/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
El-komfur slår sikringen
Fra : werter
Vist : 9146 gange
200 point
Dato : 09-03-08 22:24

Jeg købte et nyt AEG-el-komfur.
Fik sat det til den gamle installation, der kørte på 3 x 10 amperes sikringer.
Når det nye komfurs ovn har været tændt en halv times tid (m varmluftsblæser) går den sikring, som vedrører ovnen (og det er jo ikke altid jeg opdager det lige med det samme!).
Kablet fra måleren til komfuret er nok kun dimensioneret til 10 amp. Men for at sikringen ikke skal gå, skal jeg måske bruge en 11- eller 12-amperes sikring. Hvilket vel næppe findes. At trække nyt kabel vil være særdeles dyrt.
Er der nogen, der har en smart løsning?
(Jeg bruger den gamle type sikring, hvor man putter en stor "prop" ind i et hylster, som så skrues i)
Venligst fra Werter

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 09-03-08 22:28

Måske er der en fejl på ovnen ?? du kan vel også læse dig frem til max forbrug på ovnen eller i brocuren

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-03-08 22:43

Og det hylster som du sætter sikringen ind i, er dimensioneret så der ikke kan sættes en større sikring i eller hvad ? Der kan købes 16 amp sikringer til disse hylstre, men ledningen bag ved skal være beregnet til den større strøm, kan du ikke sætte ovnen til en gruppe der ikke er så belastet ?

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 09-03-08 22:54

En 10 amp sikring kan erstattes med en 13 amp sikring. Dette skulle være helt lovlig da de deler sokkelstørrelse.... Er dette ikke nok så skl du ha epilektikkkeren til at se på det...

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 09-03-08 23:07

Det er ikke lovligt bare at sætte 13 amp i.... Det kommer an på instalationen.
Fusk med strøm kan blive dyrt. Surt hvis du sætter ild i huset... Og nej det sker ikke kun for andre...

Har du læst mærkepladen på komfuret. Her står anført hvormeget strøm det bruger.

Der kan jo også være en fejl på det...
vh Ben

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 09-03-08 23:14

Citat
Måske er der en fejl på ovnen ?? du kan vel også læse dig frem til max forbrug på ovnen eller i brocuren

Et nyt komfur er der da ikke max forbrug på. Den skal kunne køre med fuld power.

Et komfur kører normalt med 16 amp.

Er det ikke en elektriker der har monteret det komfur. Hvad var der før?.

Hvorfor tror du at instalationen ikke er stor nok og kun er dimensioneret til 10 amp.??.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 09-03-08 23:18

Kom igen smoker en gang mere til ære for Benjamin

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 09-03-08 23:23

Forresten 3 x 10 amp?

Er en kraft instalation ikke altid 16 amp?

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 09-03-08 23:33

Et nyt Komfur med 4 varmeplader + en ovn. Skal kunne køre med max varme på alle 5.
På en 16 amp sikring.
Det er sgu da ikke sådan at man skal slukke for noget af det for at få lavet mad hvis der er behov for at bruge alle 5.
Hvis der er en gammel installation så få sat en ny tavle op. Eller købet gaskomfur.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 09-03-08 23:43

Til Sunowish

Citat
Kom igen smoker en gang mere til ære for Benjamin

Til din orientering så er jeg enige med det Benjamin skriver.

MVH Smokei

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-03-08 00:28

En installation til komfur vil normalt være lavet , til brug med 16 A sikringer. Derfor kan man godt have nøjedes med at sætte 10 A sikringer i. Hvad din installation må have af sikringer skal du nok have en fagmand til at se på.
Det afgørende er ikke bare lederdimensionen, men også ledningernens køleforhold, som kan være dårlig, hvis mange er lagt sammen eller ledningen overen længere strækning e lagt i isolering. Det sidste kan ske ved efterisolering i huse.
OProblemet kan formentlig løses ved ensartet fordeling af belastningen på de tre faser.

Sådan et komfur vil normalt kunne tilsluttes på forskellig måde, med forskellige maksimale strømme i den enkelte leder.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 200 point
Dato : 10-03-08 00:32

Med den slags sikringe du har er der en porcelænsring i bunden af sikringsholderens faste del . Du kan se den når sikringen er ude. hvis den er grå er den beregnet til 16 A sikringer, og du kan roligt sætte denne størrelse i.

Hvis ringen er rød er den kun til 10 A sikringer. Men den kan skiftes hvis ledningerne ellers er til det.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 10-03-08 05:05

du må IKKE sætte en 16 amp sikring i hvis ledningerne ikke er 2,5 m2
til en 10 amp er det normalt 1,5 m2 der må du gerne sætte en 13 amp sikring i , det burde være nok , ellers må du have nue ledninger i

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 10-03-08 07:34

som nogle har skrivet 13A det er fuldt lovlig på "plastikledninger" men de findes kun i den lille model og ikke den gamle "store"

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-03-08 08:10

Citat
Iu må IKKE sætte en 16 amp sikring i hvis ledningerne ikke er 2,5 m2

så store ledningstværsnit er der ikke plads til i almindelige huse.

Werter skal stole på at han kan bruge 16 A sikringer , hvis hans bundstykker i tavlens sikringsholdere er til det.

