/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Dualboot eller ?
Fra : refi
Vist : 722 gange
110 point
Dato : 20-03-08 10:58

Lige hjemkommet fra en dejlig USA tur opdagede jeg til min skræk at "det gode gamle dyr" strejkede.
Ja - vi taler om Pcen

Ny er købt (processor var vist årsagen i den gamle), men vil jo gerne "redde" harddisken fra den gamle.... - evt. køre dualboot på den nye - den er nemlig med Vista

Nå den kører nu godt nok

men men men...

Den er med 500 GB SATA disk - den gamle med XP og data er en IDE....

Muligt at "smække" den i den nye og køre dualboot ?

Har sat den i - men den vil absolut starte op FØR Vista - og det går ikke umiddelbart. (som master)

Som slave - samme problem...

I bootmenuen kan jeg godt ændre bootrækkefølge - men IKKE på harddiske - og der kommer IDE før SATA... - det kan jeg ikke umiddelbart ændre...

Gode ideer

Smider gerne 900 p mere oveni til en god/brugbar løsning, selvom det næppe er det der gør udslaget....

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 120 point
Dato : 20-03-08 11:04

Hej Refi

Velkommen hjem og jeg er da lige ved at vælte ned af stolen.
DU HAR DA VEL IKKE KØBT EN PC MED VISTA.

Øhh mht spørgsmålet så er jeg altså lige nødt til at google lidt om det

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-03-08 11:08

Har skam også "goglet" lidt selv - men tiden du ved....

Der er MEGET at sætte sig ind i med Vista

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-03-08 11:09

PS - det er Vista Premium - hvis det har nogen betydning....

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 20-03-08 11:29

Prøv lige at kigge dette igennem. Der beskriver de liodt om det hvis Vista er installeret først. Da skal du ind og restaurere Vista

teksten begynder lidt nede på siden

Citat
Restoring Vista and dual booting
Because you can’t use the Windows XP bootloader to boot Vista, we have to reinstate Vista’s bootloader to the MBR and configure it to manage both operating systems.

Compared with scenarios involving Ubuntu where you have to reinstall the GRUB bootloader, getting Vista up and operational again is very easy.

Boot from the Vista DVD and on the screen where you’re prompted to “Install now”, select “Repair your computer”.

Repair Vista

The next screen searches for local Vista installations – there should only be one, so click Next.

Choose Vista

This loads the System Recovery Options screen. Select the first option – Startup Repair. This looks for problems which would prevent Vista from loading (like a missing bootloader) and automatically fixes them.

Startup Repair

If you click on “Click here for diagnostic and repair details” and scroll to the bottom of the list, it shows that the problem detected and repaired was a corrupt boot sector (according to Vista, anyway).

Repair Diagnostics

Click Close and then Finish, and the system will restart and boot into Vista.

Now we need to enable dualbooting with XP, and EasyBCD is the best application to achieve this.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-03-08 11:36

Den løsning virker desværre IKKE....

Vista virker jo godt nok.... - men det er XP den forsøger at starte, og det KAN den ikke (alt hardware er jo nyt) - derefter slukker den blot....

Jeg skal have Vista til at starte, så jeg kan komme ind i XP-disken...

Det er det den ikke vil uanset om XP-disken er master eller slave....

Som IDE vil den tilsyneladende ALTID komme før SATA

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 20-03-08 11:52

Men er der måske en indstilling der kan disable opstart fra ide. Hmm tror jeg nu ikke.

Vil du absolut gerne havve hd monteret i eller er det fint at overføre indholdet på en ny partition. For så kan du jo smide den i en usb hd-boks

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-03-08 12:02

Ja - en usb-boks er da en mulighed....

Og ja - det er "primært" for dataenes skyld

Men det ville jo ikke skade hvis der kunne laves en "dualboot" med den...

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 20-03-08 12:08

Jeg sidder jo faktisk med det modsatte. Installerede Vista på no. 2 hd i en XP Pro pc. og den vil altså starte med Vista som default hvis ikke jeg klikker den til XP.

Noget helt andet med Vista. Du skal jo have lidt ret i at det ikke helt er færdig lavet endnu.

se mit spørgsmål (hvis du vil betale for det. )

http://www.kandu.dk/Spg118670.aspx

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-03-08 15:54

Har du overvejet en Linux live cd ? Den kan se og hente data ud fra en Windows installtion, eventuel sende dem gennem dit hjemme netværk til en anden pc jeg synes nok der har været lidt ro på din profil et stykke tid kunne internettet ikke nå Kandu fra USA ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-03-08 16:06

Citat
kunne internettet ikke nå Kandu fra USA

Sagtens - men vi havde nu andet at lave

De store ordrer skal jo "bøvles" hjem

Nå....

Havde en USB disk....
Pillede den ud af holderen og satte den anden i istedet....

OG DET VIRKER SGU

XP kan jeg godt nok IKKE starte - den viser lige XPloge et kort øjeblik og slukker derefter

Så data ER REDDET....

Men der er stadig gode point til en løsningsmodel på at starte XP FRA USB....

Der ligger jo også en del gode programmer jeg gerne ville have overført

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 20-03-08 20:55

Er der ikke et sted i bios, hvor man kan bestemme om boot først søges udført på serial ata eller på parallel ata ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-03-08 21:15

Forslag:
Harddiskskuffer og så kun een af gangen til boot.
USB HD som fælles lager.
Husk at Fat 32 ikke kan læse NTFS men gerne omvendt.

