/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Kender nogle Børn af dette ægt
Fra : 2601
Vist : 4608 gange
350 point
Dato : 20-03-08 11:15

Jeg leder efter Børn af dette ægtepar JOHAN KØMMEL & ANNA HENRICHSDATTER . Jeg ved følgende om dem:
Gift 23 juni 1756 i Trinitatis Kirke, Trinitatis sogn i København, Københavns amt.
Note:
Aa 1756 d. 23. juni blev Johan Kømmel Tobakspinder og Ungkarl, og Anna Henrichsdaatter, Pige, viet i Kirken.
Trinitatis Kirkebog side ? 1. spalte nr. 24. Opslag 25, 1742-1833.

Optræder den 8. dec 1762 i Christiansborg slotskirkes sogn i København, Københavns amt.
Som fadder for en datter af Anna Dorthea Kømmel og Martinus Wittrog.
Note:
" Anno 1762 d. 11. Decembr, Loed beridder Martinus Wittroch og Kone Anna Dorothea Kømmel døbe deres liden Daatter af Hr Qvist i Christiansborg Slotz Kirke, og blev kaldet:
Anna Ludovica. Fadderne vare Johann Friderich Samuel, Boghandler paa Sukkerhuuset*. Kræmmer Andreas Lorentzen og Tobax Binder (tobaksbinder) Johan Kømmel.
Madame Maria Chatarina Gertzen holdt barnet over Daaben, og Madame Maria Nygaard, Tobaxs Binder Nygaards Kone holdt Christenhuen,
Barnet var fød d. 8 Decembr om Aftenen Klocken 10 slet.
' Det står der, skal være Bogholder.(sct)
Hof og Slot Kirkebog side 82 nr. 3.

Anna Dorthea Kømmel er født ca. 1729 pg dør 1. aug 1811 i Sorø.

Johan Kømmel er registreret i 1762 Skattemandtalsliste som Tobakspinder, og i OE-1771.
"
Mandens navn: Kymmel Mandens erhverv: Taback Spinder
Mandens alder: 56 Mandens civilstand: Gift
Mandens nr. ægteskab: 1 Mand død (ja/nej): Nej
Hustru død (ja(nej): Nej Hustrus alder: 40
Hustrus civilstand: Gift Hustrus nr. ægteskab: 1
Sogn: Sankt Annæ Vester Kvarter Herred: København (Staden)
Amt: København Stednavn: 239a
Indtastningsnr: C7267 Løbenr.: 1981
"

Jeg har set Trinitatis Kirkebog igennem op til 1780 for at finde nogle børn for at se om Anna Dorthea Kømmel og Martinus Wittrog, eller nogle fra Wittrogfamilien optræder som fadder.
Jeg har ikke fundet nogle børn.

ET hver spor om JOHAN KØMMEL & ANNA HENRICHSDATTER vil være velkommenden.
På forhånd tak.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 20-03-08 12:00
Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 20-03-08 12:03

et skud i tågen

Citat
Anna HENRICHSDATTER
____ - ____
RESIDENCE: S: Albert f. 1704 (fd.: Claus Volchers)
BIRTH: (usikre foreldre) Bergen ?
Father: Hendrich BOGHOLT

Family 1 : Ole THORSEN

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-03-08 14:28

Hvor hænger mon hende her sammen med Kømmel familien? Svend
"
JACOBSDATTER KOMMEL, Johanna Kierstina   Christening
   Gender:   Female
   Christening Date:   5 Dec 1702   Recorded in:   Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
         Collection:   Holmen; Den Danske Folkekirke
   Father:   Jacob KOMMEL
   Mother:   Sophia CLAUSDR
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-03-08 14:36

De ældste Wittroch jeg finder født i Danmark:
"
HANSEN WITTROCH,    Christening
   Gender:   Male
   Christening Date:   5 Jul 1776   Recorded in:   Odense, Odense, Denmark
         Collection:   Sankt Knud; Den Danske Folkekirke
   Death Date:   5 Jul 1776
   Father:   Hans WITTROCH
"
Hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-03-08 16:02

Bare et udpluk af ANNA HENRICHSDøtre fundet født i Norge:
"
HENRICHSDATTER SMIDT, Ane Margrete   Chr   1729   Norw   Nord   Heroy
Fa:   Henrich SMIDT
Mo:
HENDRICHSDATTER, Anne   Chr   1731   Norw   Busk   Eiker
Fa:   Hendrich CHRESTOPHERSEN
Mo:
HENRICHSDATTER, Anna   Bir   1731   Norw   Nord   Folda
Fa:   Henrich OLSEN
Mo:   Ellen HOLGENSDR
HENRICHSDATTER HORNEMAN, Anne Helena   Chr   1731   STro   Stadsb
Fa:   Henrich HORNEMAN
Mo:   Sara
HENRICSDATTER, Anna   Chr   1731   Norw   Trom   Karlso
Fa:   Henric PEDERSEN
Mo:
HENRICHSDATTER ROUSTAD, Anna   Chr   1732   Norw   VeAg   Kvines
Fa:   Henrich ROUSTAD
Mo:
HENRICHSDR, Ane   Chr   1733   Norw   Hord   Kvam
Fa:   Henrich BIERCHE
Mo:
HENRIKSDATTER TUEN, Anne   Chr   1735   Norw   Aker   Holand
Fa:   Henrik TUEN
Mo:   Anne JOHANNESDR
"
Ved vi slet ikke mere om hende? Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-03-08 16:09