Mig bekendt kan man ikke få 13 A diazed sikringer. Men nogen ved måske bedre.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 10-03-08 10:14

Werter skal stole på at han kan bruge 16 A sikringer , hvis hans bundstykker i tavlens sikringsholdere er til det.

nej det kan man ikke
jeg har set adskillege installationer hvor bundpropperne manglede eller porcelænen var knækket af så det kun er bundskruen der sidder tilbage. vil derfor altid anbefale at man får det tjekket om det er den rigtige kvardrat til den rigtige sikring.

til transor man burde kunne stole på det>> men gør det selv folket har levet i mange mange år
og er man i tvivl bør ikke sætte større sikring i end 10Amp ny'er installationer 13Amp

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 10-03-08 11:11

Og så er det vel værd at minde om at 16 A sikringer tidligere var gruppen uden monteret begrænsnings "Passring" eller bundskrue.

Hvis tavlen er Lovligt mærket, er der markat der viser sikringens MAX størelse.

Det er stadig ikke lovligt bare at ændre størelse på sikringen efter hvad man selv syntes.

Der er meget forskel på hvad man kan og hvad man må...

Dette er helt klart uden for hvad man må, når man ikke er Aut. El-instalatør.

Vi er mange der kender reglerne, men opgradering til 13 Amp kræver gennemgang af hele instalationen. Det er ikke bare noget man kan lave via en PC og en debat side.

vh ben

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-03-08 14:04

Langt hen ad vejen enig med dig ben .

Men man må da gerne ændre sikringsstørrelse, bare det er til nogle mindre , eller tilbage til de oprindeligt tilladte. det skal jo stå på tavlen, det har du ret i.

Men jeg vil stadig hævde, at hvis der er en intakt synlig grå ring, så må man også sætte 16 A sikringer i.

Bevares den grå kan være forkert, men det kan mærkning på tavle også være, ligesom der kan være så mange andre fejl.

Men hele systemet med pasringe er vel indført, for at man skal kunne stole på det.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 10-03-08 14:36

Bundskruer og passringe er indført af for at sikre overestemmelse imellem instaltation og sikringsstørelser. Så man ikke kan sætte for store (Amp) standardsikringer i, skønt disse der passer i sikringshoved.

Hvis der er bundskruer grå=16 Amp - Rød 10=Amp. Må man selv følgelig anvende sikringer der svar til disse.

vh Ben

Kommentar
Fra : iwersen

Dato : 10-03-08 15:32

Hvis det viser sig du ikke har større end 1.5 kvadrat ledning til din kraftinstallation, ( kan være brugt i gamle huse ), så skal du prøve
at tjekke om komfuret er monteret til at køre på alle 3 faser.
Der er et koblingsskema på bagsiden.
Måske vil det hjælpe hvis belastningen fordeles bedre.
Det er rigtig nok, at der ikke findes 13 A sikringer i den størrelse du
bruger.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-03-08 19:33

Det var li-godt utroligt. Vi er vist enige.

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 12-03-08 22:24

1: Et moderne komfur bruger normalt 3x16 ampere ved fuld belastning, og disse er således fordelt:

Ovnen belaster 1 fase. 2 kogeplader belaster 1 fase og de 2 sidste plader belaster den sidste fase.

Et sådant komfur vil normalt få 10amp. sikringer til at miste pusten. Iøvrigt kan der være andre ting tilsluttet samme gruppe... f.eks vaskemaskine, opvakskemaskine, el-vandvarmere ect. Det gør jo ikke situationen bedre.

2: Man må ALTID skifte en 10 amperes sikring ud med en 13 amperes sikring såfremt det er D01 sikringer vi taler om - den 13 amperes DZ sikring findes ikke, og hvis nogen dristede sig til at konstruere den måtte den ikke bruges. Den 13 amperes sikring springer iøvrigt HURTIGERE end den 10 amperes ved overbelastninger og kortslutninger - derfor giver den forøgede størrelse ingen problemer. Bemærk iøvrigt at selvom man lovligt kan montere en 13 amperes sikring giver det ikke tilladelse til at belaste fuga materiel med mere end 10 ampere.

3: Om man i et specifikt tilfælde må udskifte de 10 amperes sikringer med 16 amperes kan kun en autoriseret installatør afgøre.

Kommentar
Fra : werter

Dato : 13-03-08 14:14

Kære Alle, der har forsøgt at hjælpe mig.
Mange tak for jeres omhyggelige svar.
Jeg har læst alt omhyggeligt - og konkluderet, at jeg MÅ have el-manden herned.

Da jeg ikke kan fordele min "pointpræmien", sender jeg dem alle til "transor", som har skrevet flest indlæg. Men jeg er b levet klogere af ALLE indlæg, specielt dansende T's, Iversen, Hansen og smokei! TAK!
Vl h Werter

Godkendelse af svar
Fra : werter

Dato : 13-03-08 21:07

Tak for svaret transor. Som nævnt i min sidste kommentar kom du med flest indlæg, men I var mange, der havde gode svar, der tilsammen gav mig et godt "komme-videre-med-sagen-grundlag"
Vl h
Werter