/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Undervisning / Spørgsmål
10  Balcanard 580
Spændingsundersøgelse i svejse
Fra : Peter1056
Vist : 2426 gange
50 point
Dato : 23-03-08 11:36

Er der lige et klogt hoved der vil dele sin viden.
Skal foretage en spændingsundersøgelse af en svejseforbindelse, stumpsøm
Sømareal er 600mm
trækkraft 48kN
Sømklasse: A c=1,5
Sikkerhedsklasse ? er i tvivl her
Materiale: Fe 360 B

1,5*(48000/600) =eller< fyd

skal fyd ikke ganges med en sikkerhedsfaktor?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-03-08 12:24

Kender ikke til svejse sikkerheds faktorer, men nok til styrkelære:

Er faktoren 1,5 ikke en første sikkerhedsfaktor for den type søm?
OPg kan det pågældendec stål tåle 3 gange så meget som du får i trækspænding??
Så kan du jo gange med en ekstra sikkerheds faktor på lidt underr 3...

Og det holder stadigt, Svend

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-03-08 13:24
Kommentar
Fra : Peter1056

Dato : 23-03-08 13:34

det der ligger i det er at i mit styrkeberegnings komp. står der det ene sted at man skal bruge c1 fakter, men under spændingsundersøgelse bliver den ikke brugt?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-03-08 13:53

Jo, den c1 er brugt:

I en spændingsberegning beregner du den aktuelle spænding= kraft / areal:
Her 48000 N / 600 mm^2 =80 N/mm^2 (husk kvadrat for areal)

Dette skal så sammenlignes med flydespændingen for dit stål/svejsesøm:
Her 360 N/mm^2 (som du vist kalder fyd)

Og så er alting jo ikke pefekt, derfor sikkerheds faktorer...

og dem skal du gange på den beregnede spænding, hvis de altså som normalt er > 1
(hvis du ganger dem med flydespændingen bruger du jo stærkere stål end du har i virkeligheden).

Her har du allerede ganget med c1 = 1,5 og får en forhøjet spænding på 120 N/mm^2;

Stadig 3 gange under flydegrænsen, så har du svejset ordentligt holder det, Svend

Kommentar
Fra : Peter1056

Dato : 23-03-08 14:15

tak tak det er bare en opgave, som skal regnes, ikke bruges til andet end aflevering i skole, er under uddannelse. så bare roligt. ja fyd=flydespænding. Har svejset i mange år og prøver at læse videre. under stump og kantsøm. det ene sted bruges der som sagt c1 det andet sted ganges der i stedet matriale*0,58, har lige snakket med 2 andre fra klassen og vi har regnet forskelligt, ikke gode tegn fra undervisningen. tak svend stoler på dig da jeg har kikket dig over skulderen nogle gange herinde.

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 50 point
Dato : 23-03-08 16:05

Ja normalt forhøjer man den beregnede spænding med sikkerhedsfaktorer større end 1,
men der kan jo være brancher hvor man i stedet reducerer materialets tilladelige spænding,
eksempelvis kun tillader spændinger på 58% af flydespændingen.

Men hvorfor/hvorfra har det andet hold de 0,58?
(I hverfald ikke 1,5 reciprok, for det er jo 0,666...7).

Står der noget om 0,58 i opgaven eller i dit kompendium??
hvis ikke, gang den aktuelle beregnede spænding med 1,5...

Som du har gjort, Svend

Godkendelse af svar
Fra : Peter1056

Dato : 24-03-08 02:01

Tak for svaret svendgiversen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-03-08 08:11

Selv tak,
du må godt fortælle om min løsning er rigtigt senere...

Min bror er leder af Force, den tidligere SvejseCentral, så jeg kan få ekspert bistand, Svend