Tilsvarende født i Danmark:
"
HENDRICHSDATTER, Anna   Chr   1725   Denm   Prae   Jungsh
Fa:   Hendrich HANSEN
Mo:
HENDRICHSDATTER, Anne   Chr   1725   Denm   Rand   Gjerri
Fa:   Hendrich RASMUSEN
Mo:
HENDRICHSDATTER PIPER, Anna Christina   Chr   1725   Denm   Prae   Vordin
Fa:   Hendrich PIPER
Mo:
HINDRICHSDATTER, Anna   Chr   1725   Denm   Prae   Vordin
Fa:   Hindrich MOGENSEN
Mo:
HINRICHSDATTER PEDERS, Anna   Chr   1725   Denm   Mari   Halste
Fa:   Hinrich PEDERS
Mo:
JOHANSDATTER HINDRICH, Anna Lena Sophia   Chr   1725   Prae   Vordin
Fa:   Johan HINDRICH
Mo:
HANSDATTER HENDERICH, Anna   Chr   1726   Denm   Mari   Majbol
Fa:   Hans HENDERICH
Mo:
HENRICHSDATTER, Anna Catharina   Chr   1726   Denm   Oden   Odense
Fa:   Henrich HENRICHSEN
Mo:
HENRICHSDATTER GOTFRIED, Anna Kirstina   Chr   1726   Denm   Fred   Tjaere
Fa:   Henrich GOTFRIED
Mo:
JOCHUMSDATTER HINDRICH, Anna Mallene   Chr   1726   Denm   Prae   Vordin
Fa:   Jochum HINDRICH
Mo:
HENDRICHSDATTER VECT OBERST, Anna Zophia   Chr   1727   Prae   Vordin
Fa:   Hendrich Helmus VECT OBERST
Mo:
HENRICHSDATTER, Anne   Chr   1727   Denm   Holb   Sostru
Fa:   Henrich RAPHAELSEN
Mo:
HENRICHSDATTER VIEBER, Anne Kathrine   Chr   1727   Denm   Prae   Karise
Fa:   Henrich VIEBER
Mo:
HENRICKSDATTER HUNDSBEEN RYTTER, Anna Margrethe   Chr   1727   Denm   Prae   Tureby
Fa:   Henrick HUNDSBEEN RYTTER
Mo:
HENRICSDATTER, Anna   Chr   1727   Denm   Prae   Ronneb
Fa:   Henric PEDERSEN
Mo:
HENDRICHSDATTER, Anne   Chr   1728   Denm   Ring   Tim
Fa:   Hendrich POVELSEN
Mo:
HENDRICHSDATTER, Anne Catrine   Chr   1728   Denm   Sven   Skrobe
Fa:   Hendrich ANDERSEN
Mo:
HENRICHSDATTER OTTENSTEEN, Anna Cathrina   Chr   1728   Prae   Naestv
Fa:   Henrich OTTENSTEEN
Mo:   Chirsten HALWORDSDR
HENRICKSDATTER HOFSKIAELTE, Anna   Chr   1728   Denm   Prae   Tureby
Fa:   Henrick HOFSKIAELTE
Mo:
JOHANSDATTER HINRICH, Anna Cathrina   Chr   1728   Denm   Prae   Vordin
Fa:   Johan HINRICH
Mo:
HENRICHSDATTER, Anna   Chr   1729   Denm   Prae   Magleb
Fa:   Henrich CHRISTIANSON
Mo:
HENRICHSDATTER, Anne   Chr   1729   Denm   Mari   Majbol
Fa:   Henrich KORTZEN
Mo:
HENRICHSDATTER SKRAEDER, Anna   Chr   1729   Denm   Prae   Magleb
Fa:   Henrich SKRAEDER
Mo:
HINRICHSDATTER, Anna Botilla   Chr   1729   Denm   Aabe   Aabenr
Fa:   Hinrich JESSEN
Mo:
HENRICHSDATTER MALER, Anna Helena Dorthea   Chr   1730   Soro   Slagel
Fa:   Henrich PEJTERSEN MALER
Mo:   Mette HANSDR
HENDRICSDATTER VEFVER, Anne Cathrine   Bir   1731   Denm   Mari   Utters
Fa:   Hendric VEFVER
Mo:
HENDRICHSDATTER, Ann   Chr   1732   Denm   Fred   Hornba
Fa:   Hendrich BENTSEN
Mo:
HENDRICHSDATTER, Anne   Bir   1732   Denm   Ring   Hemmet
Fa:   Hendrich GREGERSEN
Mo:
HENDRIKSDATTER, Anna   Chr   1732   Denm   Prae   Orslev
Fa:   Hendrik MOGENSEN
Mo:
HENRICHSDATTER, Ane Dorte   Chr   1732   Denm   Soro   Slagel
Fa:   Henrich PEJTERSEN
Mo:   Mette LAURIDTZDR
HENRICSDATTER, Anna   Chr   1732   Denm   Kobe   Ledoje
Fa:   Henric JENSEN
Mo:
HENDRICHSDATTER VAEVER, Anna   Chr   1733   Denm   Prae   Spjell
Fa:   Hendrich VAEVER
Mo:
HENDRICHSDATTER FLINDT, Anne Malene   Bir   1734   Denm   Mari   Kippin
Fa:   Hendrich FLINDT
Mo:
HENRICHSDATTER, Anne Catrine   Chr   1734   Denm   Kobe   KongLy
Fa:   Henrich PEDERSEN
Mo:
HENRICHSDATTER BLACH RYTTER, Ane Kierstine   Chr   1734   Denm   Soro   Slagel
Fa:   Henrich BLACH RYTTER
Mo:   Ane Magrete JOHANSDR
HENRICHSDATTER SWANDAHL, Anne Marie   Chr   1734   Denm   Kobe   KongLy
Fa:   Henrich SWANDAHL
Mo:
HENDRICHSDATTER, Anne   Chr   1735   Denm   Oden   Fons
Fa:   Hendrich FRIDERICHSEN
Mo:
HENDRICHSDATTER FLINDT, Anne Malene   Bir   1735   Denm   Mari   Kippin
Fa:   Hendrich FLINDT
Mo:
HENDRICHSDATTER HAUER, Anna Cathrina   Chr   1735   Denm   Prae   Vordin
Fa:   Hendrich HAUER
Mo:
HENDRICKSDATTER, Anna   Chr   1735   Denm   Kobe   Vaerlo
Fa:   Hendrick OLSEN
Mo:
HENRICHSDATTER, Ana   Chr   1735   Denm   Holb   Gorlev
Fa:   Henrich HANSEN
Mo:
HINRICHSDATTER HEIDMAN, Anna Margaretha   Chr   1735   Aabe   Aabenr
Fa:   Hinrich HEIDMAN
Mo:
"
Hvorfor Norge?? Der er jo flere muligheder i Danmark, Svend

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 20-03-08 17:50

Til Fijala.

