/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Vinduessikring
Fra : rover600_valby
Vist : 6632 gange
50 point
Dato : 26-03-08 07:28

Hej
Er her nogle der ved hvilke vinduelåse der er bedst og måske selv har nogle??
Er de dyre bedst eller er de billige også gode hvordan kan jeg ellers sikre mine vinduer
så der ikke kommer "gæster" igen

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 26-03-08 07:34

Ja den slags "gæster" vil vi jo gerne undgå. Her er gode råd til sikring af vinduer
http://www.stopindbrud.dk/Default.asp?ID=54

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 26-03-08 08:14

Hvis du tænker på at have vinduerne haspet så findes der inger sikring. Det letteste vindue at bryde op er et haspet vindue.
Og det gælder også den måde de kan haspes på standard.

Taler af erfaring.

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 26-03-08 08:16

Ved ikke lige hvor jeg læste det med du ville have det haspet ?? Hehe

Men bedste sikring luk vinduet. Lad vær med at bruge for mange penge på at sikre dem yderligere da tyven går ind hvis han vil ind.

Kommentar
Fra : rover600_valby

Dato : 26-03-08 08:23

det er topstyret vinduer vi har og har bare hørt at en vinduelås ville være rigtig godt at sætte på... men der er mange forskellige fra ca 60,- til 500,- "Ruko" men er Ruko bedst eller er de andre også gode???

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 26-03-08 08:31

der findes ingen låse der kan holde tyveknægte ude.
De skruer bare listerne af og tager hele ruden ud. Uanset hvilken type du bruger, skal de bare bruge en stor skruetrækker eller en brækjern, så kommer de ind.
Installerer et tyverialarm anlæg, evt. med en sirene så naboerne kan høre den, hvis den går i gang. Jeg har selv et anæg tilkoblet en alarmcentral. bare skiltene på døre, vinduer går at tyveknægtene tager det næste hus.

Hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 26-03-08 08:39

Hvis det er et vindue som dette synes jeg ikke du skal begynde at lave noget.

I dette tilfælde vil tyve smadre et hul i ruden hvor han kan stikke armen ind og åbne.
Bedste sikring til dette er håndtag med lås.

Hvis tyven vil ind af vinduet som vist på linket alligevel bruger de et koben nederst på karmen. Altså derne hvor du ser der sidder låsebeslag. Det stykke de låsebeslag sidder på holder ikke til en meter. Og brækker ved nogle få forsøg. Og så er vinduet åbent alligevel og du skal have sat helt ny karm i.

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 26-03-08 08:39
Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-03-08 08:50

Du skal også kigge på de beslag du køber. Jeg havde købt vinduesbeslag på tilbud i Netto, vinduet blev vredet op af nogle knægte bare med en halvstor skruetrækker. Beslaget havde simpelthen givet efter og var nærmest værdiløst, falsk tryghed

De næste blev købt hos en ordentlig isenkræmmer, meget dyrere, men over dobbelt så tykke i godset. Om de virker ved jeg dog ikke, har heldigvis ikke haft indbrud(sforsøg) siden.

Du kan se den type sikringskrog jeg købte her http://www.howeni.dk/html/sikringsbeslag_doere.htm

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 26-03-08 08:51

Til eftertanke:
Min nabo kom hjem fra ferie og havde mistet sin dørnøgle og hvad gør man så, når alt er tyverisikret??
Man tager en skiftenøgle, løsner en tagplade og kravler ned gennem loftlemmen
Måske det bedste er en forsikring

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 26-03-08 09:06

vinduer og døre er altid et svagt punkt når vi taler indrudssikring. du kan købe dig fattig i alverdens vidunderlåse og lige lidt hjælper det. hvis tyven vil have fat i dine ejendele, så får han det. eneste forskel er, at han ødelægger meget mere for at få dem. har du overvejet en alarm med fotodetektor. de har en god effekt iflg. statistikken, og ikke kun iflg. leverandørens statistik.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-03-08 09:14

En billig sikring hvis du har skydedøre, dem brækker tyve hyppigt op...