Hyssss - fortæl det ikke til O.V.N.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-03-08 21:48

Hvor mange skuffe selskaber har du e.c dual boot er udmærket når man først får det til at fungere

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-03-08 22:06

Det skal jeg såmænd sige dig O.V.N. -
2 stationære med hver to skuffe holdere. (ubuntu er en af de 9 skuffer)
2 ens bærbare med til sammen 4 harddiske som kan skiftes på ca. 23½ sek. (ubuntu er en af dem)
1 bærbar med styresystemerne W98se og W2000 beregnet til pæne sider - bank ol.
3 stk eksterne HD
1 lille server

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-03-08 00:11

Hej Refi

Jeg har haft det samme problem, bare ikke med Vista men med Millenium og XP. XP på maskinen og Mill. i boksen. Jeg har forsøgt og forsøgt at redde programmerne fra disken, men jeg måtte opgive. Jeg indstallerer ikke programmer fra nettet mere, jeg gemmer dem først på en partition i en mappe og installerer dem så direkte fra mappen. Så har jeg dem liggende hvis min PC går i udu.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-03-08 09:10

Citat
Er der ikke et sted i bios, hvor man kan bestemme om boot først søges udført på serial ata eller på parallel ata ?

Desværre kan jeg ikke se det kan ændres nogen steder...

Citat
Forslag:
Harddiskskuffer og så kun een af gangen til boot.

Ja "dit" skuffesystem er sikkert udnærket, men hjælper jo ikke her.
Jeg kan SAGTENS få den gamle harddisk til at starte FØRST, men den starter ikke - de viser lige logo et kort øjeblik og derefter springer den over på Vista.
Dette skyldes jo nok at ALT HARDWARE er NYT..

Problemet er jo IKKE at SE disken - det går strygende.

Problemet er at bruge programmerne der ligger der og ENDNU VÆRRE:
På den gamle disk var oprettet flere brugere (alle dog mig selv), men det bevirker at der er "visse" biblioteker jeg slet ikke kan få adgang til.

Den fortæller en masse om rettigheder og siger også hvad jeg skal gøre - MEN DET VIRKER IKKE

Og jeg HAR alle administrative rettigheder på begge - den ved det tilsyneladende bare ikke

Bl.a. er en del billeder i forskellige "bruger"mapper og dem kan jeg ikke engang få tilladelse til at kopiere

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-03-08 10:50

Nej du har ikke alle rettigheder da du ikke er logget ind på den gamle HD

1. Kan den gamle HD starte alene i den nye comp. (helst i fejlsikret første gang)
Husk når harddiske frakobles - så er det begge stik.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-03-08 10:52

Det er muligt at du kan hente indespærrede filer med en ubuntu live CD.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-03-08 10:59

Citat
Kan den gamle HD starte alene i den nye comp. (helst i fejlsikret første gang)

Nix - det er jo der problemet ligger....

Jeg skal på en eller anden måde starte Vista og derefter "logge" ind på XP - MEN HVORDAN

Arbejder lidt med UBUNTU, men har endnu ikke fundet løsningen.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-03-08 11:04

En tanke:

Vil det være muligt at "reparere" XP på disken (så den derved kender den nye hardware) - eller måske blot installere påny (uden at ødelægge data)

Har XP osv. på cd, men ingen motherboard cd til den nye - det ligger altsammen i Vista og rescue DVDer....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-03-08 11:06

Jeg spø'r om den kan starte alene..........................altså uden at den sata HD er tilsluttet.
..........................i fejlsikret tilstand.

Du skal ud og hente drivere...............ikke noge med bios opdatering

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-03-08 11:14

NEJ - den kan ikke starte ALENE....

Heller ikke uden SATAen....

Der kommer et KORT logo af XP - derefter dør den - eller starter Vista HVIS den er tilsluttet.....

Så på en eller anden måde registrerer den jo at der ER en XP - men da den jo mangler ALT ANDET HARDWARE - dør den

Derfor ideen med om den muligvis kunne hvis XPcden var i drevet (så kunne den vel selv finde (nødtørftigt) det den skulle bruge for at starte..... Eller hvad... - ville jo nødig ødelægge de muligheder der allerede er...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-03-08 11:33

Måske muligt i fejlsikret tilstand (alene) og uden ekstern udstyr (mus og tast ok)

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-03-08 14:46

Måske du er nødt til at overtage ejerskabet fra de andre (refi)brugere for at kunne benytte mapperne. se hvordan i link

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;308421#2#2

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-03-08 15:51

Citat
Du skal være logget på computeren via en konto med administrative legitimationsoplysninger

Og det er jo lige præcis DET jeg ikke kan da XP IKKE starter....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-03-08 15:59

Det kan du ændre i filen boot.ini , hvad du lige præcis skal skrive tør jeg ikke udtale mig om, men man kan ændre i den så du får valget mellem hvilken styresystem som skal starte, og om du vil starte i fejlsikret med mere, altsammen vist på velkomst skærmen under starten

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-03-08 16:42

Der er ikke nogen nem hokuspokus løsning på det problem.

Du kan hente data ud hvis du er heldig - med ubuntu.

Du kan evt. snyde XP til at starte i et andet miljø end de driver der er indlæst.
( Dette førsøg skal være stand alone og med en så nøgen computer som muligt)

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 22-03-08 07:31

Som sagen er oplyst til nu, vil jeg mene at det bedste råd er at boote på din XP-CD og så vælge reparationskonsollen og bede om at få repareret XP-installationen.

På den måde har jeg selv med held flyttet en harddisk til en helt ny computer og fået installeret de rigtige drivere til den nye hardware.

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 08-04-08 17:01

Tak for svaret Fijala. Og alle andre også.....

Det lykkedes desværre aldrig....

ALT er dog reddet af data osv....

Så nu ser jeg om Vista MÅSKE kan bruges alene