/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Vista og XP på samme PC
Fra : HJA
Vist : 446 gange
100 point
Dato : 28-03-08 12:04

Hej! Jeg har lige købt ny PC med vista og er faktisk glad for den; men der er enkelte gamle programmer der ikke kan køre på vista.
Jeg har XP liggende på en sikkerheds-CD, som jeg oprettede da jeg startede den gamle HP-maskine hvor XP var preloadet.
Spørgsmålet er så om jeg kan installere den gamle XP på den nye maskine således at jeg har begge styreprogrammer liggende og så kan vælge mellem dem alt efter hvilke programmer jeg skal bruge.

Kommentar
Fra : leob

Dato : 28-03-08 12:15

Kør flere styresystemer samtidig
Gør pc'en til vært for flere virtuelle pc'er med et simpelt program og kør flere operativsystemer på pc'en uden at forstyrre det eksisterende system. Kort sagt: Kør Linux på Windows eller Windows på Linux. www.computerworld.dk/art/41703?cid=4&q=virtuelle+pc%5C%27er+&sm=search&a=cid&i=4&o=21&pos=22
se også MS om virtuel PC
www.microsoft.com/windows/products/winfamily/virtualpc/overview.mspx
leob

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-03-08 12:24

Citat
Jeg har XP liggende på en sikkerheds-CD

Og den kan du ikke bruge på en ny maskine....

Så lav et "image" af din nuværende Viste....

Slet din harddisk

Opdel den i 2 partitioner

Installer XP på den ene (fra en XPcd)

Læg derefter dit image af Vista ind på den anden partition med dualboot...

Kommentar
Fra : leob

Dato : 28-03-08 12:30

bortset fra, at en virtuel PC siges at være bedre end dual-boot
leob

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-03-08 12:32

Det kan du have ret i

Men det ændrer såmænd kun lidt på mit svar....

Uanset dette, vil en "recovery" IKKE virke da den indeholder helt forkerte oplysninger til den nye maskine.

Og ALTID

ÆLDSTE styresystem FØRST....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-03-08 12:33

Har selv lige siddet med tilsvarende problem, og blot det at FÅ ADGANG til den gamle disk gav STORE problemer....

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 100 point
Dato : 28-03-08 22:35
Godkendelse af svar
Fra : HJA

Dato : 29-03-08 12:22

Tak for svaret granner01.
Det ser ud til at dit link lige er det jeg har brug for. Jeg har dog ikke forsøgt mig endnu; men det kommer.