/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
C20 indeks
Fra : Nik_
Vist : 2315 gange
30 point
Dato : 12-03-08 18:05

Der går ikke en dag uden at c20 indekset bliver nævnt i nyhederne, finans, men hvad er det??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-03-08 18:08

Det er gennemsnittet af de 20 udvalgte "førende" danske aktier, Svend

Accepteret svar
Fra : Tordenkalven

Modtaget 30 point
Dato : 12-03-08 19:13

C20 bliver "reguleret" 2 gange årligt, december og Juli

her tager men de aktier der er mest omsatte på KBH s fondsbørs indefor det seneste halve år

de aktier er så de førende, C20 aktier til næste regulering

De er således de samme 20 mest handlede aktier et halvt år ad gangen

/ Henrik

Kommentar
Fra : Nik_

Dato : 12-03-08 20:15

Hvad står "C"et så for?

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 12-03-08 20:57

Her er et link med en masse stof om det

direkte fra Fondsbørsen...

noget komplekst, men fyldestgørende

http://www.omxgroup.com/digitalAssets/7/7817_Retningslinier_for_beregning_af_OMXC20-indekset.pdf

god læselyst

/ Henrik

Godkendelse af svar
Fra : Nik_

Dato : 12-03-08 21:16

Tak for svaret Tordenkalven.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 12-03-08 21:27

selv tak og god fornøjelse

faktisk et interessant emne

/ Henrik

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 12-03-08 21:32

c = copenhagen = københavn

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 12-03-08 22:56

Det fulde korrekte navn for dette index er OMX C20 - OMX er navet på den skandianaviske fondsbørs, C er ganske rigtigt Copenhagen og 20 hentyder til at det er 'Top 20'.

I 'gamle dage' hed det KFX. Her skulle der et 'K' til at hentyde til København, men det var fra før verden blev globaliseret.

Du kan faktisk købe investeringsforeningsbeviser der er baseret på præcis samme sammensætning af aktier. Dens kurs vil naturligvis følge OMX C20 op og ned i samme takt.

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 14-03-08 22:21

ps.
her er i øvrigt omx hjemmeside...
http://www.omxgroup.com/omxcorp/