/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Vandafledning
Fra : Harring
Vist : 2282 gange
40 point
Dato : 13-03-08 20:09

Vi har et lille hus på landet. Det er beliggende på en grund med leret jord og der tilhørende overflod af vand. Der er forkert terrænfald ind mod huset med det resultat at der er begyndende opfugtning af sokkel. Nå men for at gøre det kort vil jeg høre om nogen har en ide til afledning?
Jeg har selv overvejet terræn-dræn, men systemer som ACO og andre lign. koster en milliard. Er der andre produkter eller ideér? Det er vel ikke nok bare at grave så der bliver fald væk fra huset?

Mange spørgsmål.....men alle forslag er velkomne....

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 13-03-08 20:19

En meget leret jord skriver du jamen så er det jo som bunden i min sø ..Tæt..dvs at hvis du får det til at skråne væk fra grunden må det jo straks hjælpe

Kommentar
Fra : Harring

Dato : 13-03-08 20:31

Ja du har ret men jeg er ikke sikker på at der er ler rundt om hele huset. Huset såtr på syl-sten og jeg har en fornemmelse af at terrænet er "hævet" med årene og soklen er under oprindeligt niveau. Når alt kommer til alt er der begyndende opfugtning af sokkelen hele vejen rundt og forkert terrænfald. Jeg husker dit svar men jeg vil gerne høre andre om de er enige i at oprettelse af korrekt terrænfald vha alm. gravning uden dræn, ACO og andre løsninger med der tilhørende tømt budget....*S*

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 50 point
Dato : 13-03-08 20:35

du skal grave op helt inde ved soklen, så soklen er helt blottet. og helt ned til bunden af soklen. så lægger du en bane fibertex . den skal helt ind til soklen og gerne et lille stykke op ad soklen. nu fylder du renden op med sten i størrelsen 20-30 mm.så folder du fibertexen ind mod huset igen og lægger lidt sand ovenpå. til sidst lægger du et par rækker fliser oven på sandet. det skal du gøre hele vejen rundt. og på det laveste sted skal du lave et afløb. det kan bare være et 110 mm pvc-rør som du lægger ind i stenene og ud gennem fibertexen og videre væk fra huset. sørg for godt fald på røret og få det så langt væk at der er naturligt afløb derfra. det virker. og når du nu er i gang med at grave, bør du nok lægge rør ned til dine nedløb også, hvis ikke det er gjort. det kan udmærket lægges ned i renden med sten. hovedsagen er, at du får vandet tvunget ned så hurtigt som muligt og at der ikke er noget op ad muren der kan holde på fugten. det tager lidt tid at lave det, men udgifterne er begrænsede og virkningen er fantastisk. jeg har selv været turen igennem så jeg ved hvad det indebærer.
god arbejdslyst.

Kommentar
Fra : Harring

Dato : 13-03-08 21:17

Det lyder meget logisk og jeg vil da klart overveje den løsning. Der er bare en lille detalje. Hvad mener du med at jeg folder fibertexen ind mod huset igen? ligger den ikke i den rende jeg har gravet og er fyldt med sten?

Bare lige en detalje....

Hvor har du ellers ideen fra? kan man se et billede eller en vejledning et sted?

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-03-08 21:59

Citat
En meget leret jord skriver du jamen så er det jo som bunden i min sø

Det er da dejligt at vide for alle Kandubrugerne, men er spørgsmålet ret uvedkommende, skulle jeg mene

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 13-03-08 22:16

Har du et bidrag siger du lille blanderøv

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 13-03-08 22:26

Begge de nuværende svar er vel brugbare, men vil jeg indskyde, - hvis du vælger at bruge "trimare46" forslag, - så skal du passe på ikke at opgrave for lange stræk ad gangen, da du så kan risikere at din sokkel/syl-sten skrider ud i renden. det må komme an på en fornemmelse, men ofte kan man kun opgrave et par meter ad gangen, inden der skal opfyldes med sten/drænmateriale igen, og vær særlig forsigtig ved hjørnerne af dit hus.
Det primære er at få vandet bort fra huset. Held med dette.
Ps. Jeg har set et hus med trægulve, da engang grundvandet stod særligt højt, - sprøjtede vandet og mellem gulvbrædderne, når man gik på gulvet. Væggene bag reoler og skabe var dækket af et stort lag mug, da man af andre årsager tilfældigt skulle have dem flyttet.
KUNNE DER VÆRE EN MULIGHED FOR AT KOMMUNEN VIL VARETAGE PROBLEMET, SÅ UNDERSØG DETTE.
Pas på med fugten. Held med foretagenet.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 13-03-08 22:29

TIL MIT OVENSTÅEND FORSLAG, HAR JEG EN TANKE OM AT DET KUNNE VÆRE AT KOMMUNEN, MÅSKE HAVDE EN BÆK SOM VAR DÅRLIGT OPRENSET I NÆRHEDEN, ELLER ET DÅRLIGT FUNGERENDE KLOAKANLÆG, ELLER LIGNENDE.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-03-08 22:56

Hvem siger man SKAL komme med bidrag, som du kalder det?? Hvor står det henne at man SKAL, og hvis man SKAL, hvorfor har du så mange indlæg som ikke er bidrag, men ligegyldigheder, som f.eks hvad der i din sø. Hvad hulen rager det andre? Og hvad vedkommer det spørgsmålet?

