/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
rate-limit i cisco
Fra : leifnel
Vist : 480 gange
50 point
Dato : 24-02-03 13:43

Jeg vil gerne begrænse en power-downloader.

Jeg vil give ham lov til at hente xMB med fuld tryk, og derefter sætte hastigheden ned til ½Mb/s

rate-limit input 500000 2000000 8000000 conform-action transmit exceed-action drop

2000000 er normal burst bytes
8000000 er maximum burst bytes

Men hvad betyder det egentlig? Og hvis han nu har hentet 20MB rate-limited, og holde pause, hvornår har han så fuld kapacitet igen?

leif

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 24-02-03 20:43

Hejsa leifnel,

Uha! Det var en af de grumme... og du kan kvæles i info på Cisco's hjemmeside, men her er et link til "rate limit" her skulle være læsning og forklaring nok at fordybe sig i.
http://www.cisco.com/pcgi-bin/search/search.pl?searchPhrase=rate+limit&nv=Search+All+Cisco.com%23%23cisco.com&nv=Business+Industries+%26+Solutions%23%23cisco.com%23Business+Strategies+and+Solutions&nv=Networking+Solutions+%26+Provisioned+Services%23%23cisco.com%23Networking+Solutions&nv=Products+%26+Services%23%23cisco.com%23Products&nv=Technologies%23%23cisco.com%23Technologies&nv=Ordering%23%23cisco.com%23Ordering&nv=Technical+Support%23%23cisco.com%23Technical+Support&nv=Learning+%26+Events%23%23cisco.com%23Learning+and+Events&nv=Partners+%26+Resellers%23%23cisco.com%23Partners+and+Resellers&nv=About+Cisco%23%23cisco.com%23About+Cisco&language=en&country=US&accessLevel=Guest&siteToSearch=cisco.com&x=3&y=11

Mvh
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 13-04-03 11:36

Da spørgsmålet stadig står åben, så er spørgsmålet, om mit svar var fyldestgørende nok, ønsker du det stadigvæk efterladt som åben, har du glemt at acceptere svaret (til højre for 'kommentar') ??

God påske...
Søren

Kommentar
Fra : cosmo777

Dato : 22-04-03 00:19

Hej Leifnel

En "rå" rate-limit i en Cisco kasse er en feature der umiddelbart kan bruges til begrænse den fysiske båndbredde på et interface (ethernet, serielt, m.m.). Eksempelvis bruger (brugte) nogle ISP'ere kommandoen til at drosle eksempelvis en 2mbit/s Leased Line forbindelse til 1Mbit/s. Og rate-limit fungerer sådan at man kan tillade eksempelvis 1Mbit/s på et interface hvorefter der kan burstes med normal og maximum hvis trafik mængden på interfacet overstiger 1Mbit/s. Men når traffikken igen falder, så har man med det samme 1Mbit/s til sin rådighed.
Det som jeg tror du er ude efter, er at kunne begrænse trafikken til og fra din power downloader - på en dynamisk måde og måske ha' mulighed for at kunne nedgradere ham i en periode. Det kan du selvfølgelig gøre på flere måder. For at kunne opnå dynamikken med mulighederne for at dynamisk at kunne nedgradere, skal du formentlig ud i noget software. (som jeg ved findes, men selvfølgelig ikke kan huske navnet på...
Hvad jeg sådan lige umiddelbart kan se du kan gøre på en Cisco kasse er at lave noget QoS agtigt. Hvor du udfra en IP eller MAC adresse på din bruger kan opsætte begrænsninger på hvor meget båndbredde han skal ha. En af metoderne er via access-lister og rate-limit. Men det vil være en fast begrænsning. Jeg skal lige grave lidt mere i hvad der ellers kan gøres.

Mvh
Cosmo777