/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Udlæg
Fra : riskær
Vist : 522 gange
20 point
Dato : 25-03-08 11:29

Er samlevende på 10. år (har 2 børn med selvsamme) og en stor skattegæld i mit énmandsfirma.
Kan SKAT foretage udlæg i min samlevers halvdel af den fælles andelslejlighed (står begge på andelsbeviset) vi står foran at skulle sælge?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-03-08 11:35

Skat kan da ikke foretage udlæg på egen hånd. Det skal de have retten til (fogeden) . Ved den forretning har man også mulighed for at fortælle hvem ejeren er.

Der er intet problem, bare du betaler skatten.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 25-03-08 11:36

Ja - ved de at du er ved at sælge`? Så får de måske travlt

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 25-03-08 11:38

Nej der der er ingen problem bare du betaler skatten. Kan du det når du sælger?

Kommentar
Fra : kj

Dato : 25-03-08 11:41

Er dit firma et ApS

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 25-03-08 20:09

Jeg tillader mig at gå ud fra, at når du siger enmandsfirma, så mener du personligt dreven virksomhed - i modsætning til virksomhed drevet gennem et selskab (aps eller a/s). Når du skriver samlever tillader jeg mig at gå ud fra, at I ikke er gift. Correct me if I'm wrong.

Når I ikke er gift, så hæfter din samlever ikke for skattegælden. Det modsatte havde under visse betingelser været tilfældet, hvis I havde været gift. Så det korte svar er nej, skattemyndighederne kan ikke gøre udlæg i din samlevers halvdel. Så halvdelen af provenuet skulle I da gerne kunne få ud

Havde I været gift, kunne skat formentlig også have fået udlæg i din ægtefælles ejendom, da jeg går ud fra, at gælden er oparbejdet i ægteskabet (under forudsætning af, at det er lige så langt som samlivsperioden). Det er dog et krav, at de har forsøgt at inddrive skattegælden hos dig først.

Det anføres ovenfor, at udlæg kun kan foretages af fogedretten. Det er ikke korrekt. Pantefogeder er kontorpersonale fra SKAT, der er bemyndiget til at gøre udlæg i skatterestanters ejendom. Man kan presse sagen ind for fogedretten ved at gøre indsigelse mod udlægsforretningen. Det stopper dog ikke forretningen, men sikrer bare en efterfølgende prøvelse. Og så opnår man jo ikke ret ved at protestere, medmindre man selvfølgelig mener, at der er noget galt.