Til det første svar. Ja det er den "Søster evt. Datter" som Johan Kømmel står fadder til 1762 i København. Med hensyn til det næste fra Norge vil jeg ikke afvise det, men hvorfor bliver hun så gift i Trinitatis Kirke i København. Jeg tror at Anna Henrichsdatter er Dansk, men hvor ved jeg ikke og jeg har ikke fundet hende død så et skifte evt kunne opklare dette. Wittrock familien var en af Københavns fineste familier på den tid. Hans fader var Stadskaptain og havde 800 personer i arbejde samt store leverancer til hæren. Johan Kømmek må have været en person af en hvid betydning, men jeg ved ikke hvornår han dødeeller hvor.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 20-03-08 18:00

Til svendgiversen.

Til dit spørgsmål angående JACOBSDATTER KOMMEL, Johanna Kierstina Christening
Gender: Female
Christening Date: 5 Dec 1702 Recorded in: Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
Collection: Holmen; Den Danske Folkekirke
Father: Jacob KOMMEL
Mother: Sophia CLAUSDR

så ved jeg det ikke. Jeg kender hende ikke så tak for det.

Med hensyn til den ælste Wittrock i Danmark så er det Ludvig Wittrock født 01. sep. 1696 og død 1. august 1771 i København, Købmand, Stadskaptajn i København og en af de rigeste borger i København på den tid. han var svigerfader til Anna Dorthea Kømmel og hans andre børn var alle gift med velhavende forældre.

Da jeg ikke ved hvor Anna Henrichsdatter er født er det vanskelig at sigeom de Anna du har fundet er "min" Anna og da jeg ikke ved hvornår hun er død så ved jeg heller ikke noget om hendes skifte.

Tak for din interesse.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : senta

Dato : 20-03-08 18:03

hej
Sogn: Sankt Annæ Vester Kvarter Herred: København (Staden) i 1781 høre Sankt Annæ kvarter til

Sankt Annægade (på Christianshavn)..................................... Vor Frelser (47)
Sankt Annægade..................................................................... Sankt Nikolai (86)
fra http://www.landsarkivetkbh.dk/hovedst/docs/sogne1787.pdf

det var måske en mulighed ?
senta

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 20-03-08 18:21

Til senta.

Ja for pokker det er da også rigtigt, jeg har været så forblændet af at de blev gift i Trinitatis at jeg gik ud fra at det var der deres børn blev døbt. Jeg vil nu gå i gang med at se efter i de to kirkebøger.

Tak for hjælpen.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-03-08 18:31

Undskyld jeg overfyldte dit spørgsmål, det var det norske forslag der forledte mig...

Hvis Anna Henrichsdatter er 40 år i 1771 er hun jo født i 1731 eller 1732;
er det i Danmark og i Hovedstaden nok en af disse to:
"
HENDRICHSDATTER, Ann      Christening Date:   12 Oct 1732
Recorded in:   Hornbaek, Frederiksborg, Denmark
Father:   Hendrich BENTSEN
"
HENRICSDATTER, Anna      Christening Date:   29 Jun 1732
Recorded in:   Ledoje, Kobenhavn, Denmark
Father:   Henric JENSEN
"
Og altså ikke i Norge i 1704...

Iøvrigt troede jeg Kømmel kom fra det tyske Kömmel, men nu ser jeg også Johan Kymmel,
så måske snarere fra det tyske Kümmel, og så er der mange afarter uden for Tyskland...

Se f.eks.her:
http://members.aol.com/captdnk/Brian-Kimmels.htm

I Danmark har mormonerne således mange flere Kummel end Kommel og Kymmel, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-03-08 22:17

>>Anna Dorothea KØMMEL: BIRTH: 1729, DEATH: 9 Aug 1811, Flensborg

>Anna Dorthea Kømmel er født ca. 1729 pg dør 1. aug 1811 i Sorø.

Lidt svært at dø begge steder, Svend

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 20-03-08 22:30

Til svendgiversen.

Du har ret der står at hun døde i Flensborg, men hun døde i Sorø:

Ifølge folketælling 1801 Sorø Amt, Alsted Herred, Sorø Købstad, Realgade bemeldte nr. 18, 21de familie er Anne Dorthea Kømmel, 51 år, Enke, Huusmoder, Pension 40 rd. og bor sammen med sin datter Juliane Marie Wittrog, 27 år, Ugift.

Fredag den 9de August blev fru Wittroch, 8o Aar gammel begravet.
Sorø Kirkebog side 581 nr. 8.

Sønnen indrykkede en dødsanonce i Randers Amtavis for sin moder.

Skulle være født Fischer?????

Aar 1811 den 30 December indleverede Hr. Lieutenant Warming en Kongelig allernaadigst Confirmation paa Jomfr. Wittrogs Overdragelses Document, og ventede paa den Grund Skiftet hævet - Skifte Forvalteren overleverede Lieutenant Warming boet og renoncerede paa all betaling i Anledning af dette begyndte Skifte, naar hr. Lieutenanten kuns tilfredstillede de brugte Vitterligheds Vidner, som han loved(e). Saaledes blev dette. Skifte hævet. -
Paa Skifte Forvalternes Hr. Etatsraad Nissens
Vegne efter Fuldmagt - Høyer (eller Høyen)

Den paaberaabte Overdragelses Document og derpaa er-hvervede Kongelige Confirmation, lyder saaledes:

