/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
2 hanhunde - erfaringer??
Fra : HanneKB
Vist : 1745 gange
100 point
Dato : 13-03-08 20:33

Hej Kandu

Jeg er helt udventet blevet tilbudt en 5 år gammel White west highland terrie. Vi har den sidste tid overvejet at få en hund, hvilket jeg har haft tidligere i flere år, så tilbudet kommer sådan set på et fint tidspunkt.
Egentligt ville jeg helst have en hunhund, men denne Westi er altså en han.
Vores søn og svigerdatter har en cavalier king charles spaniel på 5 år - en hanhund, som er med dem, når de besøger os.

Er der nogen der har erfaringer med sådan to halvgamle drenge - der skal møde hinanden for første gang (og i fremtiden)? Er der noget vi skal være særlig opmærksomme på, og hvordan griber vi det an.

Vi har endnu ikke mødt Westien.

Hilsen
Hanne KB

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 13-03-08 20:44

Har i mulighed for at møde hunden, så tag jeres familie hund med til mødet og så gå en tur sammen og se hvordan hundene reagerer på turen, er der et fri areal hvor de kan løbe løse så vil det være en god ide at slippe dem, så de kan få set på hinanden uden snor, for hunde reagerer forskelligt hvis de har snor på eller ikke.

Se godt efter hvordan de hilser og eller taler hundesprog med hinanden. er det med logrene haler og en gang fis og balade på den gode måde, så tror jeg godt, at de vil kunne gå i stue sammen, men brummer de, eller knurre, så skal der bruges lang tilvænnings tid.
I den første periode skal der ikke være tæve hunde ind over, for så opstår der konkurrence imellem hundene.

Håber i får en god tid og glæde af den lille ny.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 13-03-08 21:54

Der er ingen problemer med 2 hanhunde sammen, i skal bare give hundene mulighed for at mødes på neutral grund første gang, start evt. med at gå tur inden i sætter jer og drikker kaffe sammen.

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 13-03-08 22:47

Det er svært at spå - især om fremtiden. Jeg har selv haft hanhunde indtil for nylig, og det er min erfaring at intet er givet på forhånd, for den ene dag kan de enes med alle andre og den næste dag ikke. Det kommer mest an på omstændighederne. Kan du undgå konkurrence-situationer tror jeg sagtens det kan gå. Husk bare, at hunde er næsten som mennesker - vores humør er jo ikke det samme hver dag, men den der med at lade dem mødes første gang på neutral grund er en rigtig god ide...held og lykke med det!
mvh. kryds

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 100 point
Dato : 14-03-08 16:23

Snak med jeres hunds tidligere familie om, hvordan han har det med andre hanner.

Nogle westier kan tro, at de er enormt store, så de bare brøler op af alle andre uanset størrelse.

Men der er også westihanner, der ikke kunne drømme om at udfordre nogen som helst. Uanset køn eller størrelse.

Hvis begge hunde egentlig er af stille og rolige gemytter i forhold til andre hanhunde, så
vil jeg foreslå, at I mødes de første gange hos jeres søn og svigerdatter. Altså på den måde, at I starter med at gå en tur sammen --helst også uden snor-- og derefter går hjem til din søn. På den måde får cavalieren et fortrin ved at være på hjemmebane. Og samtidig skal I holde fast i, at det er cavalieren, der er "førstehund", for han har været i familien længst.
Det er altså forudsat, at de er lige fredsommelige begge to.

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 14-03-08 18:23

Jeg tror, at det er vigtigt, at I ikke forventer, at de får hvalpe sammen!....

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 14-03-08 21:57

Det er der ingen chance for da det er hanner begge to

Vi må høre om de snart har mødt hinanden de to gentlemen.
god weekend til jer alle.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : Annela

Dato : 15-03-08 12:37

justuniverse:"Jeg tror, at det er vigtigt, at I ikke forventer, at de får hvalpe sammen!...."
Den joke har jeg godtnok moret mig meget over,

Kommentar
Fra : Assist4dogs

Dato : 31-03-08 12:38

Jeg vil mene at det vil kunne give flere problemer hvis det var 2 hunhunde.
Hanhunde er som regl gode til at finde ud af tingene første gang. Hvorimod hunhunde godt kan være stride hver gang de mødes.
Jeg ville ikke have nogen bekymringer over at få en han hund.
Dog vil jeg sørger for at det første møde er behaglig for alle parter. Fx ved at gøre det er neutral sted.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 31-03-08 15:46

Hvad så, Hanne? Har hundene mødt hinanden??

Eller har I valgt at sige nejtak og i stedet kikke efter en lille tæve?

Kommentar
Fra : HanneKB

Dato : 07-04-08 20:26

Hej alle kandu'er

Først tak for svarene - vi er nu blevet de lykkelige han-hundeejere, og vi har fulgt de råd der er kommet med at lade vores søn's hund og vores mødes på neutralgrund. Det skete i nærheden af hvor vores søn bor, så vi mødtes "helt tilfældig" på en luftetur. Faktisk gik det så fint, at vi valgte at gå med ind til dem et par timer. Også det forløb uden problemer. Vores hund små knurrede et par gange, når den syntes den anden blev for nærgående, men det gik over al forventning.

Tusinde tak for hjælpen. Desværre kan jeg ikke give alle point, men jeg vender tilbage, hvis jeg får flere hunde spørgsmål.

Hanne KB

Godkendelse af svar
Fra : HanneKB

Dato : 07-04-08 20:28

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-04-08 17:16

Tak for accepten af mit svar, og tillykke med at samværet er gået så fint.