/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Svage bjælker i krybekælder
Fra : svenliss
Vist : 1230 gange
100 point
Dato : 28-03-08 19:35

Gulvbjælkerne er flere steder ret svækkede i min krybekælder. Lagde for 5 år siden nyt gulv oven på det gamle gulv - uden at gøre noget ved problemet.
Krybekælderen er i store områder kun ca. 30 cm høj, så det er vanskeligt at komme der ind.
Hvordan får jeg understøttet bjælkerne, og også gerne får bedre isoleret?
Er der andre veje end den barske, at hive hele gulvet op?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-03-08 19:42

Citat
Er der andre veje end den barske, at hive hele gulvet op?

Det er den eneste rigtige

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 28-03-08 19:45

Det kommer an på hvordan de er svage..
Hvis de buer ned ad så gluvet hænger skal dette løftes på plads.
Der er flere muligheder.
Udskiftning af plankerne eller forstærkning af disse, Lægge en ny på siden af de gamle... og lange bolte igennem. Understøtning af de gamle planker...
kan i nogle tilfælde godt laves.

Hvis det skyldes at træet er ødelagt af fugt / råd skal det skiftes.

vh Ben

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-03-08 19:46

Det kan lade sig gøre nedefra - men du er nok død inden du er færdig for det kommer til at støve dernede. Jeg har en krybekælder maagen til og kravler ikke derned uden, at det er absolut nødvendigt.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 28-03-08 19:51

I længden er tilfredsheden ved at hive det op nok den bedste at leve med.

Det vansklige merarbejde ved at gøre det nede fra, vil være lidt spilt. Da arbejdet ved at hive det helt på og gøre det ovenfra nok er det letteste. Så får du også gjort det rigtigt.

Når gulvet hænger er der noget der tyder på at der er for langt imelle understøtninger, eller at dimensioner på planker er for små.

Hvis du hiver det op får du lavet det rigtigt...

vh Ben

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-03-08 20:03

Men hvis det er et midt-tresserhus kan gulvet være gennemgående hvis der er gipsskillerumsvægge.

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 100 point
Dato : 28-03-08 21:27

du bør tage det på den hårde måde. dels er det lettere og dels får du et bedre resultat. jeg ved ikke hvilken slags gulv du har lagt oven på det gamle, men der bør være mulighed for at genanvende det. så sparer du da lidt der.
hvis det var mit hus, ville jeg rette bunden af i krybekælderen. lægge 30-40 cm styropor ovenpå og så en gang gulvvarme i betonen. der ovenpå kan du sagtens lægge et trægulv igen og så er du ovre rigtig mange problemer. det er ca. dobbelt så dyrt, men resultatet modsvarer så rigeligt merprisen.

tømreren

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-03-08 22:23

Der kun en vej og det er op med det hele ihvertilfælde hvis det er jævnt ormeædt og ustabilt så kan du også lave en ordentlig isolering og måske øge krybekælderen så der også er plads til maven og de nye opdaterede krav om isoleringstykkelser

Mvh SunoFisk Ham der med en profil

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 28-03-08 22:41

timara46 er inde på det rigtige. Væk med gulvet og udnyt de 30 cm til isolering, så får du et gulv der lever op til de nutidige krav.

Bjørn

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-03-08 02:07

Det behøver ikke at koste livet eller en del af helbredet at kravle nedunder, passende ansigtsbeskyttelse er et must så man undgår skimmelsvampe, edderkoppespind med gammelt støv og dyr med deres efterladenskaber.

Gør nu ikke som i Ålborg hvor manden gravede jorden væk under gulvet så huset slog revner

Godkendelse af svar
Fra : svenliss

Dato : 29-03-08 07:45

Tak for svaret trimare46.
Jeg følger nok dit råd især, som jo også er tendensen i de øvrige svar - men det kunne jo være der var én eller anden "Storm P" løsning et sted i cyperspace!
Det største problem ligger nok i at komme igang, som min kloge mester ofte skød af, når hans ansatte vred sig ved en opgave.
Mvh. svenliis