Vi Friderik den Siette af Guds Naade Konge til Danmark og Norge de Vender og Gothers Hertug i Slesvig Holsteen Stormarn og Ditmarsken og Oldenborg:
Giør vitterligt: at eftersom hos os er bleven ansøgt og begiært vor aller-naadigste Confirmation paa et af Juliane Marie Wittrog af Vor Kjøbstæd Sorøe i Vort Land Sielland under 13 April 1803 oprettet Document, hvorved hun overdrager, den Hende efter hendes Moder nu afgangne Ane Dorthea Wittrog, Enke efter afgangne Staldmester Wittrog ved Sorøe Academie tilkommede Arv til os
elskelig Lieutenant og Consumtions Forvalter Warming i bemeldte Sorøe, saa vilde Vi denne Disposition saaledes som den herhos in originale vedhæftet findes og snarest i Vort Danske Cancellie er indleveret en ligelydende Gienpart i alle dens Ord Clausuler og Puncter, saaledes som den forefindes allernaadigst have Confirmeret og stadfæstet, saa og hermed confirmere og stad-
fæste samme. Dog 6te og 10de Penge samt al anden os tilkommende Arvefalds Rettighed i alle Maader uforkrænket. Forbydende alle og enhver imod det som foreskrevet staaer Hinder at giøre - Givet i vor Kongelige Residentz Stad Kiøbenhavn den 20 Decbr. 1811
Under vor Kongelige Seigl
L. S. (Loco Sigilli - seglets plads).

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 20-03-08 22:36

Til Svebdgiversen

Jeg trot mest på:

HENRICSDATTER, Anna Christening Date: 29 Jun 1732
Recorded in: Ledoje, Kobenhavn, Denmark
Father: Henric JENSEN
"
MEN hvorfor bliver hun så gift i Trinitatis Kitke og ikke ude på landet????

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-03-08 07:45

Mærkeligt at den norske slægtsoversigt viser død i Flensborg?
Det gav mig overvejelser om forbindelser til Hertugdømmmerne med de tysk klingende navne.

Måske er der flere Anna??
Det er kun et uddrag jeg har af Family Search på CD og det er jo længe siden, Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 24-03-08 08:57

hej

jeg har her et par bud på evt. børn efter din johan kømmel fra dda.

Citat
CHRISTIAN KUMMELPedigreeMarriages:
Spouse: BIRGITTE CHRISTINE BILLE Family
Marriage: 04 DEC 1778 Trinitatis, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
Samtlige personer i husstanden
København, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, , Rigensgade 404, 2890, FT-1787, C1746
Navn:Alder:Civilstand:Stilling i husstanden:Erhverv:Fødested:
Christian Kømel39 GiftHosbondeFarver Svend og reist til Rusland
Birgithe Kirstine Bille42 Gifthans Kone

Navn: Johan Fredr.Kømmel Køn: M Alder: 67 Civilstand: Gift
Erhverv: Lem i Almindelig Hospital
Kilde: FT-1834 Amt: København Herred: København (Staden) Sogn: Sankt Annæ Øster Kvarter Stednavn: Paa forskjellige Stuer i Hospitalet
Matr.nr/adresse: Amaliegade 128 Indtastningsnr: C6406 Løbenr.: 3769

+ et bud på ANNA HENRICHSDATTER fra dda 1787 % oplysninger om fødested

Citat
Dansk Demografisk Database

Samtlige personer i husstanden
København, København (Staden), Sankt Annæ Øster Kvarter, Mønten, Ny Kanal 296 & 297, 4, FT-1787, C1419
Navn:Alder:Civilstand:Stilling i husstanden:Erhverv:Fødested:
Anne Henrichs Datter67 Enke
Anne Marg.Slion66 Enketi

senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 24-03-08 09:31

Citat
har du dette fra
TrinitatisSokkelundKøbenhavnTrinitatis 17271791
opslag 162
d.3 juni trolovet
johan kømmel og anne henrihsdatter osv
der står en hel del om/med vidner oscv, men det må du selv tyde,

senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-03-08 09:31

Ja, der er mange Kummel, men...

>>JOHAN KØMMEL & ANNA HENRICHSDATTER . Gift 23 juni 1756 i Trinitatis Kirke,
deres børn er så nok født senere.

>FT-1787, Christian Kømel39 er så født ca 1748 og for gammel.

Bedre med Johan Fredr.Kømmel Køn: M Alder: 67 i 1834, så født ca 1767,
lidt sent, hvis han ikke har ældre søskende, men en mulighed?

Og ANNA HENRICHSDATTER:

Johan Kømmel er registreret i 1762 Skattemandtalsliste som Tobakspinder, og i OE-1771.
Mandens alder: 56 ... Hustrus alder: 40 ... Han er så født ca 1715, og hun ca 1731.

>1787, Anne Henrichs Datter67 Enke ...
Hun er så født ca. 1720 og også for gammel.

Sorry Svend

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 24-03-08 11:16

Til Senta.

Tak for din hjælp.

Jeg har set Vor Frelser igennem fra maj 1757 til 1772 ligeledes Sct. Nikolai i samme tidsrum uden at finde nogle børn. Jeg er ved at se samme kirkebøger igennem fra 171 og op til 1800 for døde men jeg har endnu ikke fundet nogen.

Svend skriver at Anna Henrichsdatter at hun er for gammel, men jeg vil nu se på det for alder på den tid kunne godt variere ca. 5-1o år har jeg set.

Det fra Trinitatis 1772-1791 opslag 162 har jeg ikke set så det vil jeg kaste mig over. Mange tak for din hjælp her.

Med venlig hilsen

PS: Forsat god påske selv om det ikke er havevejr.

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 24-03-08 11:22

Til svendgiversen.

Tak for dit svar. Jeg vil nu aligevel se på Anna Henrichsdatter der er enke 1787 for som jeg skrev til Senta så har jeg før set alder på den tid svinge om til 5 til 10 år. Det var nok ikke noget man gik så højt op i den gang ligesom stavning af ens navn der over tid kunne svinge meget.

Men du skal have tak for dit svar kan jo sætte tanker til live.

Med venlig hilsen og forsat god påske.

