/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Ingen langlys.... Lysræle?
Fra : kanusti
Vist : 1749 gange
50 point
Dato : 22-03-08 12:34

Hej
Vi har en mitsubitshi Lancer, men langlys rælet er røget, Er der nogen der ved noget om hvor vi kan få fat i en ny, har prøvet at søge på google under både rele ræle høj og langlys, sågar ved mitsubitshi, men har ikke fundet det nogen steder.
Mangler den virkeligt meget, da det er enormt træls ikke at kunne køre når det er mørkt udenfor.

Håber der er nogen derude der er mere heldig end jeg... Og /eller klogere....

På forhånd tak for hjælpen

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 22-03-08 12:55

Det er meget sjældent at et relæ går i stykker, måske er det bare pæren hvis langtlys-tråd er
brændt over? Mvh. K.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 22-03-08 12:59

Men ellers er det vel muligt at få et hos en hugger.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 22-03-08 13:00

Hej

Her er en oversigt over forhandlere
http://www.mitsubishi.dk/dealers/

Hvis det er Relæ'et der er stået af vil jeg tro man kan bruge et standard relæ
http://www.thansen.dk/search.asp?c=1707685840&q=rel%E6

mvh klaudi

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 22-03-08 13:03

Det er da et standert relæ som endhver auto mekaniker har, kan købes i bla. Biltema

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-03-08 13:21

Det behøver ikke være relæet, det kan som nævnt også være pærerne der er sprunget, eller op/nedblændingskontakten eller måske en sikring (jeg kan ikke huske om der er separate sikringer til langt/kort lys)

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-03-08 13:25

Dova...2 pærer på een gang ikke særlig sandsynligt, men kontakten eller sikringen ...ja den tror jag osse på som sandsynlig mulighed

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-03-08 13:27

Kanusti
Citat
da det er enormt træls ikke at kunne køre når det er mørkt udenfor

Du må slet ikke køre. Ikke engang i dagslys, med mindre du er på vej til værksted

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 22-03-08 14:21

Vores Carisma gik også det lange lys for kort tid siden. Jeg får da den tanke at de har nogle dårlige relæer, for det har jeg aldrig oplevet tidligere, - og jeg har da haft en del med biler at gøre.
I mit tilfælde havde Mitsubishi relæet på lager. (Jan`s auto Hobro)
Og jeg har da også på fornemmelsen at det er et ganske almindeligt relæ.

Kommentar
Fra : prosat

Dato : 22-03-08 14:27

Hejsa.

Har du prøvet at butte rundt på de 2 relæ'er (kort og langt lys)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-03-08 15:12

Citat
Du må slet ikke køre. Ikke engang i dagslys, med mindre du er på vej til værksted

Jojo, det må han....det lange lys er ikke noget der er påkrævet at bruge, og som jeg forstår det, virker det korte lys jo udmærket.......

færdselsloven om fjernlys (langt lys)

Citat
Stk. 2. Fjernlys (langt lys) skal anvendes, når førerens synsvidde under hensyn til køretøjets hastighed ellers er utilstrækkelig til sikker kørsel.

Stk. 3. Fjernlys (langt lys) må ikke anvendes:

1) på strækning, hvor vejen er tilstrækkeligt oplyst,

2) ved møde med andet køretøj i sådan afstand fra dette, at føreren kan blændes,

3) ved møde med tog, som fremføres langs med vejen, hvis der kan opstå risiko for blænding ved anvendelse af fjernlys, eller

4) ved kørsel bag efter et andet køretøj, såfremt den forankørende kan blændes af fjernlyset og anvendelse af nærlys under hensyn til køretøjets hastighed og lysforholdene i øvrigt giver føreren tilstrækkelig synsvidde til sikker kørsel.

Stk. 4. Såfremt fjernlys (langt lys) efter stk. 2 ikke findes påkrævet, kan nærlys (kort lys) anvendes. Hvis fjernlys (langt lys) i medfør af stk. 3 ikke må anvendes, skal nærlys (kort lys) anvendes.

Så det er kun et spørgsmål om at afpasse hastigheden når det er mørkt, så vejen oplyses tilstrækkeligt i forhold til hastigheden

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-03-08 15:27

Dova.

Der må ikke være lygter på et køretøj der ikke virker. Her er der endvidere tale om en lygte der er lovpligtig

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-03-08 16:05

Jamen lygterne virker skam.....bare ikke langlysfunktionen

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 22-03-08 17:46

Jeg har set mange gange at begge pærer er gået. Virker lyshornet? Kan du høre releet klikke når du tender langlys? Hvordan ved du at releet er defekt?
alimak

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-03-08 18:15

Citat
bare ikke langlysfunktionen
hehehe Sagførertrick.

Jeg er nu overbevist om, at man ikke skelner på den måde. Jeg tror at man ser på om de kan lyse eller ej på den funktion de er bygget til. Og så tror jeg de er lige glade med, hvor på systemet fra kontakten til pæren, der er en brist.

Men okay.... det var jo ikke det, som var spørgsmålet

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 22-03-08 18:59

Hvis kanusti spørger direkte til sit langtlysrelæ, så ved han vel noget om dette.
Han spurgte jo ikke om hvad der kunne være galt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-03-08 19:29

Mon ikke du "bare" skal TÆNDE for lyset

Det er desværre ofte noget "folk" glemmer i disse dage med aut. kørelys

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-03-08 19:58

Hvad med at prøve brugen af overhalingsblink. Det er jo en separat momentalkontakt, så måske det giver et fingerprej!

Ellers må du bare køre hjemmefra i god tid! (Det minsker jo også risikøerne, for en fartbøde!)

Accepteret svar
Fra : 534

Modtaget 50 point
Dato : 25-03-08 20:46

Dette fænomen er ikke nyt for en Mitsu .Relæet koster CA: 80 kr. hos mitsu,men kan også fås uoriginalt til CA: 2/3 af ORIG: har 15 års erfaring med Mitsu

M.V.H. 534

Godkendelse af svar
Fra : kanusti

Dato : 27-03-08 15:33

Tak for svaret 534.