/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
ulovlig 45 knallert
Fra : chokoladegrisen
Vist : 1303 gange
500 point
Dato : 11-03-08 07:07

Hvad er straffen hvis man kører på en konstruktivt ændret 45-knallert ?

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 11-03-08 07:23

Citat
Hvis politiet får en mistanke om, at du har tunet din knallert, kan de kontrolmåle den. Hvis de har ret i, at den er tunet, får du en bøde på 1000 kr.

http://borger.dk/forside/boern-og-unge/i-fritiden/knallertkoerekort

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 11-03-08 07:28

Må man bygge sin knallert om, eller ændre fra knallert 45 til 30?
Det er ikke tilladt at foretage konstruktive ændringer ved motor og lyddæmpersystem eller ændre udvekslingen mellem motor og drivhjul.

Da det ikke er tilladt at foretage konstruktive ændringer på en knallert, er det ikke tilladt at ændre en stor knallert (45 km/t knallert) til en lille knallert (30 km/t) eller omvendt.

Det er forbudt at sælge tuningsdele, der kan anvendes til knallerter. Tuningsdele er udstyr, der kan anvendes i motor eller udveksling, så knallerten kan køre hurtigere end den fastsatte hastighedgrænse. Dette fremgår af bekendtgørelse nr. 142 af 14. april 1977 om forbud mod forhandling af særligt hastighedsøgende udstyr (»tuningsdele«), der kan anvendes til knallert.
http://www.fstyr.dk/sw23101.asp

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 11-03-08 07:46

Der er jo i hvert fald en bødestraf , men hvis en 45 scooter er ændret kan politiet / staten forlange registreringsafgift da den nu lige pludselig er blevet til en motorcykel.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 11-03-08 08:08

Nu er det jo også sådan at en 45 knallert sidestilles med at man skal have kørekort til bil eller mc derfor er de samme regler omkring færdselsloven også gældende Det vil sige at konstruktive ændringer skal godkendes af myndighederne .Du kan feks. også få et hak i kortet for overtrædelser på linie med dem der gælder for biler /mc.

Hav en "ikke for hurtig" dag fra SunoFisken

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 11-03-08 08:27

Straffen er alt lige fra en bøde til klip i kørekortet eller fratagelse af kørekortet. Straffen for at overtræde hastighederne er de samme som bil, da en 45 knallert kræver kørekort.

hawaii7

Kommentar
Fra : Spotbot

Dato : 11-03-08 10:00

Ja hvis du har kørekort til bil/mc og tuner en 30 knallert, for du kun bøde, og ikke noget klip
Men hvis du tuner en 45 med kørekort så kan du få et klip, de konfiskerer dog ikke tundelene når det er en 45

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-03-08 12:02

Straffen er den samme som for andre knallerter....

I henhold til færdselslovens definitioner, er en 45er også en knallert, også selv om den er indregistreringspligtig og der kræves kørekort til den.....

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 11-03-08 12:28

Det er straks værre hvis du nu skulle køre galt på den. Der er ingen forsikring der dækker..
Hvis du klipper en cyklist som dør eller får sværre skader, så hænger du på regningen og den kan godt værre stor. Det betyder at de penge man tjener de næste mange år, vil gå direkte til forsikringen eller hvem der har udlægget.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 23-03-08 01:47

Har du fået lavet den lovlig

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 04-04-08 07:43

Har du ikke fået svar nok på dit spørgsmål, siden du ikke afslutter det???

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 500 point
Dato : 04-04-08 07:52

Knallert 45 (stor knallert): Du får et klip, hvis du overskrider hastighedsgrænsen på 45 km/t med over 30 %, dvs. hvis du kører med 59-72 km/t. Kører du mere end 60 % for stærkt (over 72 km/t) får du frakendt kørekortet betinget.

For alle køretøjer: Ved en meget stor overskridelse af fartgrænsen får du frakendt kørekortet ubetinget i en periode
http://www.sikkertrafik.dk/a6df3e80

Du kan også læse debatten her på scootergalleriet
http://www.scootergalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?Msg_ID=719956

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-04-08 15:34

Citat
Knallert 45 (stor knallert): Du får et klip, hvis du overskrider hastighedsgrænsen på 45 km/t med over 30 %, dvs. hvis du kører med 59-72 km/t. Kører du mere end 60 % for stærkt (over 72 km/t) får du frakendt kørekortet betinget.

For alle køretøjer: Ved en meget stor overskridelse af fartgrænsen får du frakendt kørekortet ubetinget i en periode

NEJ......

Og det var heller ikke det der blev spurgt om,
Der blev spurgt om straffen for at køre på en konstruktivt ændret knallert 45, og der er straffen den samme som for en almindelig knallert , altså bøde og konfiskation af de ulovlige dele , og i gentagelsestilfælde kan hele knallerten konfiskeres

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 05-04-08 15:10

sidste bøde jeg fik år 2001 var på 2000,-
bøde 1000 for tun
500 for nedslidt bagdæk
500 i sagomkostninger. ( 3x34 ) fra ishøj til Roskilde.

Godkendelse af svar
Fra : chokoladegrisen

Dato : 08-04-08 18:44

Tak for svaret HelleBirgitte.
Det var der jeg ville hen

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 08-04-08 18:51

Selv tak - kør nu pænt ik´