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 24-03-08 15:15

Til Senta og Svend.

Ja men, blev vi så mere klog af dette.

"
d 3 Juni
Trolovelse
tilhører Hr. Mag. Olrog
++++++

Trolovet Johan Kömmel U.K.[ungkarl] Tobakspindersvend og
Anna Henricks Datter Pige For Ham lover Abraham
Potte Over-Mester i Børnehuuset. For Hende Martin
Schultz, Kiøbmand paa Kongens Nye Torv Kongl.
Bevilling af 17 May 1756 fremviist af Joh. Kömmel maae indlade sig i Ægteskab, uden at der af Anna Dorthe Cornelius Datter, til .....
... hand for 15 .... siden er bleven Trolovet, erhvervet Tamper Ræts Dom derved ....
skal være til hinder Viet d 23 Junii 1756
Trinitatis Kirkebog side 352 1. spalte 1. spalte nr. 6. Opslag 162, 1727-1791.
"

Jeg vil den 3 april når jeg kommer på Risarkivet se om der er noget i Tamperrettens Dom om hvem Annas Fader er. Johan må være forældreløs går jeg ud fra.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 24-03-08 15:42

har du prøvet at se i
Christianshavns Fængsel Sokkelund København Christianshavns Fængsel 1710 1734
om evt. jonan eller anna er født der??
og anne dorthea cor-..datter evt er mor til den ene af de efterlyste ?
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 24-03-08 17:00

her er fra
Skt PetriSokkelundKøbenhavnSkt Petri 17281767
viede
opslag 43
højre side
martin schultz og sofhia kømels???
vidner abraham pothe +??+
Citat
de samme navne som ved trolovelsen i juni 1756

Skt PetriSokkelundKøbenhavnSkt Petri 16591728
abraham pothe????
fødte 1715
højre side opslag 30 johan
senta

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 24-03-08 17:58

Til Senta.

Mange gange tak for dine svar. Jeg vil se efter i Christianshavns Fængsel 1710-1734 og også i Skt. Petri Kirkebog 1757-1770 da Wittrockerne er gift og begravet der. Jeg er først nu støt på Sofhia Kømels.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-03-08 07:58

Jeg finder ingen Abraham Potte/pothe????, måske en indvandret jøde?
Og ingen Martin Schultz, måske en indvandret tysker??

men flere CORNELISDATTER, Anna eller Dorthe ikke begge fornavne, her et par stykker: Svend
"
CORNELISDATTER, Dorethe
   Christening Date:   29 Aug 1702   Recorded in:   Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
         Collection:   Holmen; Den Danske Folkekirke
   Father:   Cornelis HANSEN
   Mother:   Gundel DANIELSDR
"
CORNELIUSDATTER, Anna
   Christening Date:   27 Aug 1707   Recorded in:   Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
         Collection:   Holmen; Den Danske Folkekirke
   Father:   Cornelius NIELSEN
   Mother:   Alheed NIELSDR
"

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 25-03-08 08:34

Til svendgiversen.

Tak for dit svae. Det var skægt at du har fundet de to. Jeg har selv valgt nr. 33 din den sidste ud til nærmere undersøgelse.
Jeg har nu fået oversat det helt og her kommer det færdige resultat:
"
d 3 Juni
Trolovelse
tilhører Hr. Mag. Olrog
++++++

Trolovet Johan Kömmel. U.K. Tobakspindersvend og
Anna Henrichs Datter. Pige. For Ham lover Abraham
Potte Over-Mester i Børnehuuset. For Hende Martin
Schultz, Kiøbmand paa Kongens Nye Torv Kongl.
Bevilning af 17 May 1756. fremviist at Joh. Köm-
mel maae indlade sig i Ægteskab, uden at den af Anna Dorthe Cornelius Datter, til hvilken hand for 15 Aar siden bleven Trolovet, erhvervede Tamper Ræts Dom derved skal være til hinder(.) Viet d 23 Junii 1756.
Trinitatis Kirkebog side 352 1. spalte 1. spalte nr. 6. Opslag 162, 1727-1791.
(altså: han må gifte sig uden at den dom, som hans tidligere trolovede "vandt" over ham ved tamperretten, skal være nogen hindring)
Mine noter:
(i alm.) onsdag efter askeonsdag, efter pinsedag, efter 14. septbr. (korsets ophøjelse) og efter 13. decbr. (Luciedag), til tider ogs. med faste kalenderdage: 2. (ell. 16.) marts, 1. juni, 21. septbr. og 14. decbr.

ca. 1741=dom.
"
Nu skal jeg så til at finde denne dom på Landsarkivet i København evt. på Rigsarkivet. Der må stå noget om Johan Kømmel evt hvor han er født og dato.

med venlig hilsen

PS: Takket være dig og Setra er jeg kommet et langt stykke vidre.
Det skal i have mange tak for.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 25-03-08 10:06

hej

Citat
BERTEL KOMMELPedigree
Marriages:
Spouse: JOHANNE HANSDR Family
Marriage: 04 JUN 1687 Holmens Sogn, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

denne
Citat
bertil kommel
kan evt være ophavet til johan kømmel og de andre kømmel
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 25-03-08 10:19

HolmenSokkelundKøbenhavnHolmen 17021713
opslag 35 venstre side finder du Johanna Kierstina født 1702 far Jacob KOMMEL
osv
Johanna Kierstina <JACOBSDATTER KOMMEL>
Event(s):
Christening: 05 Dec 1702Place: Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
Parents:
Father: Jacob KOMMEL
Mother: Sophia CLAUSDR
Source Information:
Batch Number: C218495
Source Dates: 1702 - 1713
Film or Fiche Number: 44433
Collection Details: Holmen; Den Danske Folkekirke
senta

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 25-03-08 14:05

Til enta.

Tak for det tilsendte. Jeg kan godt se at jeg ikke har tid til at lave mad eller have gæster selv om de finder stederne i kirkebogen så skal det dog oversættes.

