/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
oprette e ekstra drev
Fra : kimm01
Vist : 2317 gange
80 point
Dato : 22-03-08 15:14

jeg har vista og vil gerne have ekstra drev altså jeg har to nu C og D men kan jeg få et e drev ect.?
og hvordan.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-03-08 15:26

Ja du kan opdele en af dine harddiske ved at partisionere den. Så kan du få lige så mange drev som du vil, drevene bliver bare mindre hvergang du opdeler dem.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-03-08 15:30

Det kan du sagtens, jeg har selv oprettet to ekstra drev på min computer, brug Gparted: http://gparted.sourceforge.net/download.php du henter en ISO fil som skal brændes på en cd som ISO, derefter lægger du CDen i cd skuffen og starter du computeren, først skal du have sat computeren til at starte fra cd drevet, Gparted kører som en live cd uden at starte Windows, er det noget du tør binde an med, så spørg for mere vejledning

Kommentar
Fra : sokoban

Dato : 22-03-08 15:38

Citat
Det kan du sagtens, jeg har selv oprettet to ekstra drev på min computer, brug Gparted:

Har Vista ikke selv indbygget muligheden for at dele disken op.
Mener det kan gøres ved at gå til C:/ og højreklikke på drevet, kan dog ikke komme
det nærmere da jeg ikke har Vista.

Kommentar
Fra : kimm01

Dato : 22-03-08 15:40

øhh hvad skal jeg downloade der inde og hvordan sætter jeg min pc til at starte fra cd drevet???

Kommentar
Fra : leob

Dato : 22-03-08 15:46

jeg kører heller ikke Vista
I XP går mai i Kointrolpanel
åbner Administration
derefter computeradministration
Går i Lager og Diskhåndtering
Fra hjælpefunktionen der, har jeg kopieret dette:

Sådan oprettes en partition eller et logisk drev
Fra grænsefladen i Windows

Åbn Computeradministration (lokal).
Klik på Diskhåndtering i konsoltræet.
Hvor?

Computeradministration (lokal)
Lager
Diskhåndtering

Højreklik på et ikke-allokeret område på en grundlæggende disk, og klik derefter på Ny partition, eller højreklik på ledig diskplads i en udvidet partition, og klik derefter på Nyt logisk drev.
Klik på Næste i guiden Ny partition, og klik derefter på Primær partition, Udvidet partition eller Logisk drev. Følg derefter vejledningen på skærmen.
Bemærk!

Hvis du vil åbne Computeradministration, skal du klikke på Start og derefter klikke på Kontrolpanel. Klik på Ydelse og vedligeholdelse, klik på Administration, og dobbeltklik derefter på Computeradministration.
Du skal være logget på som administrator eller medlem af gruppen Administratorer for at benytte denne fremgangsmåde. Hvis computeren er tilsluttet et netværk, kan visse indstillinger for netværkspolitik også forhindre, at hele proceduren kan udføres.
Du kan kun oprette primære partitioner, udvidede partitioner og logiske drev på grundlæggende diske. Du bør oprette grundlæggende diskenheder i stedet for dynamiske diskenheder, hvis denne computer også kører MS-DOS, Windows 95, Windows 98, Windows Millennium Edition, Windows NT 4.0 eller Windows XP Home Edition.
På en MBR-disk (Master Boot Record) kan du oprette op til fire primære partitioner, eller du kan oprette op til tre primære partitioner og én udvidet partition.
På en GPT-disk (GUID partition table) kan du oprette op til 128 primære partitioner.

leob

Kommentar
Fra : kimm01

Dato : 22-03-08 15:47

tror jeg ikke det kan kan i hvertfald ikke se hvordan

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-03-08 15:54

Alle i bedre vidende, Windows kan vist ikke selv gøre det på den harddisk som Windows er installeret på eller ? Jeg bruger Gparted til at partionere, nemt og gratis, hent din ISO fil ved at klikke på et af download linkene her: http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=115843&package_id=173828 jeg bruger nr to fra oven, den øverste er den nyeste, nu skal jeg have min kaffe, så kan der komme mere vejledning, hvis du vil bruge min løsning

Accepteret svar
Fra : Moneypenny

Modtaget 90 point
Dato : 22-03-08 16:11

Du behøver ikke downloade noget for at få et ekstra drev. Vista har det indbygget. Det hele kan ordnes fra diskhåndteringen. Den finder jeg normalt ved at højreklikke på Computer i startmenuen og vælge Administrer. Diskhåndteringen finder du som næstnederst i kolonnen i venstre side.

For at få plads til et ekstra drev, skal du først formindske dit c-drev, og jo, det kan man godt i Vista. Du højreklikker på c-drevet og vælger Formindsk Diskenhed. Vista undersøger nu, hvor meget plads, der kan frigøres. Vælg herefter hvor meget plads du vil frigive for at få plads til et ekstra drev, men husk at dit c-drev stadig skal have plads til at vokse, så giv ikke for meget plads fri.

Når du har fået frigivet plads, højreklikker du bare på den ledige plads og opretter en ny partion og formaterer den.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-03-08 16:17

Start > og højreklik på computer > vælg administrer > vælg diskhåndtering >
nu kan du se din harddisk. > højreklik på de firkantede partitioner >
vælg formindsk så der bliver plads til en ekstra partition.
du kan nu formindske partitionen med de to små pile eller skrive størrelsen i MB
1000 MB = 1 GB
er du i tvivl.....................annuller

Når der er formindsket kan der oprettes en ny partition ved at højreklikke i det nu frie område og vælge opret partition.

Der kan være 4 primære partitioner
Ved flere partitioner skal en af de primære være en udvidet med evt. en masse logiske drev.

Godkendelse af svar
Fra : kimm01

Dato : 22-03-08 16:54

Tak for svaret Moneypenny.
lige til og nemt lige det jeg ledte efter!!!