/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Tin Hagl
Fra : simon-ms
Vist : 1709 gange
200 point
Dato : 16-03-08 20:36

Er der nogen der har erfaringer med tin hagl, kan de kun bruges til fasaner og duer eller kan de også bruges til ræv og rådyr.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 16-03-08 20:42

Her er meget info om skudafstande og hagl størrelser
http://www.toerringjagtforening.dk/Golive-websted/Jagt.Sikkerhed.html

Kommentar
Fra : simon-ms

Dato : 16-03-08 20:56

Hellebrigitte Tak for link, men det var mere pratiske erfaringer jeg søgte, for jeg er ved at tage jagttegn og har fundet ud af at man mange steder skal bruge skovhagl, men tungsten og bismuth hagl er bare meget dyre hvor tin hagl er noget billigere, men vores jegttegnslære siger de er ubrugelige til alt over fasaner, så ville jeg gerne høre om der var andre der havde andre erfaringer.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 16-03-08 21:05

Skyder man rådyr med hagl?

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 16-03-08 21:06

Det er ok

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 210 point
Dato : 16-03-08 21:28

Hej simon-ms
Se lige her
http://www.huntersmagazine.com/?mod=article&aID=422&PHPSESSID=80cb30ff45a4ba520f234ac77146754f
Jeg ville ikke bruge dem til større vildt, da de har en vis evne til pulverisere ved anslag, med det er jo ikke ulovligt at bruge dem til ræv og råvildt.
Nu ved jeg jo ikke hvilke muligheder du har for at drive skovjagt, men det er kun hvor man har skovbrug, at nogle ejere forbyder brug af stålhagl af hensyn til træbearbejdningsmaskinerne, så om du skulle investere i en enkelt pakke bismuth slår det vel ikke bunden ud af økønomien, det er som regel begrænset hvor mange skud man bruger i skoven.
Knæk og bræk
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 16-03-08 21:36

Hej simon-ms.

Tinhagel er ok når de givne skudafstande overholdes. Disse er imidlertid kun vejledende og der skal ikke mange meters overskridelse til inden man oplever, at skuddet ikke er øjeblikkeligt dræbende.
Det har noget med tinnets lave vægtfylde ( anslagsenergi ) at gøre.
Derfor går jeg altid to numre op i anbefalet hagl størrelse, hvis man siger: min. 5 til fasaner, så bruger jeg 3`ere.
Det er heller ikke alle haglbøsser, der skyder lige godt med en given patron type. Det kræver en test først.

Godkendelse af svar
Fra : simon-ms

Dato : 16-03-08 21:54

Tak for svaret dabj. Jeg tror jeg vælger at købe en kasse tungsten eller bismuth så, jeg skal ikke bruge så voldsomt mange af dem, bare nyjæger jagt og så måske et par gange med jagtforeningen, hvilken haglstørrelse vil du anbefale hvis man skal kunne skyde rådyr, men stadig kunne tage en sneppe.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 17-03-08 08:45

Nu ligger netop sneppen og rådyret i hver sin ende af skalaen, men jeg ville nok vælge halgstørrelse 4
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : simon-ms

Dato : 17-03-08 17:17

Okay, tak for hjælpen.