/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Gammelt guld-
Fra : kammanoerup
Vist : 1717 gange
200 point
Dato : 17-03-08 09:47

Hej kan du fortælle mig, hvordan jeg kan se vilken karat mit gamle guld er? Jeg ved godt at der er mærker i guldet, men hvis jeg vil sælge nu er det da rart at vide, hvad det kan indbringe,inden jeg går til guldsmeden med det!

Venlig hilsen Kamma

Accepteret svar
Fra : Kortoververden

Modtaget 210 point
Dato : 17-03-08 09:52
Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-03-08 09:54

Der står evnt. 18 for 18 karat, som er noget alm.
Men guldsmeden tjekker selv karatet, før han giver en pris.
Guld er i rimelig høj værdi i øjeblikket.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-03-08 09:57

mærkerne du snakker om er stempler der angiver guldets karat - og det er karat der giver prisen - endvidere kan stemplet fra en bestemt kendt kunstner have indflydelse hvis du sælger smykker som prydsgenstande i stedet for guldværdien

guldsmeden kan oplyse dig om værdien (han vurderer uden du behøver at sælge)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-03-08 10:00

Citat
Gulds lødighed måles i karat.

24 karat guld indeholder 1000 promille guld.

18 karat guld indeholder 750 promille guld.

14 karat guld indeholder 585 promille guld.

8 karat guld indeholder 333 promille guld.

Hvis smykkets vægt er over 1 gram, skal smykket være stemplet med producentens/sælgerens bomærke samt lødighedsindhold.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 17-03-08 11:52

Jeg tror ikke du bliver rig af at sælge bedstemors smykker se her:

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 17-03-08 11:53
Godkendelse af svar
Fra : kammanoerup

Dato : 17-03-08 14:55

Tak for svaret Kortoververden. Nu kan jeg finde ud af vilken karat!

Og tak til alle

Nej- jeg tror ikke jeg bliver rig, men hvorfor dog gemme på nogle ringe (jeg ikke kan passe og aldrig har brugt) og lignende, jeg har ingen der vil sætte pris på at arve, de vil sælge- så kan jeg lige så godt selv gøre det- hvis jeg har brug for håndører

Venlig hilsen Kamma