/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Bios update
Fra : kraller
Vist : 610 gange
500 point
Dato : 19-03-08 17:35

bad or missing command interpreter!

Det siger min phoenix update på min IBM Netvista 8305-49G

Jeg har været igennem oprettelse af disk, genstart, valg af sprog, nej til update på serienummer og nej til update på maskintyper og så kommer beskeden

Hvad kan jeg gøre?

Kraller

Kommentar
Fra : wacher

Dato : 19-03-08 22:55

Error Message: Bad or Missing Command Interpreter
View products that this article applies to.
Article ID : 120822
Last Review : November 15, 2006
Revision : 1.1
This article was previously published under Q120822
SYMPTOMS
When you restart your computer, you may receive the following error message:
Bad or missing Command Interpreter
Enter name of Command Interpreter (for example, C:\Windows\Command.com)
Back to the top

CAUSE
This error message can occur when the Windows 95 or the MS-DOS command interpreter (COMMAND.COM) is missing or has become corrupted.

The Windows 95 COMMAND.COM file is renamed COMMAND.W40 when the system is booted to a previous version of MS-DOS. If this file is corrupted or missing, the above error message appears when you start Windows 95 normally.

The MS-DOS COMMAND.COM file is renamed COMMAND.DOS when the system is booted into Windows 95. If this file is corrupted or missing, the above error message appears when you bypass the normal Windows 95 startup by pressing either the F4 or the F8 key at the Starting Windows message.

Note that the Junkie virus is known to infect the COMMAND.COM and WIN.COM files. When the COMMAND.COM file is infected, its file size increases to 93,187 or 93,907 bytes.
Back to the top

RESOLUTION
To restore the Windows 95 operating system and make the disk bootable, follow these steps: 1. Start your computer with the Startup Disk created during Setup.
2. Make a backup copy of the current MSDOS.SYS file by typing the following lines at the command prompt:
c:
cd\windows\command
attrib c:\msdos.sys -r -s -h
ren c:\msdos.sys msdos.xxx
3. Use the SYS command from the Startup Disk to transfer the system files to the hard disk by typing the following lines at the command prompt:
a:
sys c:
4. Replace the new MSDOS.SYS file with the backup copy by typing the following lines at the command prompt:
c:
cd\windows\command
attrib c:\msdos.sys -r -s -h
del c:\msdos.sys
ren c:\msdos.xxx msdos.sys
attrib c:\msdos.sys +r +s +h
5. Shut down and restart the computer.

Back to the top

--------------------------------------------------------------------------------

APPLIES TO
• Microsoft Windows 95

Back to the top

Keywords: KB120822

Back to the top

Kommentar
Fra : wacher

Dato : 19-03-08 22:59

Error Message:
BAD OR MISSING COMMAND INTERPRETER
Translation:
This means DOS can’t find Command.com, and your Config.sys file doesn’t have a SHELL command telling DOS where to look.

Solution:
Your Command.com file may have been damaged or deleted, or your SHELL command was removed from your Config.sys file. If neither of these options is true, your hard drive is possibly damaged, preventing DOS from accessing the DOS directory. Boot from an emergency bootable diskette that contains the Command.com file (and others essential to starting the PC), copy the diskette’s contents to the root directory of your hard drive, and reboot. After you reboot, make sure the SHELL command is in your Config.sys file.

Kommentar
Fra : kraller

Dato : 20-03-08 10:29

haj wacher

gælder det også i XP?

Kommentar
Fra : wacher

Dato : 20-03-08 12:57

Hvad er det præcist du forsøger at gøre? Den der fejltekst "bad or missing command interpreter!" tyder på at du laver et eller der kræver dos og at du mangler filen command.com eller at den blevet beskadiget og nu skriver du XP.... På min Xp ligger filen under windows/system32. Har du forsøgt at lave en scandisk for at rep. evt. fejl på din harddisk?

