/ Forside/ Interesser / Fritid / Malerier / Spørgsmål
10  arne.jako.. 510
Glorie som på ikoner?
Fra : vixen
Vist : 995 gange
100 point
Dato : 20-03-08 08:32

Hej,
jeg vil gerne male en glorie som de har det på de gamle ikoner. Faktisk bare en stor ring af ca ½ cm tykkelse. jeg synes jeg ryster for meget på hænderne til at gøre det på frihånd, men hvordan får man så en flot og skarp ring malet?

På forhånd tak.

vixen

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 20-03-08 08:44

På samme måde, som når man maler firkanter på væggen..

Brug tape, udenom glorien,

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 110 point
Dato : 20-03-08 09:31

olesen-50 - da ikke når det kun drejer sig om ½ sm

vixen - da jeg malede ikoner brugte jeg en skabelon med et hul i midten lavet af halvblødt plast der ligesom fæstede lidt til så glorien blev helt skarp og fin i kanterne - det blev rigtig godt.
Da jeg på et tidspunkt manglede skabelonen var der en der fik den lyse ide at bruge de der runde kontor dimser til ringbind - der er nogen der er lidt større en normalt og kan fåes i boghandlere (hvis man da ikke lige selv kan lave en skabelon) - her skal klæbeeffekten bare gøres næsten neutral for ikke at skade - men det er nemt .

Min far lavede mange ikoner i sin tid og brugte ofte en skive fra værktøjskassen til at tegne op - da han blev ældre satte han en smule klæbrigt (hvad som helst der kan fjernes ) på for at holde den på plads.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 20-03-08 10:30

Tape er nu ikke nogen dum ide.... og det der klæbenoget du omtaler, er såmænd bare

grundmalingen, mal oven på tapen, og lidt der hvor glorien skal være, lad det tørrer, og mal så

med den rigtige glorie farve, fjern tapen, og kanten er knivskarp

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 20-03-08 10:42

Jeg forstår det sådan, at det er ringen, altså stregen, der skal være ½ cm tyk. Det vil altså sige en ret stor glorie på måske 5-10 cm ?
hvis det var mig, ville jeg lave ringen på computeren præcis i den størrelse, jeg skulle brug. Derefter printe den ud på karton og klippe den ren .
Så ville jeg lægge den på lærredet og tegne udenom med en blyant, både udvendigt og indvendigt.
Og så duppe guldmaling på med for eksempel en ørepind eller en meget korthåret pensel. Når man dupper, kan man ramme mere sikkert, end når man trækker en pensel, hvis man ryster lidt på hånden.
Hvis den skal være helt rund, kan man bruge to snapseglas af forskellig størrelse til at tegne ringen efter.
Søstrene Grene skulle have en god guldmaling p.t.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-03-08 10:48

fik lige slettet en masse for jeg er også i tvivl om hvad der egentlig menes - men fæstede mig ved ikoner der kan være meget meget små

måske lidt flere oplysninger fra spørger ville hjælpe

Kommentar
Fra : vixen

Dato : 20-03-08 11:18

Tak for jeres svar, ringen skal være ca ½ cm tyk/bred og ca 10 cm i diameter. Men jeg snakker også generalt om alle størrelser.

Jeg kan ikke få dem skarpe i kanten og det ser ret dumt ud når det er en tynd ring.

Jeg ville gerne vide hvordan ikon malerne gør det? Er det "bare# med frihånd? De har altid gode skarpe kanter nemlig.

Det lyder som om det er noget med skabeloner jeg skal i gang med. det var en god ide.

Vixen

Kommentar
Fra : m13ark

Dato : 20-03-08 13:42

lav en skabelon i pap i den ønskede størrelse. Teg den op med en blyant. Påfør decopagelim på det markerede område. Læg en stribe bladguld på. Rul med en hård malerrulle over området, og lad limen tørre, Børst området med en blød pensel, men limen skal først være HELT tør.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 20-03-08 16:41

Jeg ved ikke noget om maleteknik; Men det undrer mig at begge kanter skal være skarpe? Det skal den inderste nok. Jeg forestiller mig en skive der er fastgjort på en af de anbefalede måder og så stryge udad med penselen. og lade yderkantens aflutning blive lidt ujævn, som på en "naturlig" glorie.

Godkendelse af svar
Fra : vixen

Dato : 21-03-08 20:42

Tak for svaret miritdk. Jeg prøver med en form for skabelon.

Også mange tak for svaret til m13ark. Et godt svar hvis jeg skal bruge bladguld. Godt at vide.

Vixen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-03-08 21:25

selvtak - og så gav du mig lige en ide undervejs der minder om ikoner

Kommentar
Fra : vixen

Dato : 22-03-08 06:36

Spændende miritdk. Det er ærgeligt at man ikke kan vise billeder her, som man kan på andre forums, det kunne være sjovt at se hvad folk gik og syslede med noglegange. Det ville også være lettere at illustrere sin forklaring osv.

Vixen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-03-08 07:40

det kan man også ved at uploade til www.peeceee.dk og kopiere linket herind

Kommentar
Fra : vixen

Dato : 22-03-08 09:58

Jo men det er lidt besværligt, har prøvet det. Nogle andre steder kan man sætte billeder direkte ind i sit indlæg, det er lidt smatere.

Jeg har i øvrigt fået lavet en skabelon og skal prøve den i dag!! Og så håber jeg ellers på at #øvelse gør mester".

Vixen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-03-08 10:19

krydser fingrene