Læg et bræt af passende længde nede på fodlisten, når du tager længere tid væk,
der hvor skydedøren normalt skubbes hen...

En billig og effektiv løsning, Svend

Accepteret svar
Fra : copycatDK

Modtaget 50 point
Dato : 26-03-08 09:24

Fotopid er en god men dyr løsning.

brug for en alarm så køb noget der larmer godt og kan vække naboerne. Det skal/behøver ikke være overvåget alarm som går direkte til en central.

Jeg er stadig selv ved at anskaffe mig et anlæg med GSM modul så jeg selv modtager en SMS eller bliver ringet op automatisk og kan høre hvad der forgår i huset. Sådan et anlæg kan skaffes for under 2000kr og koster ikke noget at have endet end et taletidskort.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 26-03-08 09:52

Helt enig en tyverialarm med en sirene er den bedste løsning. Den mest alm. indbrudsmåde er at "liste" et vindue af.
En god idé er det dog at gøre det svært for tyvene at komme ud, altså ingen vridere på de udvendige døre, men nøgle både indvendig og udvendig, altså cylinder både indvendig og udvendig. Kan monters af enhver.
Det sidste har jeg lært på et Ruko kursus.
Det er ikke noget problem at komme ind, men det kan være besværligt at slæbe ting ud igennem et vindue i stedet for hoved eller terrasedøren

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 26-03-08 09:58

SikringsKrog
Anvendes til sikring af udadgående vinduer og døre, når de står på klem (bør dog altid aflukkes helt når bygningen forlades). Beslaget er forsynet med lås der kun kan åbnes, når krogen er bukket ned. Det betyder, at vinduet skal være helt lukket, før krogen kan løftes op. Det giver effektiv sikkerhed mod utilsikret åbning af vindue eller dør. Det gør også SikringsKrogen velegnet som børnesikring af vinduer og døre. Montagevejledning og skruer medfølger.

Hvad er filosofien med envejsskruer på den indvendige side. Jo,- så kan tyven ikke stjæle den.

Den er go' som børnesikring af børn på max 3 år. Komplet værdiløs som tyverisikring.

Citat
http://www.howeni.dk/html/sikringsbeslag_doere.htm

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 26-03-08 10:32

mine nye vinduer åbner indad. de er meget mere besværlige at åbne udefra.

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 26-03-08 10:58

Det bedste du kan gøre er håndtag med lås og så kan man få noget film at sætte på ruden så man stort set ikke kan komme ind hvis man smadre den.... men rammen på viduerne skal også være nye og i top - ellers tager de jo bare listerne af og ruden ud....

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 26-03-08 14:35

Det film man kan sætte på gør kun en god ting. Nemlig at stopper splinterne. Det gør det ikke svære at komme ind. Og det larmer for den sags skyld også mindre når det bliver smadret.

Men når tyven vil ind igennem en thermorude eller dobbelt for den sags skyld. så bruger de en rund genstand. Oftest en sten så rund som mulig. Den kaster de igennem ruden omkring håndtaget. Og den laver et lille fint hul hvor armen lige kan komme igennem og åbne. Det er ikke tit hele ruden går i stykker ved denne fremgangsmåde og slet ikke med film.

Vinduer der minder om dem jeg har linket til burde der slet ikke bruges penge på at sikre. Det er de næmeste at åbne udefra, Hasper på eller ej.

Men undre mig stadig over at det er et topstyret vindue som åbner indad.???