Kommentar
Fra : kraller

Dato : 22-03-08 09:57

Det startede med at min pc (med XP) begyndte at genstarte under fx. DVD/videoafspilning, altså et slags hukommelses overload. Min troubleshooter foreslog opsdatering af bios.
Biosen er fra 2004 og jeg har hentet en opdatering fra IBM fra 2005 der skulle kunne løse diverse problemer. Men halvvejs igennem bottdisken kommer fejlmeldingen.
Giver det mening?

Kraller

Kommentar
Fra : wacher

Dato : 22-03-08 17:00

Ja det giver mening. Der er et eller andet i vejen med dos på din bootdisk

Du kan hente diverse bootdiske herfra:

http://www.bootdisk.com/.

De har nogle specielle bootdiske der velegnet til at flashe bios med. Jeg har med succes brugt bootdiske derfra til bios flashing.

Har du prøvet at flashe bios før? Det er farligt hvis man ikke gør det rigtigt idet du kan ende med et dødt bundkort. Det er sket før mig en gang at jeg fik flashet forkert. Heldigvis var min bios lige til at tage ud så jeg bestilte en ny og fik den udskiftet på den måde.

Kommentar
Fra : wacher

Dato : 22-03-08 17:01

Ja det giver mening. Der er et eller andet i vejen med dos på din bootdisk

Du kan hente diverse bootdiske herfra:

http://www.bootdisk.com/.

De har nogle specielle bootdiske der velegnet til at flashe bios med. Jeg har med succes brugt bootdiske derfra til bios flashing.

Har du prøvet at flashe bios før? Det er farligt hvis man ikke gør det rigtigt idet du kan ende med et dødt bundkort. Det er sket før mig en gang at jeg fik flashet forkert. Heldigvis var min bios lige til at tage ud så jeg bestilte en ny og fik den udskiftet på den måde.

Kommentar
Fra : kraller

Dato : 24-03-08 10:50

Ok, men vil den bootdisk opdatere mit bios - eller det er måske slet ikke nødvendigt? Vil jeg ved at flashe med bootdisk.com blot få en "ren" bios, som den var fra fabrikken? Bemærk, min pc er ikke død, den går "bare" ned ved overbelastninger mm. Skal jeg ikke have en opdatering istedet. Den jeg bruger er jo den originale fra IBM. Kunne det være en diskette fejl, så jeg skal prøve at flashe med USB eller fra HD istedet?

Accepteret svar
Fra : wacher

Modtaget 500 point
Dato : 24-03-08 15:02

Hvis du vil have en ren bios som den var fra fabrikken så svarer det til en reset. Formentlig har du i din bios menu en punkt der restore defaults settings. Det kan du vælge og så får du fabriksindstillingerne. Er maskinen død og du ikke har adgang til at lave en reset så er der et eller andet sted en jumper på dit motherboard du kan flytte på og så restore default settings (frabriksindstillingerne) på den måde. Man flytter den som regel frem, tænder maskinen, slukker maskinen og sætter jumperen tilbage. En anden mulighed er at fjerne det lige runde batteri på motherboardet. Grunden til at det sidder der at er det leverer strøm til biosen når maskinen er slukket. Fjerner du batteriet så slukker du for bios (og selvfølgelig ikke strømkabel på pc) og derved går den tilbage til fabriksindstillingerne. Grunden til at folk opgraderer deres bios er som regel er der er kommet en ny version der retter på nogle fejl eller uhensigtsmæsigheder. Hvis du vil opdatere din bios med bootdisken så henter du bootdisken og så lægger du biosopdate programmet + plus den nye bios på bootdisketten sålededes at det hele er samlet på 1 diskette. Du sætter din bios op til at starte på diskette. Så starter du maskinen op på bootdisketten og kører biosopdateprogrammet fra bootdisketten. Biosopdateprogrammet tager så den nye bios fra disketten. Går det hele godt så retter du bios tilbage til at starte fra harddisk og evt. øvrige tilretninger. Bootdisketten fylder som regel ikke ret meget da kun det mest nødvendige ligger på den så der er som regel masser af plads til at ligge det biosrelaterede. Det kan sagtens være en diskette fejl du har. En diskette holder ikke evigt.

Godkendelse af svar
Fra : kraller

Dato : 27-03-08 16:50

Tak for svaret wacher.