/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Brænding af cd
Fra : sødprinsesse
Vist : 685 gange
100 point
Dato : 28-03-08 11:04

Hej

Jeg ved ikke hvor jeg skal lægge emnet.... så nu røg det ind her

Jeg sidder og brænder nogle cdér... og kom til at tænke på... hvad er det egentlig der gør at man kan brænde dem? Hvad er forskellen på en cd skive og en plastik skive?.... altså en jeg for den sags skyld selv skar ud...............

nogle der gider/kan forklare mig det?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-03-08 11:34

Citat
en plastik skive?....

Prøv at brænde en plastik skive, så ser du forskellen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-03-08 11:42

Citat
CD-R - Den brændbare

Opbygningen af den brændbare CD-R er meget forskellig set i forhold til den traditionelle CD rom. På den brandbare CD-R er der ingen forhøjninger eller flade områder overhovedet. Den har i stedet et helt jævnt lag af reflektivt metal, der ligger oven på et fotosensitivt farvelag. På en tom CD-R er farvelaget helt gennemsigtigt og lys passerer lige gennem det og reflekteres tilbage.

Farvelaget fungerer på den måde at hvis det opvarmes af lys med en bestemt frekvens og styrke, bliver det helt mørkt. Det bliver præcis så mørkt, at lys ikke kan passere igennem laget. Det betyder, at skrivehovedet kan lagre digitale informationer ved at bestemme hvor farven skal mørknes og hvor den ikke skal ændres og derved lade lys slippe igennem. Kort sagt betyder det, at der kun bliver læst information når lyset reflekteres tilbage til det optiske læsehoved.

Sådan foregår brændingen

CD brænderen har ligesom det traditonelle Cd drev et bevægeligt læsehoved, men udover det har brænderen også et skrivehoved. Skrivehovedets laser er logisk nok meget kraftigere end laseren på læsehovedet, for ellers ville informationerne blive ødelagt, når man ville læse indholdet på CD´en. Når CD´en drejer rundt, bevæger skrivehovedet sig på samme måde som læsehovedet nemlig udad mod skivens yderkant. For at skrivehovedet ikke skal komme ud af kurs, er der på forhånd fra CD-R producentens side indlagt et guidespor i CD´ens plastic lag. Selve brændingen virker ved at skrivehovedet tænder og slukker for den kraftige laser i takt med at informationsstrømmen bestående af 1 taller og 0´er er klar til lagring. De steder hvor laseren gør farven mørkere vil læsehovedet fortolke som et 0 og de reflektive områder som et 1.

Fordele og ulemper

Fordelene ved en CD-R er at de fungerer i næsten alle typer CD drev og det er unægteligt en god ting, da netop CD drevet/CD brænderen er et af de mest udbredte medier. Desuden er CD-R medierne meget billige.

En anden fordel er også, at det er forholdsvis hurtigt at lagre information på en CD-R skive men hurtigere skrivehastigheder kræver naturligvis mere avancerede laser systemer og hurtigere data tilførelse, desuden skal CD medierne også uderstøtte de tilsvarende hastigheder.

Ulempen ved CD-R disken er at der kun kan brændes data på en gang.

CD-RW - den brændbare igen igen

Løsningen kom dog i midten af halvfemserne, da CD-RW så dagens lys. CD-RW disken har de samme lag som en CD-R disk. Men med CD-RW er udviklingen gået et skridt videre. Nu er farve laget blevet udskiftet med en slette funktion i form af et lag der kan skifte tilstand. Læsning af disken foregår stadig efter samme princip som på en CD-R. Mørke områder i data sporet bliver stadig fortolket af læsehovedet som 0´er og og der hvor lyset reflekteres tilbage fortolkes det som 1 taller. Det specielle tilstandslag i en CD-RW disk består af en kemisk blanding af sølv, antimon, tellurium og indium. Ligesom med de fleste andre materialer så ændrer den kemiske blanding også tilstand, når den bliver opvarmet til en bestemt temperatur. Når den kemiske blanding når en temperatur på ca. 600 grader, opnår blandingen en flydende tilstand. Når blandingen afkøles til ca. 200 grader, krystaliserer den kemiske blanding og en solid tilstand opnås igen.

