/ Forside/ Interesser / Dyr / Gnavere / Spørgsmål
10  sofus.dk 275
Klippet tænder?
Fra : prinsessemulle
Vist : 3900 gange
40 point
Dato : 27-03-08 16:16

Halløj.!
Mit marsvin har "lange" tænder og nogle gange tror jeg at den skraber sine tænder mod hinanden.
Den gider ikke bruge sin kalksten, eller saltsten.
Det siges jo at være den eneste måde at slide tænderne på.
Skal jeg gå til en dyrlæge?
Eller er der nogen der har haft samme problemmer?
Eller er det overhovedt et problem?
P.s jeg ved godt at de normalt har lidt lange tænder.

PLEAS hjælp mig.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-03-08 16:21

Du skal en tur til dyrlægen med svinet..

Både marsvin og kaniner's tænder vokser hele livet, og de slider dem ikke tilstrækkeligt i fangeskab, så det er en rigtig god ide, at få bisserne tjekket med jævne mellemrum

Det gælder også for deres klør, men dem kan du selv klippe med en spec. tang som købes i dyrehandlen. Jeg har også hørt om nogle der selv klipper tænderne på deres dyr.

Hilsen en med to kaniner og et svin (marsvin)

Accepteret svar
Fra : punkler

Modtaget 50 point
Dato : 27-03-08 16:21

Hejsa!!
Vi var engang selv hos dyrlæge pga. samme problem, dog med en kanin. Her kortede dyrlægen tænderne, ved ikke hvordan, men det virkede.

Han sagde, at hvis tænderne går "ned" i tandkødet, så er de for lange. Desuden anbefalede han at have nogle grene, som kaninen kunne "slibe" tænderne på, da de ikke altid ville bruge kalksten...

Mvh.
Thomas

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-03-08 16:22

Gnaverne slider også deres tænder hvis du giver den nogle grene fra frugttræer, men det er nu heller ikke altid nok til at tænderne ikke skal klippes

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 27-03-08 16:27

Ja det er rigtigt, tænderne skal klippes, hvis de er for lange. Du kan læse meget om marsvinepleje på nettet bl.a her.
http://www.dyreklinik.net/Gnavere/Marsvin/MarsvinPleje.html

Kommentar
Fra : prinsessemulle

Dato : 27-03-08 16:27

Tak.! nogle der ved hvad prisen er?
det betyder ikke noget, men sådan jeg har noget at samligne med? 1000 tak allesammen!.

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 27-03-08 16:29

hmm... tror vi kom af med 350 for undersøgelsen, kan ikke huske hvad behandlingen kostede...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-03-08 16:30

Jeg giver ca 50 for enten svin eller kanin

Kommentar
Fra : prinsessemulle

Dato : 27-03-08 16:31

1000 tak!
Så må jeg vel til dyrlæge.
Jeg er glad for at i svarede så hurtigt.
Jeg syntes at alle jeres svar var gode.
Tak igen, hilsen mulle.

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 27-03-08 16:31

så har den heller ikke fået sundhedstjek?? ellers er jeg blevet snydt?? - måske fordi det var første visit...

Godkendelse af svar
Fra : prinsessemulle

Dato : 27-03-08 16:32

Tak for svaret punkler.
Jeg kan virkelig bruge det.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-03-08 16:35

Jeg har aldig betalt mere end 50 kr når jeg er kommet med gnaverne, men ca 450 hvis det hunden jeg kommer med, hvorfor der er den prisforskel ved jeg ikke, og jeg tør heller ikke spørge, tænk hvis prisen så steg til 450 kr.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 27-03-08 17:17

Kaniner og marsvin skal altid have en lille træklods i buret, så kan de holde tænderne ved lige; men når de først er blevet for lange, er man nød til at få dem slebet ned. Nogle dyrehandlere gør det til en rimelig pris.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-03-08 17:19

Ej altså valde.... kaniner og marsvin må kun få grene fra frugttræer

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 27-03-08 17:36

Sludder Nordsted - jeg har haft gnavere i henved 60 år. Den anvisning har jeg både fra dyrlæger og Dansk kaninavlerforenin og fra mange kaninavlere. Dengang der var kaninavlere til. Jeg har også i sin tid besøgt en del angorakaninavlere - de brugte alle at have en træklods i burene ved deres kaniner.

