/ Forside/ Interesser / Helbred / Slankekure / Spørgsmål
10  briani 560
Artiskokker
Fra : Jasmin9
Vist : 1482 gange
50 point
Dato : 21-03-08 02:04

Hejsa

Er der nogen derude der har nogle gode og sunde opskrifter med friske artiskokker?

Har aldrig smagt det, men kunne godt tænke mig det. Synes dog at det er en svær "fætter" at gå igang med..

Hilsen Jasmin

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 21-03-08 02:33

Artiskokmousse

1 artiskokbund
3 store blade atriskok, renset og dampet møre
3 spiseskefulde hytteost
1 æg

salt and peber
1 teskefuld kørvel blade (eller persille, hvis du ikke kan få kørvel
lidt citronsaf

----------------- Sauce: ----------------

2 spiseskefulde hytteost
1,2 dl. yogurt nat. 0,1%
2 tsk finthakket kørvelblade (eller persille)
en anelse cayennepeber
Salt
Persille til pynt.

Instructions:
forvarm oven til 160 degrees.
Skrap artiskokkødet fra bunden af bladene (de rensede og dampede)og med artiskokbunden (skåret i stykker).
Pureer artiskokkødet med hytteosten og ægget.
Rør kørvel, citronsaft, salt og peber sammen (du må selv smage det til).

Fordel det i 4 ramekiner (små portionsskåle).

Dæk ramekinerne med alufolie og sæt dem i den stor pande (hvor håndtaget kan tåle at komme i ovnen).

Tilsæt vand der dækker halv op af siderne.
Sættes i oven i ca. 20 min., indtil moussen er fast.
Når de er færdige sættes de til afkøling, mens du laver sovsen.

Bland alle ingredienserne til soven i en lille pande og varm. Tilsæt salt og cayennepeber efter din smag.
Fordel sovsen på 4 tallerkener og vend moussen på midten af hver tallerken og tilsæt lidt persille som pynt.

Accepteret svar
Fra : Nanabanana

Modtaget 60 point
Dato : 21-03-08 02:38

Server tortillaeme som en let frokost. Frisk artiskok kan naturligvis erstattes af artiskokhjerter fra glas.

4 hvedetortilla
300 g kartofler
1 chorizopølse
6 artiskokker
Citron
4 spsk. extra jomfru olivenolie
1 fed hvidløg
1 potte estragon og salt

Artiskokcreme: Skær stilken af artiskokkerne og fjern bladene ind til hjertet.
Kog hjerterne i vand tilsat salt og citron i 20-30 minut­ter.
Afkøl artiskokkerne og blend dem groft med hvidløg og oliven­olie.
Smag til med salt og eventuelt lidt citron.
Kog kartoflerne møre, køl af og skær i skiver.
Skær chorizopølsen i tynde skiver og hak estragonen groft.
Opvarm en pande med olivenolie.
Steg tortillaerne sprøde i den hede olie, smør artiskokcreme på og fordel kartoffel- og pølseski­ver på cremen.
Drys til sidst med estragon og server straks.

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 21-03-08 02:38

Hm... har du søgt på artiskok på google?

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 21-03-08 02:41

Laks på salat

150 gr. Laks pr. Person
Andefedt eller olivenolie
Feldsalat
Olivenolie/sherryeddike
Frisk artiskok
Tinian, havesyre, dild og brøndkarse. Lidt sky af (kalv, gris ell. fjerkræ) (benene koges)
Rosmarin

Dressing: Bland olivenolie og sherryeddike, tilsæt lidt sky, let hakket timian, brøndkarse og dild.

Artiskokbunde og stilke i tynde skiver steges i lidt olivenolie sammen med frisk rosmarin (mængde efter smag)
Lakeskiverne koges i andefedtet i ca. 6 min. eller steges i olivenolie.

anretning:
Lakseskiverne anbringes på de stegte artiskokker og salaten anrettes rundt om.

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 21-03-08 02:51

Nu har du lidt af hvert... :) Du kan jo tage, hvad du vil ha... eller søge videre;) Har givet et par links til gode opskrifter!

Brug
Til spisebrug er det vigtigt at høste hovederne rettidigt. Når man skærer gennem stænglen lige under hovederne, skal den helst ikke være begyndt at blive træet. Høstet på det rigtige tidspunkt og tilberedt på rette måde, er artiskok en virkelig delikatesse. Artiskokhovederne skal koges omkring en ½ time i letsaltet vand, indtil kurvebladene slipper let når man rykker i dem.
Spises evt. som forret. Man rykker hvert enkelt kurveblad af og dem med "kød" på, nederst på bladet dyppes i fx en olie-, eddike dressing, hvorefter kødet skrabes af med tænderne og resten af bladet kasseres. Når man er færdig med bladene, skraber man de uudviklede blomster af artiskokbunden og fortærer denne med dressing på.
Nogle mennesker planter artiskokker til dekorationsbrug. Nogle sorter af artiskokker kan have svært ved at nå at blomstre inden den første frost sætter ind, og ødelægger de resterende blomster. Skærer man blomsterne af og sætter indendørs i en vase vil de som regel åbne sig og fremvise de flotte blåviolette kurve.

Og her:

Forskellige opskrifter: http://www.sol.dk/opskrifter/samlingen/i194.html (god side!)
Også forskellige opskrifter: http://www.opskrifter.dk/Opskrift_100060.Ingrediens_389.100.0.html?g_load_recipie=1&g_sort=seafood&page=1
Igen forskellige opskrifter: http://www.dk-kogebogen.dk/info/link-til-os/frugt-gront/groentsager/groentsager/artiskokker.php

Artiskokker i citron

6 friske artiskokker med stilk
eller
1 ds. artiskokhjerter
250 g friske små grønne hestebønner
250 g små nye kartofler
2 hakket løg
4 fed presset hvidløg
½ dl olivenolie
½ liter urteafkog
saft af ½-1 citron
1 spsk. timian honning
1 bundt klippet dild
havsalt
rosenpeber
Grønsagerne renes og skylles.
Friske artiskokker:
del artiskokken i halve eller kvarte stykker, skær artiskokhjerte og bund fra,
Artiskokstilkene skrælles og skæres i stykker på 3.4 cm.
Hakkede løg ristes i varm olivenolie 3-4 minutter, herefter tilsættes urtefkog,
artiskokker, hestebønner, kartofler, presset hvidløg, citronsaft, timian honning,
havsalt og friskkværnet rosenpeber.
Retten små simrer 25-30 minutter, smages til, afkøles let og
serveres med frisk klippet dild.

Godkendelse af svar
Fra : Jasmin9

Dato : 21-03-08 04:45

Tak for svaret Nanabanana.

Den der artiskok creme lyder faktisk vildt lækker, den skal jeg da prøve, for det lyder som noget der også sagtens kan bruges til alt muligt andet..

Mange tusind tak

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 21-03-08 10:51

Så lidt :D