livet.

Ved I noget om hvornår Axel og Marie rejste fra Allinge?
Var det direkte til Middelfart, eller var det via et andet sted i Danmark?
Hvorfra kom navnet Rothmann ind i billedet?

Min kones farbror hed Peder Villy Rothmann Johansen, men han var ikke gift med min kones faster, blev han gift, fik han børn senere? Og hvis han gjorde, hvor er disse?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-03-08 12:52

Kun indledende...

Den yngste ROTHMANN jeg finder er fra Roum, langt fra Bornholm:
"
ROTHMANN, Mette Kirstine   Christening
   Gender:   Female
   Birth Date:   4 Mar 1865
   Christening Date:   11 Mar 1865   Recorded in:   Roum, Viborg, Denmark
         Collection:   Roum; Den Danske Folkekirke
   Father:   Johan Ernst Frederik ROTHMANN
   Mother:   Ane FESTENSDR
"
Også de andre "yngre" Rothmann er fra Roum, Svend

Kommentar
Fra : thoustrup

Dato : 30-03-08 13:09

hej Svend
Den nordjyske slægt er ikke min slægt.
I Harelev på Sjælland findes en Ruthmann, det er ej heller min slægt.
Min kones farbror og hans sønner hedder sjovt nok RUtmann, præsten har skrevet forkert ved farbrorens dåb i 1942, og yderligere fik farbroren det engelske navn Bill, moderens noget specelle drillerier mod tysken.

Steen Thoustrup

Kommentar
Fra : senta

Dato : 30-03-08 13:10

MiddelfartVendsOdenseMiddelfart 19191929
opslag 62 nr. 27
der finder du Knud Axel Rothmann Johansen født 1923
ude til højre står der udmeldt af folkekirken d. 12/2 190?
opslag 117 nr.2 1927 finder du Elden Tage Rothmann Johansen,også udtrodt af folkekirken i 1986
ikke noget om navneændring fra Johansen til Rothmann ?
senta

Kommentar
Fra : thoustrup

Dato : 30-03-08 13:10

tillæg til sidste indlæg.

Bill hed RUTHMANN og ikke Rutmann

Kommentar
Fra : thoustrup

Dato : 30-03-08 13:13

til Senta
nej det er rigtigt, men storebror Peder fik navnet i tresserne, men sønnen Bill fik det i 1942, verden er mærkelig.

En anden Rothmann fra Holbæk, fik Rothmann navnet i ca 60 år efter han blev født, så Rothmann/Ruthmann navnene er så et et købt navn, i midt tresserne for en del familier

Kommentar
Fra : senta

Dato : 30-03-08 13:26

der bør være en indførelse i kirkebogen fra middelfart med navneændringen fra J til ro osv.
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-03-08 13:32

En West Knudsen forsker også i Rothmann:
http://www.chrwest.dk/

Måske din slægt? Svend

Accepteret svar
Fra : senta

Modtaget 400 point
Dato : 30-03-08 13:37

du skriver
Citat
storebror Peder fik navnet i tresserne, men sønnen Bill fik det i 1942

der skal være en indførelse /rettelse i det sogn ghvor de er født , kontakt da kirkekontoret i middelfart og hør hvornår/ og om navnet er købt ? eller de har giftet sig til rothman
senta

Godkendelse af svar
Fra : thoustrup

Dato : 01-04-08 19:32

Tak for svaret senta.