/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Red Hat 8 og USB-understøttelse
Fra : thomas5
Vist : 417 gange
70 point
Dato : 26-02-03 08:25

For at sammenligne med noget blasfemisk I de nye meget moderne og særdeles smarte USB-pen (dingeldongel), som nu nok er skod-floppyens afløser, i fx W2K når man isætter en USB-pen og så får man straks adgang til denne via et ikke permanent drev. Jeg er sikker på i ved hvad jeg snakker om.

Hvad med Red Hat/Linux?? Vil den også finde denne USB-pen per automatik, eller skal man konfigurere noget specielt???

Kommentar
Fra : ibbach

Dato : 27-02-03 19:28

Redhat8 tested 128 Mb USB-pen OK

1: åbne en shell
2: tilslut din USB-pen
3# dmesg
bla bla bla bla og i bunden finder du sikkert at din nye device eks. sda1
4 # mkdir /usbdisk
5 # mount /dev/sda1 /usbdisk
6 # df -k
[root@rh8 root]# df -k
Filesystem 1K-blocks Used Available Use% Mounted on
/dev/hda1 4134900 3149652 775200 81% /
/dev/hdc2 1357248 44856 1243448 4% /home
/dev/hdc1 1357216 387788 900484 31% /opt
none 63092 0 63092 0% /dev/shm
/dev/sda1 127936 32368 95568 26% /usbdisk <------------
[root@rh8 root]#

Nu er det så bare at gå løs på den nye disk med vieditoren ;) have fun

Kommentar
Fra : thomas5

Dato : 28-02-03 08:19

1: Hvordan åbner man en shell?? (endnu vigitere, hvad er en shell)??

Hvad betyder dmesg????

Kommentar
Fra : ibbach

Dato : 28-02-03 17:51

1: Hvordan åbner man en shell?? (endnu vigitere, hvad er en shell)??
(svar): højreklik på skrivebordet og vælg "new terminal"

2: Hvad betyder dmesg????
(svar): puha den var svær, jeg vil så nødig forvirre tingene så kan vi nøjes med at sige
at man med denne kommando blandt andet kan se hvilke fysiske enheder der er på computeren (det skal dog siges at der skal noget træning til at tolke dmesg)

I "new terminal" vinduet har man en prompt som hvor man kan skrive kommandoer
Lige som i dos. I dette vindue udfører du bare de kommandoer fra foregående svar:

Kommentar
Fra : Uranus

Dato : 16-04-03 14:30

hvis du vil montere USB-pen, kan du også redigere /etc/fstab
ved at tilføje følgende linier:
/dev/sda1 /usbdisk vfat noauto,user 0 0 (hvis der er fat filsystem, og husk en extra linie skift).
du kan enten redigere /etc/fstab med "mc"(F4), fra Konsollen, "gedit" eller noget andet text editor,

God fornøjelse