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 13-03-08 23:07

Harring... Du får lige nogle spørgsmål...

Hvad er højden fra terræn til gulv?

Har du mulighed for at lave fald væk fra huset?

Hvor gammel er huset?

Et dit tagvand ledt væk i rør?

Er der sætninger i huset? Hvis ja, arbejder de/er nye?

Bor du på landet eller i byen?

Der er kommet nogle ok bud men der er også nogle advarselslamper mellem..

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 13-03-08 23:11

Først og fremmest hvad rager det dig klokkehat gå nu til lægen med dit borderline-problem og lad være at spamme andres tråde lal du vidre i din åh så sjove profiler Lille profilforvirring Skrid bare du er sikkert uønsket her men du kan måskle gøre lidt nytte som støtte i renden eller som fyld hvis du altså ikke forurener jorden ....færdig med dig

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-03-08 23:12

Jeg spørger dig lige en gang til. Kan du ikke svare, eller vil du ikke??

Citat
Hvem siger man SKAL komme med bidrag, som du kalder det?? Hvor står det henne at man SKAL, og hvis man SKAL, hvorfor har du så mange indlæg som ikke er bidrag, men ligegyldigheder, som f.eks hvad der i din sø. Hvad hulen rager det andre? Og hvad vedkommer det spørgsmålet

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-03-08 00:12

Det kunne du ikke finde ud af at svare på... det havde jeg heller ikke forventet

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-03-08 00:17

Du behøver ikke at være bange for disse
http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article984334.ece
De får intet at leve af, så de skrider hurtigt igen

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 14-03-08 08:12

Der er en del 'hvordan gør man det' på

http://www.google.dk/search?hl=da&q=omfangsdr%C3%A6n&meta=

Google er din ven

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-03-08 08:17

Syge klumme was here

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-03-08 08:49

Det kunne du ikke finde ud af at svare på... det havde jeg heller ikke forventet http://piv.pivpiv.dk/

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-03-08 09:10

Til trådholder og andre åbn ikke syge klummes link de er fyldt med virus

Kommentar
Fra : alka

Dato : 14-03-08 09:12

Et omfangsdræn er ikke så dyrt, men effektivt!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-03-08 09:51

Jeg spørger dig lige en gang til. Kan du ikke svare, eller vil du ikke??

Citat
Hvem siger man SKAL komme med bidrag, som du kalder det?? Hvor står det henne at man SKAL, og hvis man SKAL, hvorfor har du så mange indlæg som ikke er bidrag, men ligegyldigheder, som f.eks hvad der i din sø. Hvad hulen rager det andre? Og hvad vedkommer det spørgsmålet

Du behøver ikke at være bange for disse
http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article984334.ece
De får intet at leve af, så de skrider hurtigt igen

Kommentar
Fra : Harring

Dato : 16-03-08 22:28

Jeg er efter lidt hovedrysten af de tosser som ytrer deres mangel på selvværd herinde, nået frem til at sige tak for jeres råd og ellers smutte videre med mit projekt. Er ked af at jeg ikke kan debatere og svare på stillede spørgsmål men jeg gider ikke skrive mere i denne tråd.

Hyg jer alle

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 17-03-08 06:37

Harring - vi er ikke alle tosser.
Tag nu en stilling til de velmente af rådene herinde (det fortjener vi) og prøv at se bort fra 'tosserne'. Jeg tror alligevel du har fået noget brugbart ud af at spørge, selvom der er en del støj.

Kommentar
Fra : Harring

Dato : 17-03-08 10:42

Der må jeg lige sige at selvfølgelig ved de "normale" at det intet har med dem at gøre*S*.

Jeg har fået meget ud af at høre jeres mening og vil også bruge dem. Jeg skal jo nok bare regne med at der opstår støj i sådan et forum som dette....hehe.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 17-03-08 10:45

Jo, men så godkend dog et af svarene (eller annulér hvis det er sådan du føler).

Kommentar
Fra : Harring

Dato : 18-03-08 22:22

Godkend? accepter? jeg er ny her og har ikke nogen ide om hvad du mener, men har fundet ud af det nu.

For øvrigt så sæt dig ned igen dit sure løg. Det var fandme da en rådden tone du lægger for dagen. Har lige fået bekræftet begrebet "gamle brugere som har fået en ubemærket ejerfornemmelse af bestemte sites på nettet".

*S*

Godkendelse af svar
Fra : Harring

Dato : 18-03-08 22:23

Tak for svaret trimare46. Jeg går igang så snart vejret er til det.

Hilsner herfra