Du må ikke opfatte dette som at jeg er ked af at få nye spor, men jeg har fri hele dagen i morgen og da vil jeg klemme på.

Mange gange tak for hjælpen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-03-08 16:32

Vist ikke så slemt, belastende for dig...

Den sidste Johanna Kierstina var den første jeg fandt, tilbage til 20 marts, den har du kommenteret..
Den anden syntes jeg var for gammel og nævnte i stedet en ældre Wittrock...

Og senta,
vi finder jo kun et par fødte KOMMEL hos mormonerne, der jo ikke kan skrive ø,
og heller ikke y; en enkelt Kymmel der gifter sig. Og så >i OE-1771.
>Mandens navn: Kymmel Mandens erhverv: Taback Spinder.

Og der er jo mange flere Kummel...
Måske kommer KØMMEL/Kymmel ikke fra det tyske Kömmel, men fra Kümmel, Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 25-03-08 17:02

her er dato for fødsel af Anna Dorthea Kømmel ? hvis hun er den der lbev gift med Wittroch
og søster til din johan må faderen være jørgen kummel ???
Skt PetriSokkelundKøbenhavnSkt Petri 17281756
opslag 12 nr.2 1729
ANNA DOROTHEA KUMMEL
far JURGEN KUMMEL
mor ANNA

senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 25-03-08 17:07

det er vel den JORGEN KOMMEL der i 1740 gifter sig med
Spouse: ANNA DOROTHEA GORNELIIDR Family
Marriage: 22 DEC 1740 Trinitatis, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 25-03-08 19:08

Citat
det her kan / er måske anne dorthea kømmel far og mor

GarnisonSokkelundKøbenhavnGarnison 16941732
opslag 90 1713
nr. 20 jørgen kummel og anna poetic

Citat
anna poetic er vel søster til abraham potte???

mvh
senta

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 26-03-08 10:15

Til senta.
Du skriver:

GarnisonSokkelundKøbenhavnGarnison 16941732
opslag 90 1713
nr. 20 jørgen kummel og anna poetic
"
Jeg har set på det og fået dette ud af det:

Februar.
D 20 ”-”-”-”. Jørgen kummel Kambunge_(?) Matros.
Anna Poetic.
Garnison Kirkebog side 9 nr 7. Opslag 1694-1732.
"

Jeg tror ikke at det være en af mine.

Jeg har set på Anna Dorthea Kømmel i sct. Petri opslag 12 nr. 2 1729. igen.

Jeg kan ikke finde hende som konfirmant i 1743-48. Det kunne jeg heller ikke for 5 år siden viser mine notater. Hun er heller ikke gift i Petri Kirke eller Frederiksberg kirke. Hendes mand Martinus Wittrock er døbt og konfirmeret i sct Petri kirke.

Alle hans faders børn (Ludvig) bliver godt gift.

Nu må jeg finde kirken hvor Martinus Wittrock og Anna Dorthea Kømmel bliver gift. Når jeg ikke har gjort mig så meget umage med at finde den er det fordi der mange gange ikke er vidner.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : senta

Dato : 26-03-08 11:21

Du skriver:

GarnisonSokkelundKøbenhavnGarnison 16941732
opslag 90 1713
nr. 20 jørgen kummel og anna poetic
"
Jeg har set på det og fået dette ud af det:

Februar.
D 20 ”-”-”-”. Jørgen kummel Kambunge_(?) Matros.
Anna Poetic.
Garnison Kirkebog side 9 nr 7. Opslag 1694-1732.
"

Citat
Jeg tror ikke at det være en af mine.

jeg tror Anna Poetic. er en søster til abraham pothe der er vidne ved johan kømmels vielse i 1756

senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 26-03-08 11:44

der står ikke noget om at jørgen kummel er matros ved ANNA DOROTHEA KUMMELs dåb
Citat
her er dato for fødsel af Anna Dorthea Kømmel ? hvis hun er den der lbev gift med Wittroch
og søster til din johan må faderen være jørgen kummel ???
Skt PetriSokkelundKøbenhavnSkt Petri 17281756
opslag 12 nr.2 1729
ANNA DOROTHEA KUMMEL
far JURGEN KUMMEL
mor ANNA

Citat
Jørgen kummel Kambunge_(?) Matros.

kan Kambunge??? ikke så for kompagni???
senta

Accepteret svar
Fra : senta

Modtaget 350 point
Dato : 26-03-08 14:47

Citat
GarnisonSokkelundKøbenhavnGarnison 17071725
juli
opslag 293 venstre side
d.3 juli
jørgen kummels??
hustru anna kummels%
en søn johan
som fadder finder du bla.abraham pothe

tror stadig på det er den rigtige far til din johan kommel + at anne potie er søster til abraham pothe

senta

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 26-03-08 15:02

Til senta.

Citat
Jørgen kummel Kambunge_(?) Matros.

kan Kambunge??? ikke så for kompagni???
"
Nej der skal rigtig stå Hamburg Matros.
Jeg har skrevet til Orlogsmuseet for at få svaret på dette.

Citat:
GarnisonSokkelundKøbenhavnGarnison 17071725
juli
opslag 293 venstre side
d.3 juli
jørgen kummels??
hustru anna kummels%
en søn johan
som fadder finder du bla.abraham pothe

tror stadig på det er den rigtige far til din johan kommel + at anne potie er søster til abraham pothe
"

Jeg vil nu undersøge dette.

Jeg har ikke kunne finde BERTEL kommel vielse 5 jun 1687 i Holmens Sogn. Jeg har set i Opslag 208, 1647-1693 for at finde hans vielse.

