/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Overvågning af nettet?
Fra : guss
Vist : 534 gange
200 point
Dato : 22-03-08 20:06

Hej,
Jeg ville lige høre om der er nogen der ved, om nette kan blive overvåget af et firma hvis man bruger firmanet. Det vil sige et net de har stillet til rådighed i hjemmet, men det praktisk talt fungere som et normalt net. Som jeg selv har forstået det, så kan de se hvad man laver hvis man logger på med en arbejdscomputer over vpn klient, men hvis man bare bruger forbindelsen på en privat computer, hvor det virker lige så snart man forbinder, så kan de intet se?
Kan de passe?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-03-08 20:25

Det tror jeg da ikke vil være lovligt, det er muligt det kan forbindes - stilles op så man kan

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-03-08 20:26

Ja - det kan de ikke .................................. med mindre der ligger en lille "fyr" på din comp. der kan sende oplysninger til den der har lagt "fyren" ind.

Det kommer også an på hvilken vej / opkobling du har til internettet.

Men alene din adgang via VPN giver mange muligheder.

Kommentar
Fra : guss

Dato : 22-03-08 20:43

Hvad mener du med hvilken opkopling? Jeh´g har bare alm. erhvervs bredbånd, som i bund og grund er det samme som privat. det er bare betalt af firmaet.
Men jeg tænker også mere på om de kan overvåge mig når jeg bruger normal privat computer/bærbar, dvs. hvor jeg IKKE er logget på med vpn klient.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-03-08 21:13

Hvis dit firma har givet dig en opkobling, hvor du skal ind over deres server kan det ses hvad du laver, ellers ikke

Kommentar
Fra : guss

Dato : 22-03-08 21:17

De benytter Cybercity som isp, og for at man overhovedet kan komme på nettet med arbejdsbærbaren derhjemme skal man bruge en vpn klient. Men på private computere og bærbare skal man ikke bruge noget som helst. Der kommer man bare direkte på, ligesom hvis det var en privat forbindelse. Så vil det ikke sige, at de slet ikke kan se hvad jeg laver med den private computer?
Skal bare lige være sikker ;) hehe.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 200 point
Dato : 22-03-08 21:34

Citat
Men på private computere og bærbare skal man ikke bruge noget som helst. Der kommer man bare direkte på, ligesom hvis det var en privat forbindelse. Så vil det ikke sige, at de slet ikke kan se hvad jeg laver med den private computer?

Rigtigt, ingen kan se hvad du foretager dig, så længe du bare går udenom vpn

Kommentar
Fra : guss

Dato : 22-03-08 21:37

Mange tak ;)

Godkendelse af svar
Fra : guss

Dato : 22-03-08 21:37

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 22-03-08 21:43

Citat
De benytter Cybercity som isp, og for at man overhovedet kan komme på nettet med arbejdsbærbaren derhjemme skal man bruge en vpn klient.

Citat
Men på private computere og bærbare skal man ikke bruge noget som helst. Der kommer man bare direkte på, ligesom hvis det var en privat forbindelse. Så vil det ikke sige, at de slet ikke kan se hvad jeg laver med den private computer?

Har Du nogen login og adgangskode du har fået udleveret af firmaet??