/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
230 V kontra 12 v indbygningss
Fra : anders_bak
Vist : 2320 gange
100 point
Dato : 24-03-08 13:07

Jeg er ved at planlægge en ombygning af mit badeværelse, og står overfor at skulle vælge indbygningsspots. Grundet tagets konstruktion kommer de til at blive monteret direkte i isoleringen (jeg ved godt at spotene så skal være F hat mærket, og at man skal bruge pærer med alureflektor).

Jeg er blevet lidt lun på ideen om at bruge 230 V spots i stedet for 12 V, da man så slipper for bøvlet med en transformater, men er der nogen der kan fortæller mig hvad fordelen skulle være ved at bruge 12 v ??????

Og for at kommer de obligatoriske svar i forkøbet, så ja, der kommer en elinstalatør og hjælper med monteringen.

Ps. et eksempel på den type spots jeg overvejer er vist her http://www.elvvs.dk/category.1945.article.31303

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 24-03-08 13:25

PS, loftshøjden er over 2,25m (2,28 for at være helt præcis) så derfor burde der være tale om zone 2 lamper, og det er derfor ikke påkrævet med 12V.

Se f.eks.

http://www.e-pages.dk/nordlux/4/24

Kommentar
Fra : 15063637

Dato : 24-03-08 13:35

De 230V pærer der er på markedet på nuværende tidspunkt giver ikke nær den samme lysmængde som 12V pærer. 230V pærer giver en mere gul/mørk lys og man skal derfor passe på man ikke får for lidt lys i rummet.
Man skal sætte 1-2 spot mere op, end hvis det er 12V spot, afhænig af rummets størelse, ydelige kan man sætte 50w pære i ved 230V, hvorimod man kan nøjes med noget mindre ved 12V.
Det giver derfor en større strømforbrug, når man bruger 230V og med de priser der er på strøm efterhånden, er det værd at overveje, om man ikke skal bruge 12V.
Du vil jo heller ikke få bøvlet med transformene - det vil installatøren....
Mvh 15063637

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 24-03-08 13:51

Det er selvfølig rigtigt eat det er ham der får bøvlet, men eftersom det er mig selv der laver loftet er det mig der skal lave det så den er tilgængelig (eller placeret i et andet rum), det var det jeg mente med bøvlet.

Elforbruget og lyskvaliteten er selvfølgelig et godt argument, og det er jo logik at en pærer på 50 W bruger mere energi end en med lavere watt, men transformateren har jo også et forbrug i sig selv (den afgiver i hvert fald varme), er energiforbruget stadig større ved 230V hvis man medregner dette ?

En helt anden ide kunne jo være at montere LED pærer i spotsene, men jeg har ikke kunnet finde svar på om det er lovligt når lampen "kun" er godkendt til pærer med alureflektor (det burde jo ikke være et problem idet de generer væsentligt mindre varme, men et er om det er et problem, noget andet om det er lovligt).

Med det lave forbrug i en led pærer kunne man jo godt montere de ekstra spots der er påkrævet for et ordentligt lys, og stadig spare på energien.

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 24-03-08 14:00
Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 24-03-08 14:04

12 Volts pærene findes i dag både med Alu og som Coolbeam, der er derfor en risiko for at brænde installationen af hvis man tager fejl af pærerne

Det er naturligvis elektrikerens problem at få anbragt transformeren så denne kan skiftes, men det er dig selv der skal leve uden lys på badeværelset indtil elektrikeren kan komme - samt at betale for det når transformeren engang går istykker.

LED pæren (GU-10) har typisk en effekt på ca 0,25 W - dvs. varmen fra dem vil aldrig blive et problem. - lys i overflod, og en ordentlig kvalitet kan man vist heller ikke lige prale af.

Til gengæld findes GU10 pæren som sparepære - hvis der er plads til dem, de er lidt størrer (fysisk) tilgengæld vil de heller ikke give varmeproblemer.

Jeg vil til hver en tid anbefale 230 V spot - hvis man ikke KAN lade være med den slags

Kommentar
Fra : 15063637

Dato : 24-03-08 14:07

Ja trafoen skal være tilgængelig, den kan evt. placeres i de kasser som man kan bruge over spotsne som feks. http://www.elvvs.dk/category.2282.article.19425 . det er jo afhængig af hvordan og hvor meget plads der er i loftkonstruktionen, men snak med din elektriker, der er mange måder at løse det problem på.
Led pærer har jeg ikke erfaring med, at det ikke skulle være lovlig, kan jeg ikke se nogen problem i da det er selve armaturet der ligger en godkendelse på. De led pærer jeg har set, vil ikke kunne give nok lys i et badeværelse, jeg må melde hus forbi hvad det angår.
Mvh 15063637

