/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Sluk lyset efter dig????
Fra : yearhouse
Vist : 649 gange
100 point
Dato : 10-03-08 17:33

Myte....eller hva´?

Jeg er opdraget til, at man skal slukke lyset når man forlader et rum, toilet etc.

Men "nogen" påstår, at det ikke er nødvendigt (eller nærmere skadeligt) med de nye sparepærer??

....Og hva´ med lysstofrør?

Jeg knurrer bare a´ mine kolleger når de bare lader lyset brænde når de f.eks. forlader lokummet

Kan et klog hovede fortælle mig, om min knurren er berettiget?

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 10-03-08 17:36

CITAT]Jeg er opdraget til, at man skal slukke lyset når man forlader et rum, toilet etc.

Men "nogen" påstår, at det ikke er nødvendigt (eller nærmere skadeligt) med de nye sparepærer??
[/CITAT]

Det samme har jeg altid fået at vide og hørt.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 10-03-08 17:44

Jeg har læst at det ikke passer.At lysstofrør bruger så meget strøm når de starter at det ikke lønner sig at slukke dem.Det passer ikke har jeg læst, men jeg kan ikke huske hvor jeg så det. Skal prøve at finde det.
alimak

Accepteret svar
Fra : alimak

Modtaget 110 point
Dato : 10-03-08 17:46
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-03-08 17:50

Du gør det rigtige, sluk for alt unødvendigt energi forbrug...

Hvis forskellige "spare" pærer er konstruret,
så de helst skal være tændt altid, er de forkert designet.

Der vil selvfølgelig være en minimum brænde tid, eksempelvis for lysstofrør,
hvor det at tænde koster mere end fortsat at være tændt, men den er få sekunder...

Så med mindre en anden skal på WC lige efter dig; sluk, Svend

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 10-03-08 17:52

Citat
Jeg er opdraget til, at man skal slukke lyset når man forlader et rum, toilet etc.

Jeg er på samme hold.
Men ellers tror jeg nok,dine kolleger har delvis ret.De første sparepærer havde ikke godt af at blive
"motioneret".Jeg ved ikke om de nyere er mindre følsomme.Vi har de gamle endnu.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 10-03-08 18:01

Neej,da vi brugte petroliumslamper og Petromax`er,havde vi ikke de problemer.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 10-03-08 18:02

for mit vedkommende kørte jeg en prøve over to år af bare og ren arrigskab

2006 - lod brænde efter daværnde nesas råd hvor der er sparepærer - forbruget steg selvfølgelig

2007 (afregning lige sket) - slukkede når jeg forlod og forbruget faldt

begge år med en blanding af gamle og nye sparepærer og enkelt minilystofrør over skrivebord

ps en strømspareskinne er en god ide til vores mange apparaturer

Godkendelse af svar
Fra : yearhouse

Dato : 10-03-08 18:03

Tak alimak.

Der stod det hele. Så kan jeg godt knurre videre

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-03-08 18:28

Husk at tænde lyset yearhouse - så de kan se hvem der knurrer.

Kommentar
Fra : Jasmin9

Dato : 10-03-08 18:29

Hejsa

Jeg så en gang i Mythbusters på Discovery hvor de testede netop det med tænd/sluk..

Du sparer klart strøm ved at slukke efter dig, med mindre du kun skal være ude af rummet i max 23 sek, for så kan det ikke betale sig at slukke..

De testede også en masse pærer for at se om "slidet" ved at tænde/slukke så gjorde det dyrere, og det var så minimalt det sled på pærene..

Så lad os bare huske at slukke lyset efter os

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 10-03-08 18:59

Tak selv. Det var et rigtig godt spørgsmål, som jeg håber mange læser og lærer af.
alimak