/ Forside/ Interesser / Helbred / Handicap / Spørgsmål
10  valde. 300
Merudgifter ophører
Fra : santashooter
Vist : 1346 gange
85 point
Dato : 24-03-08 14:23

goddag, jeg er en ung mand der for nylig fyldte 18 år.
jeg har Hereditær motorisk sensorisk neuropati (HMSN)
og jeg har en handicapbil og en minicrosser, mine forældre har kørt mig i bilen og vi har fået merudgifterne betalt, da mine forældre har en anden bil til dem selv.
det er en 10 år gammel bil (volkswagen transporter) som vi i øjeblikket kæmper med kommunen om at få fornyet, men det er nu en sag for sig selv.
den er jo ikke billig i drift og specielt ikke men værkstedsregningerne som hører sig til en gammel bil.
mit spørgsmål basere sig på at da jeg blev atten år, stoppede ALLE de merudgiftsydelser jeg før havde fået.
jeg sidder nu flere måneder efter at jeg blev atten og ifølge kommunen "undersøger de om jeg overhovedet er i den personkreds som er berettiget merudgiftsydelser"
jeg vil derfor gerne spørge, må kommunen dette?
er det virkeligt lovligt at STANDSE betalingen.
og hvad skal jeg gøre?

det skal lige siges at jeg forsøger at få kræfterne til at række til at tage en gymnasiel uddannelse ved siden af, og denne kamp med kommunen er virkeligt noget der gør en træt (og SUR)

Kommentar
Fra : santashooter

Dato : 24-03-08 14:23

forresten, grunden til at der ikke er flere point, er fordi jeg ikke har flere...
ville have givet 200

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-03-08 14:55

Har de givet Dig en skriftlig begrundelse som Du kan gå videre med ?

Grunden er nok at kommunerne skal spare på ordre fra regeringen, der er ikke andet at spare på end kommunernes egne borgere, dvs. skoleelever, handicappede og ældre, samtidig med at statskassen bugner af penge, de bliver så brugt her:
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2008/03/23/234632.htm?rss=true

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 24-03-08 15:19

Så vidt jeg husker det, er der en skillelinje ved det fyldte 18. år

Tilskuddene er altid større til børn

Nu hvor du er fyldt 18 år er det nogle andre kriterier. At kommunen så sylter dine beregninger er uanstændigt, og der er ikke andet du kan gøre end at blive ved med at rykke for et svar, får du det ikke snart, ville jeg ringe op, og bede om at tale med borgmesteren

Kommentar
Fra : Estrid

Dato : 24-03-08 15:46

Tja, hvem kan hjælpe dig . Du er jo nok ikke den eneste der er i den situation.
Så du må prøve at kontakte dem der arbejder med handicappolitik lokalt.

Din kommunes handicapråd kan nok ikke hjælpe dig i første omgang, da de kun må behandle principsager og ikke personsager, men måske kan du få hjælp hos den lokale afdeling af Dansk Handicap Forbund, mange steder er der nedsat et handicappolitisk udvalg eller måske har din lokale afdeling af DH (tidligere DSI) et handicappolitisk udvalg.

Hvis det handicappolitiske udvalg syntes din sag er principel kan det jo godt være de sender den vidre til handicaprådet.

Kommentar
Fra : clou

Dato : 24-03-08 16:00

Hvis du/I er medlem af en Handicaporganisation, kunne I prøve at tage kontakt til dem - de fleste Handicaporganisationer har lønnede Socialrådgivere ansat, som ved alt om paragraffer mm.

Clou

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 24-03-08 16:01

får du førtidspension? hvis ikke - hvad lever du af?

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 24-03-08 16:34

Ja det er lovligt at kommunen gør det selvom det virker urimeligt. Dine forældre har fået dækket udgifterne fordi du var under 18 år, for ikke at ha urimelige udgifter ifb. med din lidelse. (jeg har selv multiple sclerose, er i fleksjob, modtager invaliditetsydelse og har invalidebil - dog ikke søgt merudgifter).
Drejer det sig om et barn med HMSN, har familien mulighed for via Serviceloven at få dækket de merudgifter, der er forbundet med at have et barn med fysisk handicap. Barnet skal være under 18 år, for at familien kan opnå tilskud. Forældrene har desuden mulighed for at søge om dækning af tabt arbejdsfortjeneste.

Når barnet/den unge bliver 18 år, ophører forældrenes forsørgelsespligt, og dermed også deres mulighed for at få dækket merudgifter. Den unge skal herefter selv søge socialforvaltningen om råd, vejledning og økonomisk støtte ud fra de paragraffer i sociallovgivningen, som gælder voksne.
(taget fra denne site... http://www.rcfm.dk/muskelsvind/sygdomsbeskrivelser/hereditaer-motorisk-sensorisk-neuropati/)

På scleroseforeningenshjemmeside står der at man selv skal afholde udgifter til handicap bil og kun i særlige tilfælde kan få dækket udgifter via merudgiftsydelse...

jeg ville kontakte en af handicap organisationerne og få noget hjælp - det plejer altid at være godt og kommunerne at give noget positiv respons hvis man har noget kontakt til disse og opbakning.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 24-03-08 16:42

Du har en handicapbil. Er det den der er 10 år gammel?

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 24-03-08 17:28

Nu er jeg lidt nysgerrig...hvilken kommune er der tale om?

på denne side kan du finde en del om emnet og mange andre spændende ting: http://ryk.dk/debat/opslag/?x2=808

Kommentar
Fra : santashooter

Dato : 24-03-08 17:38

jeg lever i øjeblikket af lommepenge fra mine forældre indtil jeg begynder at få SU.
ja jeg har en handicapbil, og det er den er 10 år gammel.
det er Herning kommune der er tale om.
problemet er jo, at det er ikke ydelser til mine forældre, men en dækning af udgifterne af bilen, bilen koster det samme er jeg under/over 18.
og jeg er ikke i stand til at betale for kørsel ud af en SU løn.