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 24-03-08 17:00

indbygningsspots skal have en speciel kasse oven over. det er fordi de afgiver en enorm varme. hvis du vælger LED-lamper i stedet for. får du dels en stor strømbesparelse og dels slipper du for at have en kasse oven over lampen. hvis lampen er monteret i tagrummet, mister du en stor del af isoleringen på det sted hvor halogenlampen bliver placeret, pga kassens størrelse.
du får lige et link med til LED-lamper. der findes en million forskellige, men den her kender jeg da jeg selv har nogle af dem. udmærket lampe.
http://www.batteribyen.dk/led_lampe_e__indbygning____messing-p-1562.html?from=kelkoo

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 24-03-08 17:43

Det er ikke korrekt når du skriver at indbygningsspots skal have en kasse over dem pga. varmen. NOGEN spots skal have det, mens andre er godkendt til indbygning direkte i isoleringen (de er F-hat mærket). hvis du ser på det link jeg også gav længere oppe i tråden http://www.elvvs.dk/category.1945.article.31303
kan du se at der i menubaren yderst til venstre er tale om spots til montering direkte i isoleringen. Det er også derfor vi sanakker om pærer med alureflektor, da de sender varmen nedad istedet for opad, og det er de pærer man skal bruge i disse spote, fordelen er at man undgår boksen, og den deraf medfølgende kuldebro pga. hullet i isoleringen

Lampen du har linket til ser ikke dum ud, men der er ikke angivet en IP klasse på den, så man kan ikke se om den kan bruges i et vådrum.
Jeg er imidlertid lidt skeptisk overfor kvaliteten af lyset fra LED pærerne, så hvis det bliver LED bliver der i traditionelle spots med GU10 fatning, så jeg kan skifte til halogen hvis jeg ikke er tilfreds med lyset.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 25-03-08 22:34

Brug du bare 230V spots. De giver rigeligt med lys, jeg har lige monteret 3 i mit badeværelse, og det er fuldt tilstrækkeligt. Og i stedet for kasser kan du bruge små urtepotter vendt på hovedet, det fungerer fint. De har hul i bunden til ledningen. Det er selvfølgelig op til elektrikeren om han synes det er forsvarligt.

Kommentar
Fra : johsstroger

Dato : 10-04-08 21:47

Det er vigtigt at huske, hvis du vælger løsningen med bokse over dine spots, at trafoen ikke bare må ligge oppe i en sådan kasse. Samlinger samt transformerer SKAL nemlig være fastgjorte (Ifølge Stærkstøms bekendtgørelsens afsnit 6, kapitel 715). Dette kan jo ikke lade sig gøre i en sådan kasse. Min personlige anbefaling vil være at bruge 230V spots. Køber du dem med den rette mærkning, er der ikke meget der kan gå galt. Det er der hvis det er en lavvolt installation, der er flere faktorer at tage hensyn til. F.eks er der strenge krav til ledningssystemet mellem trafo og spot osv. (Iflg. samme afsnit i SB)
230V det er vejen frem

Accepteret svar
Fra : Bamse82

Modtaget 100 point
Dato : 14-04-08 16:00

Hvis jeg var dig ville jeg vælge sådanne et produkt:
http://www.daxtor.dk/produktside.htm

Jeg har netop installeret disse i et helt hus (ialt 37 stk.) og det spiller max. god belysning, nem installation og fornuftig pris!!!

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 15-04-08 07:46

Ja de ser ikke dumme ud, jeg kan se en stor fordel i at de spændes fast med et skruesystem frem for de gængse fjedersystemer.

Jeg er i hvert fald kommet frem til at det bliver 230V spots med f-hat så jeg kan smide dem direkte i isoleringen, og så evt. med disse pærer

http://www.trenden.dk/pi/GU10_LED_Spot_med_en_3_x_1_Watt_Diode_K3_1882_76.aspx

Starter med en enkelt for at se hvordan lyset er, og hvis det er ok skifter jeg resten bagefter.

Jeg syntes de ser lovende ud, større spredning end gængse halogenpærer (50 grader), lumen svarer til ca. en 50w halogen (de fleste spots til montering direkte i isoleringen kan kun tage 25w halogen, så man burde umidelbart kunne få mere lys og mindre forbrug med disse led pærer

Lysets temperatur (farven) skulle ligge på ca 3000k, hvilket er det samme som en alm. halogenpærer, så hvis de lever op til forventningerne burde de give samme lys som halogen, bare spredt bedre, og mere af det, samt laver forbrug og mindre varme....

Nogen kommentarer/ideer inden jeg lukker tråden ???????

Kommentar
Fra : johsstroger

Dato : 15-04-08 22:00

Godt valg synes jeg. Hvis du vil have en økonomisk korrekt sammenligning af de to lyskilder kan du bruge følgende formel:
Lumen/Watt=Hvor meget "lys" får du for pengene?
Hvis du anvender denne formel på begge lyskilder kommer du frem til et tal du kan sammenligne.
Held og lykke med det.

Godkendelse af svar
Fra : anders_bak

Dato : 26-05-08 06:44

Tak for svaret Bamse82.