/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
fysik. måske ikke så svært! :D
Fra : cool2000000
Vist : 1555 gange
50 point
Dato : 12-03-08 18:43

I skemaet er der anført en diodekarakteristisk i for af en tabel. Dioden sættes i serie med resistor på 100ohm.

Hvad bliver strømstyrkken gennem serieforbindelse, hvis spændingsfaldet over den er 2,0V

I mA. 0 0,01 0,02 0,05 0,15 0,70 3,00 7,00 15,00
U V 0 0,20 0,40 0,50 0,55 0,60 0,65 0,70 0,75

hvordan finder man ude af det?!!

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 12-03-08 19:11

Ved en serieforbindelse vil den totale spænding fordeles over de to elementer - her en modstand og en diode - og du skal derfor finde punktet hvor summen af de to spændinger (diode spændingen, som du kan aflæse på en tegnet graf over de data du har + spændingen over modstanden (strøm * modstand))
Du kan også sige : (2 Volt - diode-spændingen) / modstanden skal give diodestrømmen.

Du har egentlig et problem, da der er flere variable størrelser, som er afhængige af hinanden - men hvis det er tilladt at aflæse data fra kurven (kan laves i Excell), så kan 2-3 'skud' afgøre det med en rimelig tolerance.

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 12-03-08 19:12

Prøver lige igen....

Ved en serieforbindelse vil den totale spænding fordeles over de to elementer - her en modstand og en diode - og du skal derfor finde punktet hvor summen af de to spændinger (diode spændingen, som du kan aflæse på en tegnet graf over de data du har + spændingen over modstanden (strøm * modstand)) bliver 2 Volt

Du kan også sige : (2 Volt - diode-spændingen) / modstanden skal give diodestrømmen.

Du har egentlig et problem, da der er flere variable størrelser, som er afhængige af hinanden - men hvis det er tilladt at aflæse data fra kurven (kan laves i Excell), så kan 2-3 'skud' afgøre det med en rimelig tolerance.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-03-08 19:37

Jeg går ud fra, du har tegnet grafen for diodens karakteristik, ellers gå i gang! I samme karakteristik indtegner du belastningskarakteristikken for serieforbindelsen af spændingskilden på 2 Volt og modstanden på 100 Ohm som en ret linie mellem 2 Volt på spændingsaksen og (2Volt/100 Ohm =) 20 mA på strømaksen. Den rette linie angiver de mulige værdier af strøm og spænding ud af 2 Volt i serie med 100 Ohm, den krumme angiver de mulige værdier af strømme og spændinger for dioden. De to er opfyldt ét sted, i skæringspunktet, så der aflæser du strøm og spænding. Når du nu leger med så fine ting som dioder, er du så helt sikker på, du ikke har hørt om Thevenins kredsløbsmodel og dens belastningslinie??
mvh
pbp

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 12-03-08 20:41

pbp, jeg forstår muligvis ikke din forklaring, men hvis du trækker 20 mA gennem modstanden, så er der jo ingen spænding tilbage til dioden..... og som jeg forstår opgaven, så er total-spændingen på 2 volt.

Hvis du i et regneark indsætter diode-strømmene i række 1 (A1 = 0, A2 = 0,01......), diodespændingen i række 2, OG i række 3 skriver (i felt A3) formlen for den totale spænding
"=+((100*A1)/1000)+A2" (uden ") og kopierer den formel hele vejen hen til I3; SÅ kan du lave en graf af disse værdier og aflæse ved hvilken værdi totalspændingen er 2 volt.
Hvis du er Excell-nørd, kan du jo også lave en "Hvad hvis-analyse", og finde strømstyrken ved 2 volt.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-03-08 01:08

> herr Nedergaard
Prøv lige at læse hvad manden har skrevet!

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 50 point
Dato : 13-03-08 01:10

> Niederhof
Jeg har punkt for punkt vist spørgeren, hvordan man laver en grafisk løsning på den stillede opgave, så lad være med at blande dig.

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 13-03-08 18:09

>pbp_et
Ro på som jeg skrev, så havde jeg muligvis ikke forstået din forklaring.
Og som 'manden har skrevet' :
"Hvad bliver strømstyrkken gennem serieforbindelse, hvis spændingsfaldet over den er 2,0V"
så ser jeg det som spændingsfaldet over hele serieforbindelsen, og da diodespændingen er afhængig af strømmen (eller omvendt), så må spændeingen over modstanden også variere, afhængigt af den påtrykte spænding.... og så skal man finde strømmen i punktet hvor de 2 kurver paserer hinanden.

Men måske tager jeg fejl - og så beklager jeg da at jeg "blander mig"

Kommentar
Fra : cool2000000

Dato : 13-03-08 21:26

pbp_et og Niederhof

Tusinde tak begge...

men

jeg skal jo give er af jer pointene så..

det bliver

pbp_et

Godkendelse af svar
Fra : cool2000000

Dato : 13-03-08 21:27

Tusinde Tak for svaret pbp_et.