Kommentar
Fra : santashooter

Dato : 24-03-08 17:38

jeg tror jeg vil prøve at tage kontakt til en rådgiver ved Muskelsvindsfonden.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 24-03-08 18:50

når du er 18 år skal dine forældre ikke forsørge dig. Kommune skal yde en form for forsørgelse til dig. Så få fat i en socialrådgiver i en handicaporganisation. jeg mener kommunen skylder dig penge

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 24-03-08 18:53

Ja tag kontakt til en rådgiver, han kan også fortælle dig om det er pension du skal søge eller SU

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 24-03-08 20:07

Hej igen, som sagt er det en merudgift for en forældre at ha et "sygt barn" og derfor yder kommunen tilskud ifb. merudgiftsydelse og det er også under dette prg. at dæning til udgifter af invalidebilen er- idet du bliver 18 år har de ikke længere forsøgerpligt og derfor frafalder dette prg. Da man ikke har krav på at få dækket udgifter til handicap bil kan man ikke "bare" benytte dette prg. det skal "special godkendes".Men du har muligheden for at lave kørselsgodgørelse ifb. med arbejde iht. Invalides og kroniske syges befordringsfradrag efter LL § 9 D hvor man enten kan fratrække faktiske udgifter minus bundfradrag eller km.sats minus bundfradrag. Som kronisk syg kan man fratrække alle udgifter - men nu skal du self. læse så dette kommer du nok ikke til at bruge foreløbigt.
Jeg ville kontakte DHF de burde kunne hjælpe og kende alle regler på område
http://dhf-net.dk/raadgivning

synes også du skulle læse disse:
http://www.handicap.dk/rapporter_notater/regelforenkling
http://www.handicap.dk/rapporter_notater/rapport_merudgifter_080506/lenger
http://www.clh.dk/notat/handicapbefordring/doc3.html

Håber alt går som ønsket - nogle gange er velfærdsdanmark slet ikke så attraktivt som man tror --- det har jeg jo selv måtte erfare.

Accepteret svar
Fra : maler-fidusen

Modtaget 85 point
Dato : 24-03-08 20:09
Kommentar
Fra : santashooter

Dato : 24-03-08 22:37

Tak skal du have for dine links "maler-fidusen".
jeg har fået kontakt til Jørgen Lenger, og han har indvillet i at give mig noget opbakning med denne sag. det er rart at kende en der har styr på hvordan tingene hænger sammen, det som jeg bliver mest træt af i en situation som denne er at det tager så meget energi...
det virker for mig som om Herning kommune er bange for at træffe en afgørelse i noget som helst.
de lovede d. 6. Juni at der ville gå OP TIL et halvt år med min nye bilansøgning.
det er 9 måneder og 18 dage siden nu... jeg føler jeg bliver holdt for nar.
det kan ikke passe at os der har brug for støtte, specielt fordi vi har manglene kræfter, og fordi vi har retten til at få kompensation og hjælp så de kræfter kan bruges på vigtige ting, vi skal trækkes igennem den ene lange hårde proces efter den anden.
det bliver jeg træt af.
i skal have tak allesammen, det er rart at føle man ikke står alene...

Godkendelse af svar
Fra : santashooter

Dato : 24-03-08 22:38

Tak for svaret maler-fidusen.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 24-03-08 23:46

Hej 'santashooter'.

Jeg læste lige med og ser at du har fået rigtig gode indlæg til dit spørgsmål.

Jeg har ingen yderligere kommentarer men vil bare ønske dig al mulig lykke og held med det! det er godt at vide at du nu har kontakt til en god rådgiver, det glæder mig rigtig meget - jeg ved, af erfaring, hvor meget modgang (især urimeligheder) tærer på nogle, i forvejen, sparsomme kræfter - det er jo netop også derfor så mange giver op halvvejs - kræfterne rækker ikke længere og entusiasmen daler i takt med kræfterne.
Derfor glæder det mig rigtig meget at læse at du nu har skabt en god kontakt.

Dette spørgsmål og svarene hér, er netop grunden til at jeg holder så meget af denne side

Mange venlige hilsener til dig
fra Dorthe.

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 25-03-08 07:36

Hej igen - held og lykke med det hele .... ja det er en lang og sej kamp med systemet og man burde ikke skulle bruge sin energi på at kæmpe med kommunen som burde hjælpe en. Min invalidebil tog 1 år og 6 mdr. før sagen var færdig behandlet (Høje Tåstrup Kommune)- min far som også har multiple sclerose (det er ikke arveligt!) har fået bevilliget handicap bil igennem Glostrup kommune, men det tog knap 2 år.... så sagbehandlingen er laaaaang og krævende.
Håber du fortsat får merudgiftsydelse - det er da kun rimeligt! knus

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 25-03-08 09:10

Ja, her gik vi og troede at behandlingstiden for invalidebiler ville blive forkortet når det overgik til kommunerne..der blev vi snydt igen. Jeg har også lige været møllen igennem.
Det er 5. gang jeg skal igennem og det tog igen 1. år!
Utroligt ikke? og min situation (handicap) forandrer sig ikke, så hvor svært kan det være.?
Men klø på min ven, det bliver heldigvis lidt lettere med tiden, når man lærer lidt mere om systemet..men det handler om at følge med hele tiden.
Og gu er det pisse hårdt