/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Kloakering
Fra : Harring
Vist : 1030 gange
100 point
Dato : 26-03-08 17:15

Har 2 spørgsmål.

Hvorfor står der aldrig noget opført om kloaksystemet i en tilstandsrapport?.

Og til sidst......vores kloakledning i vores nye (gamle) hus kan ikke aflede vandet og fungerer ofte ikke optimalt. Vi er nødsaget til at bruge dykpumpe for at tømme brønden i vådt vejr hvor terrænnet ikke kan klare udsivning.

Vi er ikke blevet informeret om det ved køb af huset. Hvordan står vi i forhold til sælger og ejerskifteforsikring?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 26-03-08 17:57

Til det sidste skidt....
Med minder sælger var vidende om fejlen ved salg, skjult viden er ikke god for sælger....
Hvis det kan bevises...

Til det første, vil det være et urimeligt krav at få lavet tilstandsvurdering af kloak system, da det vil kræve TV inspektion, og det koster. Dette er nok grunden til at det ikke er krævet ved en tilstandsrapport. Der er ikke krav om TV inspektion i en tilstandsrapport, derfor er tilstand på Kloak ikke let at vå obkektiv vurdering af....

Du er dog ikke så godt stillet hvis sælger fastholder at der ikke var problemer i dennes tid...

vh ben

Kommentar
Fra : Harring

Dato : 26-03-08 18:02

Det var et godt svar og du har jo ret. Jeg er bare af den opfattelse at hvis det kommer så langt så vil sund fornuft sige at det ikke er et nyopstået problem. Jeg har også talt med naboen som har sagt at det har været galt før.

Ja vi ved ikke helt hvad vi gør herfra og problemet er ikke holdbart. Vi pumper rent faktisk vores eget lort op af en brønd og fylder haven op med det....haha....faktisk sjovt men alligevel ikke....

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 26-03-08 18:53

Nej og det heller ikke lovligt. Hvad er det for en brønd? Er du ikke tilsluttet offentlig kloak?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 26-03-08 19:24

Ved normal kloakering, er der kun en brønd der kan komme fækalier i, nemlig skelbrønden, altså brønden i skellet mellem den private klokdel og den kommunale. Er der ikke fri gennemstrømning i denne skelbrønd - ja så er det, det kommunale system det er galt med. og du skal bare ringe til teknisk forvaltning.

Er det du kalder en brønd din septiktank. Ja så er forholdet et helt andet. - Man plejer ikke at pumpe fra septiktanken! Du have en mulighed for at pumpe fra afløbet fra septiktanken, hvis det er det der er problemet

Kommentar
Fra : Harring

Dato : 26-03-08 20:08

Ja det kræver en uddybning kan jeg forstå*S*.

Vi er ikke tilsluttet det kommunale og vi har septiktank. Vi har en skelbrønd som går videre ud til nedsivning udenfor vores grund. Vi bor på landet.
Når septiktanken ikke kan komme af med vandet videre ud i marken til nedsivning, opstår problemet. Det sker når det regner.

Jeg ved godt der er regler på området og det er ulovligt og alt det der. Spørgsmålet lyder på hvor vi står i forhold til det uoplyste problem i forhold til sælger og ejerskifteforsikring, og hvilke skridt vi kan ta herfra.

Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 100 point
Dato : 26-03-08 20:40

ejerskifteforsikring, - ved jeg ikke noget om! Men ingen tvivl om at sælger skal opllyse om de fejl han er bekendt med. Det her er ikke noget han kan have overset.
Snak med den advokat der har skrevet papirene-skødet

Godkendelse af svar
Fra : Harring

Dato : 26-03-08 21:37

Tak for svaret valde.....

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 26-03-08 22:32

Harring Hvis ejer i spørgeskemate til tilstandsraporten har svaret ved ikke, så er der intet at gøre for det er svært at modbevise... Men Da septiktanke og "ikke tætte" rør ikke er dækket af din rørskade forskring er der reelt kun dig til at dække....

Du bliver nød til at kontakte en Aut. kloakmester og lade ham give dig en løsning, da ingen kan give den her igennem...

Grunden til at det ikke er nødvendigt i tilstandsraporten er at kloaken er under rørskadeforsikringen... OG skifter mellem ejer og sælger ved overtagelse...

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 27-03-08 10:22

Selv tak!
Håber du slipper nogenlunde skadesløs ud af det. Den advokat der har udfærdiget skødet vil normalt vejlede gratis om hvad der står om emnet i skødet.
der findes også en gratis advokatvagt i alle kommuner, de har åbent en gang om ugenig giver gratis råd.
http://www.advokatsamfundet.dk/Default.aspx?ID=11771

Kommentar
Fra : Harring

Dato : 03-04-08 16:08

Vil da lige tilføje at sælger har sat kryds i "nej" i spørgeskemaet under "har der før været problemer med tilstoppede rør og kloaksystemet generelt".

Problemets art er nu sådan at det umuligt kan opstå pludseligt, samt at naboen har oplyst at det før har været et problem.

Vil nu kontakte min rådgiver/advokat pga de nye oplysninger.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 03-04-08 16:17

Så kan sælger ha et problem... MEN Se også på hvem var/er sælger og I selv? Var det en enlig pensionist og i er en ung familie på 5, så kan det godt være det har virket men ikke kan klare den mængde vand der nu kommer...

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 03-04-08 17:16

Jo men naboen udsagn betyder da også noget

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 03-04-08 21:21

Njae... Det bliver hvis først i en retsag at naboens udsagn kan bruges... Og nok ikke da denne næppe er sagkyndig...

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 03-04-08 22:10

Nåe jeg ved ærlig talt ikke hvor meget sagkundskab der skal til, for at afgøre om kloaksystemet fungerer