Kommentar
Fra : rover600_valby

Dato : 27-03-08 07:58

mine håber godt nok også udad.... jeg tror vist også en alarm vil være det bedste og så måske også en boks i muren til de mest værdifulde ting

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 27-03-08 11:33

jeg mener ikke det er umuligt at åbne vinduer udvendigt fra fordi de åbner indad; Men det varer lidt længere - man kan vel ikke stå trygt ud til gaden og brække folks vinduer op-

Es hurtigere vinduerne er at åbne og smutte ind ad des mere udsat er man helt sikkert

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 27-03-08 12:23

Nabohjælp er sikkert en god idé, idet man så er sikker? på at folk reagerer, hvis de opdager der sker noget.

Jeg ved af erfaring, at ingen griber ind, hvis man begår indbrud ved højlys dag med masser af vidner: Mine forældre havde et sommerhus midt på en offentlig badestrand, som jeg skulle låne med nogle venner. Men den lokale beboer, der havde nøglen til huset var ikke hjemme da vi kom på alletiders badesøndag med masser af badegæster lige omkring huset. Nå, så kigger man lidt rundt, hvor er det nemmest at bryde ind, løfter så de fastboltede skodde af (hænsglerne var nemlig ikke boltede), lirker et vindue op med et stykke plastik, kravler ind gennem vinduet. INGEN reagerede, bortset fra at de kiggede væk hvis vi kom til at kigge på dem. Og vi havde ingen rygmærker på

En anden gang brød jeg min egen cykel op, som en eller anden havde moret sig med at låse, ved en stations cykelstativer, samme manglende reaktion, bortset fra et enkelt opmuntrende tilråb.

Nu jeg er i gang virker alarmer ikke. Jeg havde monteret en tyverialarm hos min svigermor, der boede i en lille landsby! Da alarmen gik og kørte hele week-enden sagde naboerne da hun kom hjem det var en farlig larm, men igen havde været oppe ved huset for at se om der var noget galt.

Jeg boede i årevis i et kvarter med dyre huse, hvor næsten alle havde tyverialarm til centraler, og da jeg begyndte at gå hjemme vænnede jeg mig til at gå over og se om der var noget galt (det var der aldrig) og prøve at lægge mærke til hvornår vagten kom, tidligst kom de efter en time, højst efter tre, undtagen den ene gang hvor der ikke kom nogen overhovedet.

Jeg er ret sikker på, at det ved indbrudstyvene godt, så de er rimelig ligeglade med alarmer.

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 27-03-08 15:20

vagnr.

Tyverialarmer må kun ringe i max 3min af gangen hvor der er beboelse. Af samme årsag som du selv nævner.

Tyverialarmer virker ikke??? Hvad har du lige det i???
Huset med tyverialarm får stjålet deres fladskærms tv og B&O anlæg. Mens naboen uden alarm får gennemrodet hele huset og alt væltet og ødelagt. Samt arvesmykkerne fra oldemor og andre virkelige personlige værdier stjålet.

Har den ikke virket??

Vagten eller andre skal ikke fange tyven, det er politiets opgave. Vagten skal stoppe skaden og sikre huset igen efter indbrud. Dvs. Afdække evt. vinduer, aflåse og tilkoble.

Ja tyven ved godt der nok ikke kommer en vagt før efter 20min. Men de ved der er en på vej.

Du siger vagten først kommer når der er gået 1-3 timer. Står du så bare der og kigger på de forskellige dyre huse i de 3 timer???
Det kan ske der først kommer en vagt efter en time. Men der er mange ting der kan spille ind. Det er private selskaber der køre disse alarmer. Og har selvfølgelig begrænset midler. Men en alarm der er gået med flere signaler bliver selvfølgelig prioriteret mere end en alarm der kun er gået med at signal. Vil gætte på at 70-80% er fejlalarmer. Førhen skulle politiet have oplyst når der gik en alarm et sted. Det er der jo en grund til de ikke skal mere.

Du skriver at ingen griber ind alligevel. Det kommer heller ikke bag på mig. Men det har de selvfølgelig heller ikke pligt til. Andet end observere og alarmere.

Godkendelse af svar
Fra : rover600_valby

Dato : 31-03-08 18:00

Tak for svaret copycatDK.