Hvad er det du tror der sker ved det?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-03-08 17:52

Alt muligt, jeg er en pivskid med hensyn til mine dyr, og når dyrlægen udtrykkeligt siger jeg kun må give grene fra frugttræer (og det også står på div, hjemmesider) så tør jeg ikke andet

Der findes skam stadig kaninavlere,

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 27-03-08 18:56

Kaninavlere - nå jow men vel ikke nyttekaniner? Jeg har oplevet tider hvor der var gode priser på kaninskind, kaninkød og kaninuld.
Jeg er nød til at give dig ret så langt: Harpiks smager het sikkert ikke godt. Så man undgår gran og fyr!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-03-08 19:05

Citat
kaninskind, kaninkød og kaninuld

Ja, jeg skal i hvert tilfælde ikke læse højt lige nu, så bliver nimserne kede af det. De har lige haft en dejlig da ude i drivhuset/terrassen, de er helt pjattede med at lave huler i sneen, det er næsten synd det snart er smeltet helt væk

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 27-03-08 19:14

Ok, men der bliver nu en dejlig rulllepølse - og nogle dejlige bløde strikketrøjer

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-03-08 19:46

Citat
og nogle dejlige bløde strikketrøjer

jam jam, er det ikke bare pels fra de bliver børstet.... valde sig nu ja

Rullepølse.... det kan du ikke mene

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 27-03-08 21:38

Jo da, rullepølsen er virkelig lækker. Jeg har ikke gemt de opskrifter jeg fik fra kaninavlerforeningen,( De kan sikkert findes nettet) fordi jeg har aldrig selv slagtet kaniner; Men solgt dem til kaninslagterierne - For få år siden var der nogle få kaninslagterier her i landet. Nu er der nok ikke en eneste, og jeg har ingen kaniner.

Jo angorauld er over 6 cm lang og meget blødt, så det giver nogle dejlige bløde trøljer. Kaninpelse har aldrig været rigtig popullære, alligevel kunne jeg da jeg var dreng sælge kaniner for ca 10kr stykket - 4 kr. for skindet 6 kr for kødet. De vejede ca 4,5 kg

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-03-08 23:24

Inden jeg fik kaniner, spiste jeg dem også, nu kunne jeg ikke drømme om det

meeen min datter havde en kaninpels da hun var lille, men da jeg købte den vidste jeg ikke først at den var lavet af kanin.

Jeg syntes også angorakaniner er flotte, men går ud fra at de skal børstes?? de kaniner jeg har nu er i andres øjen ikke spor kønne, de er sådan nogle blandinger, men jeg syntes de er smutte og meget charmerende, og utroligt forskellige af sind - og udspekulerede -. og de kan alt for let snører mig, de små bæster

Jeg ved ikke hvor meget mine vejer, men Bertram har taget en del på efter han blev kastereret, men så er der mere at holde af.

Jeg har dem gående løs i stuen, hele terrassen med et lille hul i plankeværket, så kan de også komme i drivhuset. De bestemmer selv hvornår de vil ud og ind fra huset, Bertram har lært at banke på døren, ret smart.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-03-08 23:26

Hov undskyld prinsessmulle, kategorien er ikke smalltalk, så jeg skal nok stoppe med at skrive i din tråd men du ved hvad hjertet er fuldt af løber munden (fingrene) af med

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 28-03-08 09:33

Nå jeg har fået det sådan at jeg må passe min seng - ellers kunne jeg også have snakket kaniner lidt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-03-08 09:40

Sov godt Valde

Kommentar
Fra : prinsessemulle

Dato : 28-03-08 10:36

Det er da helt okay!
hilsen prinsessemulle

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 28-03-08 22:57

Jeg ved ikke om det gælder hos alle dyrlæger, men der hvor jeg har været med "svin" har det altid været 1/2 pris for gnavere.

Kommentar
Fra : MiLLaSkaT

Dato : 20-05-08 19:20

Fik du ordnet muttens bisser?

Nu ved jeg ikke, hvor meget du ved om mutter, men giver du den c-vitamin? Mutter kan ikke selv producere c-vitamin, derfor er det vigtigt at give dem en god stabil kost, specielle marsvinepiller anbefales hertil enten Aller mølle eller Ovator.
Du kan selv supplere med grønt evt. rød peber, der er meget c-vitamin i.

Hvis du fodrer meget med gulerødder skal du være opmærksom på at de ikke får for meget, det kan skade hvis de gør.

Hvis du fodrer med frugter, så vær opmærksom på at de kan have oxalsyre i sig, dette kan føre til læbesvamp, hvis de får for meget.
Jeg undgår selv at fodre med frugter, da jeg er en piveskid :)

Det er vigtigt at holde øje med deres tænder, du kan evt have huse eller broer af naturligt træ som de kan gnave i.

Og neglene skal klippes hver 3 uge :)

God fornøjelse