/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Start som Opdrætter?
Fra : prinsessemulle
Vist : 751 gange
100 point
Dato : 24-03-08 18:28

Halløj.!
Jeg vil gerne starte som hundeopdrætter..
Er der nogle der har nogle tips eller råd?
Jeg vil gerne vide ting om:
Foder.
Ansvars- & Sygeforsikring.
Dansk Kennel Klub Registrering.
Stamtavle.
Avlstests.
Udstilling.
& Lign.
På forhånd tak!

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 24-03-08 18:35

Hej der er rigtig mange gode råd at hente her, held og lykke med projektet

http://www.ridgebackklub.dk/vers10/files/RR%20Opdrat.pdf

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 110 point
Dato : 24-03-08 18:38

Opdrætteruddannelse
DKK's opdrætteruddannelse henvender sig til alle DKK medlemmer - såvel personer, som påtænker at blive opdrætter, som personer der allerede har kennelmærke og har opdrættet adskillige kuld.

Opdrætteruddannelse strækker sig over 2 dage i tidsrummet 9.00 – ca. 17.30

På uddannelsen gennemgås følgende emner:
1. Hvad skal jeg – som DKK-opdrætter - vide om kennelindretning?
2. Genetik
3. Sundhed og hvalpefødsler
4. Hvad må, skal og bør jeg over for hvalpekøbere m.fl.? (jura)
5. DKK's mentalbeskrivelse og hundens mentale udvikling
6. DKK og omverdenen

Undervisningen bliver varetaget af forskellige fagfolk (dyrlæger, adfærdskonsulent, jurist m.fl.). Desuden har hvert kursusforløb tilknyttet en erfaren opdrætter som vært/kursusleder.

Efter kurset får kursister med kennelmærke besøg af en kennelkontaktperson fra DKK, som ser på kennelens hjemlige forhold. Er forholdene i orden, og lever opdrætteren i øvrigt op til DKK's etiske regler, udstedes et kursusbevis. Derefter har opdrætteren ret til at bruge betegnelsen har gennemgået DKK's opdrætteruddannelse med det dertil hørende logo.
Vi gør opmærksom på at for at få kennelbesøg og dermed ret til at benytte logo, skal man være indehaver af et kennelmærke.

Brug af logoet og/eller betegnelsen har gennemgået DKK's opdrætteruddannelse f.eks. ved avisannoncering, i Opdrættervejviseren mv. er et godt signal til omverdenen om, at man tager sit opdrætterhverv alvorligt og har gjort en indsats for at sætte sig ind i tingene. Mange hvalpekøbere har store forventninger, når de køber en hvalpe med en DKK stambog – og da ikke mindst, hvis hvalpen kommer fra en kennel – noget som både hvalpekøbere og andre f.eks. dyrlæger forbinder med professionalisme og seriøsitet.

Tilmelding via e-mail emsi@dansk-kennel-klub.dk. Ved tilmelding skal følgende oplyses: Navn, adresse, telefonnummer i dag- og aftentimer, evt. mailadresse, evt. kennelmærke, årstal for oprettelse af kennelmærke, antal opdrættet kuld, race, samt hvilket hold der tilmeldes.

Vi gør opmærksom på at tilmeldingen er bindende, når DKK har modtaget betalingen.

Senest 14 dage før kursets start udsendes materialet.

http://www.dansk-kennel-klub.dk/494

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-03-08 18:41

Allerførst skal du have en hund.......

HAR du en hund??

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 24-03-08 18:44

Du kan, for at få mere viden tage på kursus hos DKK, de har kursus for nye og etablere opdrættere,
se på deres hjemmeside hvornår de starter næste gang.
Der får du alle de oplysninger du skal bruge som opdrætter.
Forsikring der skal du have en kennel forsikring til mindst 5 hunde.
For at komme på DKK kursus skal du tilmelde dig som medlem.
Har du påtænkt, at have mere end 3 voksne tæver til avl, så skal du registreres hos politi hvor du skal godkendes, og du skal så også have en miljø godkendelse, alle de oplysninger kan du finde på nettet.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : prinsessemulle

Dato : 24-03-08 18:55

Jeg har ingen hund endnu.
men jeg elsker dem. <3
Valgene står mellem forskellige Spaniels.

- 1ooo tak!

