/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
ABS på flextid
Fra : egoland
Vist : 701 gange
100 point
Dato : 22-03-08 09:19

Har en dejlig passat '95, hvor ABS-en er gået på flextid. Har sat nye følere på ved forhjulene, men problemet er der stadig. Har målt på modstanden i følerne, de er indenfor tolerancen hele vejen rundt. Har fået læst fejlkoder ud, og de siger, at strengt taget alt er galt i ABS-enheden. Problemet opstår specielt når bilen er kold, så lyser ABS-lampen, men ikke når bilen genstartes varm. Lurer på stikket der sidder ovenpå ABS-enheden, de er en anelse irede, og når de får et pust WD40, er det som om de kører igen et stykke tid. Nogen bud?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-03-08 09:48

Det kan godt være stikforbindelserne. WD 40 er ikke særligt effektivt, og hjælper kun en stakket tid.

Stikkene burde fornyes, hvis det kan lade sig gøre. Det er ofte pillearbejde for en begavet "finmekanikker" . Et bilværksted kan næppe gøre det . Di vil i dyre domme udskifte hele enhederne, som stikkene sidder på.

Før alt håb lades ude prøver du med noget kontaktspray, helst gammeldags hvis det kan findes . Det nye er mere miljøvenligt og mindre effektivt .
med kontaktmidlet på forbindes og adskilles nogle gange, så kontaktfladerne gnubbes internt. Derefter skylles midlet uf med sprinklervæske og stikket tørres godt og længe med en hårtørrer. en elvarmepistol bliver for varm. Til sidst samles og man checker om gummiet er smidigt og sidder rigtigt. siliconepasta kan hjælpe på tætheden. Silicone må absolut ikke komme i kontakterne.

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 22-03-08 11:39

Har prøvet den med kontaktspray - det har nogenlunde samme virkning som WD40. Men ikke den med alt gnubberiet frem og tilbage. den prøver jeg een af dagene, når vejret er bedre. VW har anbragt samlingen lige under påfyldningen til ekspansionsbeholderen. Hvor inteligent er det lige????

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-03-08 13:02

Det er ikke så intelligent. Frostbeskyttelsesvæsken kan ennd være korrosionsfremmende.

Den tilsætning, som er i for at kølesystemet kan holde virker nok ikke så godt udenfor det lukkede system.
Der er vel en gummitætning om stikket . Den skal du sørge for er tæt, og så skal det være helt tørt inden du samler det. gummiet har nok ikke så godt af wd40 i længden.

Hvis du er god til pillearbejde kan du sætte nyt stik i . Det er sådan set ligegyldigt m det nye bliver magen til det gamle, bare funktionen er i orden.

Accepteret svar
Fra : 534

Modtaget 100 point
Dato : 25-03-08 20:56

Gå alle forbindelser igennem til ABS så finder du næsten helt sikkert fejlen

M.V.H. 534

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 27-03-08 20:43

Hov - fandt et stik under bagsædet, som jeg fik renset. Siden har ABS-lampen ikke lyst. Ser lige tiden lidt an.

Godkendelse af svar
Fra : egoland

Dato : 30-03-08 19:25

Tak for svaret 534. Der er åbenbart meget ir både her og der i sådan et system - -