/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
El-måler opfører sig mærkligt
Fra : drejedoktor
Vist : 1600 gange
100 point
Dato : 14-03-08 18:15

Hej

Jeg har noteret mig, efter komplet afbrydelse fra HFI relæet, at min elmåler stadig snurrer med samme forbrug, selv efter 2-3 minutter.

Er det normalt at den har lang reaktions tid??

På forhånd tak

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-03-08 18:28

Du skal montere et HPFI relæ.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 14-03-08 18:38

hvis din måler kører når relæet er slået fra må du have en ulovlig installation. den skal kun køre når der er strøm på relæet. du bør få kontrolleret din installation. der må være noger der kører udenom relæet og det er ikke lovligt.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 14-03-08 18:46

sluk også for alle sikringer

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 14-03-08 18:47

det kan netop være den ikke slukker for alle grupperne

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-03-08 18:57

Forudsat at relæet afbryder samtlige grupper ( det gør ikke alle) skal måleren ikke mere registrere forbrug.
Men de gamle mekaniske elmålere med drejeskive, har en nulstilling, som skiven vil dreje sig langsomt imod , når der ikke er forbrug. Den kan dreje en halv omgang frem eller tilbage.

Accepteret svar
Fra : michaelholm

Modtaget 100 point
Dato : 14-03-08 19:20

Hej drejedoktor,

Når HFI afbryderen er slukket skal din måler standse fuldstændig med at løbe rundt.
Din installation er med sikkerhed derfor ikke lovlig, med mindre det ikke er en boliginstallation vi taler om.
Hvis dette er tilfældet kan det sagtens være både lovligt og korrekt udført.

Som Roth så ganske rigtigt skriver, er HFI afbryderen monteret forkert eller også er en del af installationen er kørt uden om HFI afbryderen.

MVH
Aut. El-installatør
Michael Holm

Godkendelse af svar
Fra : drejedoktor

Dato : 14-03-08 19:34

Tak for svaret michaelholm.

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 14-03-08 21:07

I tilfælde af at vi taler om en gammeldags drejeskive måler er det helt normalt at skiven fortsætter rundt i 4-5 minutter for derefter at stå stille med det røde felt pegenede lige fremefter.. Det er nemlig den stilling sådan en måler ALTID vil vælge når den skal stå stille..

Citat fra Teril:
Du skal montere et HPFI relæ.

Sikke noget fordrukkent fuldemandssludder - Hvis der sidder et HFI skal man ikke gøre noget... Hvis der intet sidder, eller kun sidder et FI skal dette ændres til at der sidder et HPFI relæ

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 15-03-08 04:30

att: Michael Holm
ang. Din installation er med sikkerhed derfor ikke lovlig, med mindre det ikke er en boliginstallation vi taler om.

? hvad hvis der er en grundvandspumpe eller fryseskab elign. der er kørt UDENOM HFI RELÆET er installationen så ikke lovligt i din bolig

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 15-03-08 05:05

(bolig bygget før 76)på det tidspunkt hfi relæ er sat op på kan der jo være undtagelser hvis der var jord på opvaskemaskine vaskemaskine komfuret køleskabet dvs special stikkontakter til brugsgenstande med jord i køkken elign.
det er dog rigtigt at det til sommer bliver sådan at disse brugsgenstande også skal sikkeres yderligt med et hpfi

grundvandspumper fryseskabe mm er stadigvæg undtaget for dette krav

hvis man er i tvivl om måleren er defekt skal man slukke for alle grupperne/sikringerne og hfi/hpfi
så skal måleren stå helt stille

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 16-03-08 18:52

Hej Roth,

Du har naturligvis også ret i at, de nye krav om HPFI først træder i kraft den 1. juli i år, men så er det også ved at være på tide at, få kontaktet en installatør.
Med hensyn til undtagelserne er det rigtigt at, det er tilladt af driftmæssige hensyn at, køre fryser eller grundvandspumpe og lign. uden om HFI/HPFI afbryderen, men så skal disse naturligvis beskyttes på anden vis.-
Da det mest udbredte i huse er TT installationer er den nemmeste måde, så at vælge PFI relæ eller lignende, men dette tror jeg ikke man skal begynde at, oplyse tilfældige kandu mennesker om
Der er forøvrigt meget sjældent at, dette ses, jeg har kun set det et sted og det er hjemme hos mig selv

MVH
Michael

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 16-03-08 22:13

Til Michael Holm..

Vedr.: De nye regler om HPFI..

Hvis der sidder en HFI - afbryder der afbryder HELE installationene skal der intet gøres, den tvungne installation af HPFI afbryder kommer kun på tale hvor der ikke sidder en HFI eller HPFI i forvejen..

Sikkerhedsstyrelsens folder om dette:

http://www.sik.dk/index.apsx?id=f7e33526-ccda-4818-9aa6-85b8348b3e6c

Med Venlig hilsen

D_T
Også autoriseret el-installatør

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 17-03-08 14:29

Hej D_T,

Jeg kender godt reglerne....

MVH
Michael