/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Udmåling af acceleration
Fra : sorenbot
Vist : 468 gange
60 point
Dato : 11-03-08 11:03

Kan nogen komme med et forslag til udregning:
Hvis et tog accelererer fra 0 til 120 km/t på 60 sekunder, hvor langt har toget så bevæget sig ?
Det er vist noget med m/s, men kender nogen en metode til at udregne ovenstående ?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-03-08 11:08

Kommer an på accelerationskurven, er den liniær eller logaritmisk?

Kommentar
Fra : sorenbot

Dato : 11-03-08 11:28

Den må vel næsten være logaritmisk, da accelerationen må være mindre mellem 80 og 100, end mellem 0 og 20 km/t, men lad os for nemheds skyld bare kalde den lineær.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-03-08 11:30

Som Teil skriver afhænger svaret af om toget (meget usandsynligt) accelerer helt jævnt (lineært) eller som det er normalt har den største fartforøgelse pr. sekund i starten, mens den gradvist falder efterhånden (logaritmisk).

Den første model er meget simpel, for så har toget øget farten med 2km/t pr. sekund, og dermed kørt med en gennemnitsfart på 60 km/t i et minut, svarende til 1000 m på dette minut. I den anden model vil toget have kørt længere, men hvor meget afhænger af accelationskurven.

Kommentar
Fra : sorenbot

Dato : 11-03-08 11:36

Har du en ligning hvorfra man kan udregne acceleration,- og vel tilsvarende decelleration ?
Jeg tænker her på at toget kunne accelerere til 102 km/t på 48 sekunder og så rækker min umiddelbare logik ikke. (120km/t på 60 sek. er ligetil, men når det kommer til skæve tal...)

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-03-08 12:00
Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 70 point
Dato : 11-03-08 12:00

Hvis toget har haft en konstant accelleration over de 60 sekunder, er det ganske let. Hvis du tegner grafen hastighed som funktion af tiden med en starthastighed på 0 og en sluthastighed på 33 1/3 meter/sekund, vil du få den tilbagelagte afstand som arealet af den trekantede figur, altså
½ * sluthastighed * tiden = ½ * 33.3333... * 60 = 1000 meter.
Forudsætningen er ikke helt skæv ved et eldrevet tog, idet styreelektronikken til banemotorerne ofte er indrettet til at give maximal motorstrøm (=konstant) under accelleration, og det vil give et konstant drejningsmoment og dermed konstant accelleration. Den holder imidlertid ikke ved rent dieseldrevne tog som IC3, der godt nok har maskiner med flad momentkurve men desuden har automatgearkasser, så der først er høj, siden middel og sidst lav accelleration.
mvh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : sorenbot

Dato : 11-03-08 12:13

Tak for svaret pbp_et.
Du er tydeligvis inde i de der ting.
Også en interesant betragtning om banemotorer.
Tak for hjælpen allesammen.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-03-08 12:21

Hæ - jeg skal undervise i motorkonstanter i morgen tidlig, så den side af sagen har jeg forhåbentlig styr på. Det med mekanisk fysik har jeg ikke undervist i de sidste knap tredive år, men enkelte sammenhænge står dog klart endnu.
mvh

Kommentar
Fra : andersss

Dato : 25-06-08 22:10

det kommer an på omstændighederne. Da man rent logisk set godt kunne forestille sig at togets acceration var hurtig i starten, men ville have svært ved at komme op på 120 og derfor bruge lang tid på det.

Antager vi at toget har en jævn acceration hele vejen op til de 120 km/t skal stykket regnes ud således: gennemsnittet af fra 1-120 skal findes. Det giver 60, hvilket ville svare til at toget havde en konstant fart på 60 km/t i et minut. Man ved nu at toget kommer 60 km på en time. Det tal skal vi regne om tl minutter, så vi dividere de 60 km i timen med 60 da der jo er 60 minutter i en time. Resutaltet bliver at toget når at køre præcis 1000 meter.

AVG/ gennemsnittet af 120: 60= 1km

håber jeg kunne være til nytte