/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Combi beholder
Fra : troldenesdhb
Vist : 1732 gange
100 point
Dato : 25-03-08 16:30

Jeg har et stoker fyr, det skal bruges til at varme vand i en vandvarmer, når der ikke bliver fyret, skal vandet holdes varmt med el spiral i vandvarmeren. Jeg troede egentlig at det var denne jeg skulle have

http://www.lavpriskoekken.dk/shop/search-1.html?keyword=371312300

men er kommet i tvivl, da der jo kun er markeret 2 rør som indgange.??

Forklaring ønskes, og evt foreslag på denne side
http://www.metrotherm.dk/upload/metro/Brochurer/Prisliste2007.pdf

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 25-03-08 16:43

Jeg syntes dit spørgsmål er uklart.
Er der ikke vandvarmer i tilslutning til dit stokerfyr ? Og er det kun til uden for fyringssæsonen at du vil bruge den electriske vandvarmer ?
Den vandvarmer som du henviser til, er god til at koble ind, når ikke du bruger stokeren, og skal kobles uden om stokeren.
Hvis der er varmvandsbeholder i din stoker, er det muligt den er forberedt for at du kan montere en elpatron, det ville jo være det snildeste.
Hvis du har en ide med at koble den viste vandvarmer sammen med stokeren er der flere muligheder, via t-stykker,- ventiler og shunte.
Men så er vi ude i noget hvor det er klogt at rådføre sig med en VVSèr.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 25-03-08 16:56

Jeg har ikke vandvarmer i stokeren.

Jeg vil have at stokeren varmer vandvarmeren op når der er brug for det. Kan stokeren ikke følge med, eller har jeg slukket den, skal den automatisk holde sig varm med el. Der skal ikke være noget med at stille om eller lign

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 110 point
Dato : 25-03-08 17:16

Hej troldenesdhb.
Du kan udmærket bruge den der Metro Combi 644C (som dit link henviser til) hvis du, som beskrevet, vil bruge din stoker til at lave varmt vand når den kører og så lave varmt vand med el når stokeren ikke kører.
Beholderen er forsynet med en spiral med 3/4" tilslutninger, hvor du skal tilslutte stokeren og så er der et indbygget varmelegeme som tilsluttes el.
Du skal ikke lade dig forvirre af, at du kun kan se to rør på billedet, jeg mener det er tilslutningen til koldt vand ind og varmt vand ud du kan se - men der er altså også to tilslutninger til din centralvarme, og der står i beskrivelsen, at det er 3/4" tilslutninger, så den skulle være god nok.
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 25-03-08 17:48

du skal være opmærksom på, at der godt kan være flere huller i bunden af beholderen. de er oftest lukket med en plasticprop, blå for kold og rød for varmt vand. prøv at spørge smeden om der er spiral i den, eller om det kun er elvandvarmer.
du kan iøvrigt få den væsentligt billigere end den du har fundet. vvsexperten sælger nogle til under 1500 kr og de fungerer udmærket.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 25-03-08 18:56

Den er ganske rigtig korrekt. Måske det bare er et forkert billede. Jeg har det akkurat ligesom du vil.
Stokerfyr og kombibeholder. Min stoker kører dog hele året da jeg sagtens kan styre den om sommeren. Jeg vil jo altid gerne have lidt gulvvarme alligevel. Min stoker kører med iltstyring og kan gå helt ned i 2 % ydelse så den kan sagtens klare sig om sommeren.

God beholder forøvrigt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-03-08 20:57

Det er ikke en combi på billedet i dit link.

Der skal være fire rørstudser i bunden....2 til at koble på centralvarmeanlægget som gennemløb til at varme beholderen op via stokeren....og to til at koble på brugsvand..henholdsvis det kolde til påfyldning og det varme til bruse/vandhaner.

Så skal du ha' monteret stophaner på de to rør fra varmeanlægget, som skal lukkes så vandet fra centralvameanlægget ikke løber igennem vandvarmeren når vandet varmes op med el, da du ellers kommer til at varme hele varmeanlægget op med strøm......

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-03-08 21:00

Jeg har nemlig selv sådan en combi, Metro 110 liters, som også kører på den måde du nævner der

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 25-03-08 21:06

Dov ahar fuldstændig ret mht. ventiler. Hvis du om sommeren ikke bruger stokeren og har slået over på elpatronen, vil elpatronen jo pludselig begynde at varme centralvarmen op da en varmtvandsbeholder jo er en varmeveksler. Så derfor skal der monteres en kugleventil på enten fremløb eller retur. Det er nemlig nok med en ventil da den blot skal lukke for cirkulationen

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 25-03-08 21:26

Hej igen.
Med hensyn til det gode råd om, at der skal monteres en eller anden form for en stophane på centralvarmedelen af dit anlæg i forbindelse med Combivandvarmeren, så kan jeg kun tilslutte mig - det er rigtigt at du ellers vil få et enormt el-forbrug på din vandvarmer, da den jo vil forsøge at opvarme hele dit varmeanlæg, stokerkedlen inklusive - det skal dog siges at tabet minimeres noget hvis du standser din pumpe i forbindelse med at du slukker for dit stokerfyr.
Med hensyn til Metro-vandvarmeren - så vil jeg bede de kommentrende parter om at gøre sig det besvær at læse lidt om den pågældende model inden de udtaler sig om hvorvidt det er en combivandvarmer eller ej -
den viste model, en Metro Combi 644C, det ER en combivandvarmer uanset om man kan se to eller fire rør på billedet
....... de sidste to tilslutninger er utvivlsomt med indvendigt gevind og sidder helt oppe under beholderen, måske skjult bag kappen på billedet ........
Men hvis man læser om modellen, så er det præcis sådan en som du efterlyser og den er på 110 liter og er meget velegnet til det projekt du beskriver i dit spørgsmål.
fortsat god aften til alle
Bennymanden

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-03-08 21:39

Nope bennymanden...jeg har lige været ude i skabet og tjekke min egen Metro

Den er nøjagtig magen til....bortset fra de fire studser i bunden

Men beskrivelsen af vandvarmeren er go' nok....bare ikke billedet....den der ikke er en combi, er forøvrigt magen til, bare kun med de to studser på.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 25-03-08 21:53

- ok Dova - du siger det jo selv:
Citat
Den er nøjagtig magen til....bortset fra de fire studser i bunden

....... når du nu var ude i skabet - så tjekkede du måske lige hvordan de to andre tilslutninger så ud - det er klart der går rør ned derfra når den er monteret, men du skal kikke ordentligt efter og forestille dig hvordan den så ud inden de rør blev skruet på
men under alle omstændigheder, så er den model der hedder Metro Combi 644C altså en combivandvarmer med indbygget el-varmelegeme og en spiral til at opvarme brugsvandet fra centralanlægget .......
men nok om det - vor ven <troldenesdhb> kan fint bruge den der til sit projekt - at indføje mindst en ventil i kredsløbet til centralanlægget er dog en rigtig god ide ....
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-03-08 23:07

Citat
kikke ordentligt efter og forestille dig hvordan den så ud inden de rør blev skruet på

Ved skam godt hvordan den så ud inden rørene blev skruet på, for jeg var selv med til at montere den

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 26-03-08 16:03

Jeg har nu købt den. I hører nærmere når den kommer

Godkendelse af svar
Fra : troldenesdhb

Dato : 02-04-08 06:16

Tak for svaret bennymanden.

alt funker i bedste orden

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 02-04-08 16:17

Selvtak <troldenesdhb> - det glæder mig at høre at det hele blev i orden.
Fortsat god dag
hilsen
Bennymanden