Endnu en gang mange tak for din hjælp.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : senta

Dato : 26-03-08 15:37

det er
HolmenSokkelundKøbenhavnHolmen 16741691

opslag 118 nr.3 overstregning på højre side bertel kømmel ???
og johanne hansdatter
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 26-03-08 15:49

Citat
GarnisonSokkelundKøbenhavnGarnison 17321769
den danske menighed
opslag 31 1738 januar nr.10 højre side johan adam kømmel
af grev hohenlo???
og cathrine christensdatter
du søger vel ikke efter den forkerte johan kømmel????
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 26-03-08 15:56

fra denne adresse
http://www.mindmate.dk/genealogy/AuxiliairkorpsetVedRhinstroemmen1966-1.htm
Citat
grev hohenlo
hentyder navnet til kaptajn Christian Ludewig Mauritz rigsgreve Hohenlohe

Desuden bestod generalstaben af overauditør Albrecht Frederik Leonhardt, feltprovst Peter Petræus, stabskirurg Johan Conrad Montzinger, der havde tjent 23 år i hæren og tre gange havde været tilkaldt til kong Frederik IVs sygeleje, trænfører, generalvognmester Christian Frederik Tieffenbach og politimesteren, generalgewaltigerløjtnant Adam Ehrenreich Dickhoff med to justitssergenter og en skarpretter. Dertil kom Lindes fuldmægtlg, kancellisekretær Henrik Franz Lawätz, en del kopister, hvorimellem en søn af Linde, tjenere og kuske - så Mörners egentlige stab skulle have 127½ brødportion og 206 hesterationer om dagen. I løbet af felttoget fandt der et par ændringer sted ved generalstaben, Idet (52) Ysenburg blev næstkommanderende ved Kaases regiment og Ahlefeldt oberst. I stedet kom ritmester Carl Wllhelm Gjedde og kaptajn Christian Anthan greve Ahlefeldt,
Citat
samt kaptajn Christian Ludewig Mauritz rigsgreve Hohenlohe und Gleichen.

senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 26-03-08 22:33

Skt PetriSokkelundKøbenhavnSkt Petri 17281756
opslag 28 højre side nederst
HANS JURGEN KUMMEL
1731 Sankt Petri, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
far jørgen kummel
mor anna fadder bla. abraham pothe osv
senta

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 27-03-08 04:13

Til senta
Tak for det tilsendte. Jeg har nu oprettet en familie Kømmel og besluttet at faderen er Johan Kømmel og moder er Sophia Clausdatter. Her har jeg anbragt alle dem som vi hat fundet som børn.

Jeg har også sat Sofhia Kømels ind som barn og hun er gift med martin Schultz.

Hvis Sofhia Kømels børn har børn og de blandt deres fadderne har en Wittrock eller min Johan Kømmel gift med Anna Henrichsdatter så må jeg gå ud fra at de er i familie.

Jeg er nu i gang med at tyde vielsen mellem Martin og Sofhia.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : senta

Dato : 27-03-08 08:11

Tak for det tilsendte. Jeg har nu oprettet en familie Kømmel og besluttet at faderen er Johan Kømmel han [U]hedder jacob og ikke johan[/U] og moder er Sophia Clausdatter
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-03-08 08:25

I går var jeg lige ved at efterlyse en sådan oversigt, men nåede det ikke.

Ud over de Tyske navne er der tilsyneladende nogle Jødiske:
Abraham Potte/Pothe/Pothi? Og er det Jørgen der har mellemnavn Adam??

Engang så jeg en oversigt over Jødiske navne, men kan ikke finde den; måske er Pot?? Jødisk?
Ifølge denne oversigt ville vi måske kunne få den rette tydning af dette navn...

Tak for oversigten, svært at følge med, Svend
Har vi HENRICH? Anna's far, og børn før den tvivlsomme Johan Frederich??

Kommentar
Fra : senta

Dato : 27-03-08 08:56

Skt PetriSokkelundKøbenhavnSkt Petri 16591728
opslag 30 højre side
1715 får abraham pothr og hustru anna cristine kim?????en søn johan
fadder jørgen kummel og shofie pot???
i 1719 får de en datter marie døbt
senta

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 27-03-08 09:58

Til Senta.

Tak for din rettelse. Det er svært at holde styr på uden EDB.
Da jeg have sat det ind i EDB opdagede jeg at der er en Martin som vidner ved Johans vielse(MIN johan):
" For Hende Martin Schultz, Kiøbmand paa Kongens Nye Torv"
Så Martin må være svoger til Johan og Martins hustru søster til Johan.

Jeg har prøvet at finde Martin i FT og i OE-1771, uden held.

Jeg vil prøve på om jeg kan få tydet Abraham Pothr barnedåb, men jeg skal til genoptræning og køre mit barnebarn til ridning så--.
Med venlig hilsen og endnu en gang tak også til svend.

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 27-03-08 13:25

Til Senta.

Jeg har nu ytdet Anna Dorthea Kømmels dåb:
"
Den 30 juni (1729) af Hr. Pastor Schraiber døbt ANNA DORTHEA.
Fader Jørgen Kummel
Moder Anna
fadder: 1. Madam Becker 2. Jgfr Margretha Beckers 3. Stephan Jacob Schmid
4. Jens Rasmussen Fischer 5. Bendix Borrebye
Sankt Petri Kirkebog side 10 nr. 2. Opslag 12, 1729-1756.
"

Læg mærke til fadder nr. 3 Stephan Jacob Schmid, Gud ved om han er far til Martin Schmid så er der en endnu en forbindelse.