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 25-03-08 06:22

Giiiiiiiiiiiiiisp... en rigtig prinsessedrøm

Håber at du tager en masse kurser.........det er ikke nok og elske

Kommentar
Fra : prinsessemulle

Dato : 25-03-08 14:38

Jeg har da self sat mig ind i alt andet. !
Jeg regner med at bruge 250.000kr. på det hele.
Jeg har udstyret iorden osv. ^

Godkendelse af svar
Fra : prinsessemulle

Dato : 25-03-08 14:40

Tak for svaret HelleBirgitte.

Du virker meget erfaren.
Jeg kan ikke sige tak nok til dig.
Hav det godt.
Hilsen prinsessemulle

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 25-03-08 14:54

Selv tak. Jeg er hundeven, men har overhovedet ingen erfaring som hundeopdrætter. Ville bare gerne hjælpe dig med gode råd.

Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 25-03-08 15:20

hej prinsesse!
Har du helt gennemtænkt denne drøm. Hvor mange hunde har du haft?? Det er noget af et projekt at gå i gang med, og du skal regnemed at det ikke er "et 9-16 job" Levende væsener er krævende, så der er noget at se til....
Desuden er det meget afgørende, hvor meget plads, du har??? 1/4 million er da noget at starte med, men ud fra dine spørgsmål, om denne erhvervsgren, vil jeg anbefale, at du kontakter DKK og taler med en prof. inden du investerer på så spinkelt et grundlag. Du skulle jo gerne have en fremtid med projektet, medmindre det kun er en grille, du lige nu har gang i!
Lav noget seriøs research og så pøj pøj:::::)
Mvh. la

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-03-08 15:21

Kik rigtig meget på det link, som HelleBirgitte gav dig. På Dansk Kennelklubs hjemmeside gemmer der sig mange gode oplysninger, som du kan bruge til at komme videre.

Ud over at følge de kurser, som Dansk Kennelklub tilbyder, så kan det være en rigtig god ide at melde dig ind i Dansk Kennelklub. Så får du deres glimrende medlemsblad "Hunden" med et hav af artikler og oplysninger om aktiviteter og udstillinger. "Hunden" udkommer 10 gange om året. Og medlemsskabet koster 325 årligt.

Det er nok også en god ide, hvis du går på nogle udstillinger, så du finder ud af, hvilken race, du vil opdrætte, -og hvilke ting du skal kikke efter hos moderen og faderen til din første hvalp.

På Dansk Kennelklubs hjemmeside finder du også en liste over udstillinger:

http://www.dansk-kennel-klub.dk/635

De her er de internationale udstillinger, som er de største.

Men der er også nationale og specialudstillinger. Dem finder du ved at klikke på "udstillinger" i det øverste højre hjørne på den side jeg har linket til.

Kommentar
Fra : prinsessemulle

Dato : 27-03-08 21:22

Selvfølgelig har jeg da gennemtænkt det hele.!
Jeg ved også godt at det ikke er et 9-16 job, eller hva man kalder det.
Jeg er utroligt, over mega, gigantisk glad for hunde.
Og jeg ved selfølgelig at det er et døgnjob.
Jeg vil endda ikke kalde det et job.
Det ville være en hobby for mig.!
hilsen "prinsessen"
& Tak, tak, tak.!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-03-08 14:06

Det lyder rigtig fint! For der er nok ikke nogen, der kan leve af at være opdrætter.

Så hvis du ikke er ret gammel, så skulle du måske tænke på, hvilken uddannelse, der ville passe godt til din drøm om også at være opdrætter?

Det optimale er en dyrlægeuddannelse. Jeg kender flere dyrlæger, der også er opdrættere.
Den uddannelse vil give dig "smør på brødet" og gøre dig uafhængig af, om din avlstæve går tom, eller om hun må pensioneres i utide på grund af livmoderbetændelse..
Og som opdrætter er du jo storforbruger af dyrlægeydelser..

En uddannelse til veterinærsygeplejerske ville også kunne give dig et godt grundlag af viden om hundes fysik og anatomi... --Måske kunne du have et deltidsjob som veterinærsygeplejerske på en klinik... Og samtidig have opdræt derhjemme...

prinsessemulle, du har ret i, at det ikke er et 9-16 job at være opdrætter... Det er faktisk slet ikke et "job". Det er en hobby... Du skal have noget andet at leve af. "Opdrætter" er bare en slags titel, som betyder at man har fået et kuld hvalpe... Lidt ligesom man er "mor" når man har fået et barn... Du kan heller ikke leve af at være "mor".

Kommentar
Fra : prinsessemulle

Dato : 28-03-08 16:13

Jeg overvejer skam at blive dyrlæge..
Din tanke-læser!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-03-08 17:14

Fint nok! Hvor langt er du i DET forløb?