DVD - medie.

Et dvd-medie minder meget om en cd. En af forskellene er dog, at en standard dvd kan indeholde 7 gange mere data, selv om diameteren og tykkelsen er den samme.

En dvd består hovedsageligt af 4 lag. Først er der tale om et polycarbonate plastic lag, der ligesom er fundamentet for de overlæggende og underlæggende lag. Det næste er et tyndt lag opaque, derefter en transparent film, efterfulgt af et beskyttelseslag af plastic.

Nedenstående tekst til venstre, er beskrivelsen på en dvd´s opbygning.

Protective plastic
Transparant film
Opaque layer
Polycarbonate
Opaque layer
Transparant film
Protective plastic

En dvd afspiller/brænder aflæser et dvd medie via en laser stråle. Strålens ”bølgelængde” er mindre end ved en normal cd aflæser, så det gør den meget mere præcis. Således kan den aflæse de små pits and land, som en dvd indeholder.

Som det ses på dette billede, er det

lyseblå = land og mørkeblå = pits. Når

laserstrålen rammer land, sker der en

reflektion fra dvd´en tilbage i laserstrålen

som giver et 1 tal, og hvis der ingen reflektion

er bliver det et 0 tal.

Fakta

• Hvis man tog en double-sided, double-layer dvd og "foldede" spiral rillen ud, ville den være 48 km lang.

• Dvd afspilleren aflæser dvd mediet indefra og ud, altså modsat en pladespiller.

• Der findes mange forskellige typer af dvd medier, og dette er kun starten.

DVD-Video,DVD-ROM, DVD-RAM, DVD-RW, DVD-R, DVD+RW, DVD+R.

Tape Streameren

I den tunge ende af skalaen indenfor lagermedier finder man Tape Streameren. Streameren bliver hovedsageligt brugt til backup af meget store data mængder. Den bliver også brugt af større firmaer, hvor daglig automatiseret backup er en nødvendighed. En af årsagerne til streamerens forholdsvis store udbredelse er dens evne til at lagre enormt store mængder data, og netop at dataforbruget hele tiden vokser, er en faktor man skal tage med i sine overvejelser, når der skal indkøbes lagrings systemer. Og det er her at streameren viser sine styrker, ved at selve medierne er billige i forhold til den mængde af data der kan lagres. De tapes, der i dag har den største datatæthed, er i stand til at foretage en fuld backup af selv meget store harddiske.

Tape mediet

Det findes mange rigtig mange forskellige bånd-medier til data back up, vi har derfor valgt at beskrive et QIC backup bånd (Quarter Inch Cartridge), da det er det mest udbredte.

Det første QIC bånd kom frem i 1983 som et billigt magnetisk bånd, som blev brugt til data-backup og derfra blev båndet den første standard for tape backup. Der kan på et QIC bånd opbevares fra 40 mb til 25 gb mængder af data backup.

Under en QIC backup session, bliver data´en komprimeret, fra en feks. ca. 12 sider´s projekt opgave om lærings medier til halvdelen af filens størrelse. Ord, mellemrum, etc. i tekst filen, bliver erstattet af nogle mindre koder, som repræsenterer de samme ”værdier” og disse bliver så pakket ud til normal størrelse, når data´en bliver læst tilbage fra backup´en til harddisken. Data´en fylder i komprimeret tilstand ca. det halve, i forhold til det orginale data.

Levetiden på et QIC medie er minium 5.000 gange´s afspilning og 100 gange´s ”optagelse”, altså backup af data. Det er vigtigt at afspille båndet mindst 1 gang hvert ½ år for derved at undgå , at båndet klistrer sammen

Kommentar
Fra : refi