Martinus Wittrock der blev gift med Anna Dorthea kømmel havde to brødre og 1. october 1744 lod han sine sønner Ludvig og Hans ( 17 og 16 år) indskrive som drenge; Ludvig eller som han er døbt Ludewig blev senere Supercargo= Overkøbmand, Handelschef for Det Kongelige Asiatiske Compagni. Han rejste 6 gange til Kina og overvinterede 2 gange i Canton. Han blev en meget rig mand. Som 1. supercargo kunne man regne med 4% af ladningens værdi i København. Da en kinalast normal indbragte omkring 500.000 rdl., vil det sige omkring 20.000 rdl. i provision pr. rejse, hvortil kom salg af privat føringsgods.

med venlig hilsen

Kommentar
Fra : senta

Dato : 27-03-08 13:51

er du så ved at ha´´ styr på anerne?
hvad/hvem mangler du fortsat oplysninger på??
jeg fandt dette på DDA.
er det også dine ?
Citat
St. Croix censuses

Citat
Household for:
52 A , Christiansted Company Street, , T L Wittrog Heirs , 1880, Name:Sex:Occupation:Age:
Peter Carl Frederik Wittrog MCaptain48

Household for:
Aldershvile Nr. 33 , Kompagniets Kvarter (Company Quarter), , J L Wittrog , 1850, Name:Sex:Occupation:Age:
J L Wittrog MBurgher,support his family no he best can47
Ann Wittrog FWife47
Emma Wittrog FDaughter15
Ann E Johnsen FHouse keeper60
Cornelius Heyliger MMerchant and son in low 29
Cathrin Heyliger (born Wittrog) FDaughter21
Cornelius Heyliger MGrandson1
Frances Barry FServant20
Susan Whitehead FServant to Heyligers24
Agusta Mc Kay FSusans child3
Henry Danielsen MDriver at Aldershvile20
Suse FHenrys wife,servant to W22
Wiliam MCattle minder30

senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 27-03-08 14:16

Citat
Skt PetriSokkelundKøbenhavnSkt Petri 17281756
opslag 253 1744
får martin schults og sofhie en søn døbt martin
og igen med abraham pothe som fadder

Skt PetriSokkelundKøbenhavnSkt Petri 17671795

døde
opslag 103 nr.38
martin smidt
der står også sthefan martin osv kan du bruge de oplysninger ????

Kommentar
Fra : senta

Dato : 27-03-08 14:31

hvem er denne anne kymmel ser dør 1774??
Citat
Skt PetriSokkelundKøbenhavnSkt Petri 17671795

døde opslag 101
anne kymmel ?+
højre side

senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 27-03-08 16:44

Skt PetriSokkelundKøbenhavnSkt Petri 17671795

døde opslag 134
venstre side nr.131
der dør anna christine pothe
senta

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 27-03-08 21:56

Til Senta

Citat
St. Croix censuses er en af mine. Tak jeg har alt på ham.

Med hensyn til de andre så er det det rene guld, mange gange tak for det. Jeg kan dårlig følge med..

Hans Jørgen Kummel og hans fader må være en broder til min Johan og Anna Dorthea Kømmel for der står intet om at det er en uægte barn.
"
Dom 30 Jan. af Hr. Pastor Schraiber døbt
HANS JURGEN.
Far Jørgen Kummel
Mor Anna
Fadder:
1 Clara Fischers
2. Jomfr. Catrina Elesabet Monberg
3. Abraham Pote
4. Christoph Schröder
5. Jens Pillmark.
Sankt Petri Kirkebog side 51 nr. 5.
"
Jeg har oprettet den som en ny familie.

Ingen af fadderne bortset fra Abraham er kendt indtil nu heller ikke i Wittrock familien.
Jeg vil nu se på Citat:
Skt PetriSokkelundKøbenhavnSkt Petri 17281756
opslag 253 1744
får martin schults og sofhie en søn døbt martin
og igen med abraham pothe som fadder

Skt PetriSokkelundKøbenhavnSkt Petri 17671795

døde
opslag 103 nr.38
martin smidt
der står også sthefan martin osv kan du bruge de oplysninger ????

For at se om der er fadder imellem som er kendt og så har jeg et skifte efter Sthefan martin her kan jeg få de andre børn.

Du skal have tak for din store hjælp og så vil jeg slutte for det er ved at være rovdrift på dig.

Du skal have mange tak for den store hjælp som du har ydet.

Med venlig hilsen.

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 27-03-08 22:00

Til Senta.

Jeg glemte dette:
Citat
Skt PetriSokkelundKøbenhavnSkt Petri 17671795

døde opslag 101
anne kymmel ?+
højre side

Jeg vil se skiftet.

Mvh

Godkendelse af svar
Fra : 2601

Dato : 27-03-08 22:03

Tak for svaret senta.
Jeg kunne ikke komme til at sætte flere point ind i dette spørgsmål ellers skulle du have det 3 dobbelte.

Endnu en gang tak for din store hjælp.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 27-03-08 22:44

selv tak
en aabraham pothe gifter sig i Skt Petri Sokkelund København Skt Petri 1728 1767 med en margrethe dorthea molberg
opslag 42 venstre side
om abraham pothe har en søn med samme navn er ???
ellers er det den ældre abraham.

derudover forefindes der i Skt Petri kirkebøger et aldeles udmærket register med alfabetisk efternavne og folie nr.

det var så den sidste kømmel/pothe/ Wittroch osv herfra
håber du finder de sidste af dine kømmels

senta

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 28-03-08 10:29

Til senta

Tak for det tilsendte. Nu har jeg nok til på tirsdag hvor jeg skal en tur forbi Landsarkiver og Rigsarkivet. Jeg bil oprette Abraham pothe og hans familie for at se om der dukker noget op.

Endnu en gang tak for det tilsendte.

Hav en god dag

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 28-03-08 11:09

Til Senta.

Hej igen.
Da jeg var ved at tyde Martins dåb 22 april 1744 opdagede jeg at Anna Dorthea og Martinus ælste søns dåb 21 aug 1751 har bl.a. følgende fadder: Kiøbmand Martin Schultz, Mester Potte og Monsieur Hans Wittrog, Madame Anna Kirstine Wittrog o. et par stykker til.

Mester Potte må være vores Abraham Pothe der er vidner ved Johan Kømmel og Anna Henrichsdatters vielse 23. juni 1756 i Trinitatis Kirke:
"For Ham lover Abraham Potte Over-Mester i Børnehuuset. For Hende Martin
Schultz, Kiøbmand paa Kongens Nye Torv ."
Læg mærke til at han her skrives som Potte, men heldigvis med sit fornavn Abraham.

Så jeg har fat i nogle af de rigtige takket være dig og Svend.

Hav forsat en god dag.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 28-03-08 11:12

se privat mail
senta