/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Fakturering i Excel
Fra : jepser30
Vist : 3123 gange
33 point
Dato : 09-03-08 19:53

Er ved at opbygge en faktura i Excel, men kan ikke lige gennemskue en måde hvorpå faktura nummer automatisk bliver fortløbende og dato automatisk bliver sat ind. En formel må kunne findes.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-03-08 19:59

Eller du kunne bruge et gratis regnskabs program med fakturering, den bruger Excel som "motor" men det er selvfølgelig ikke selvgjort

Kommentar
Fra : jepser30

Dato : 09-03-08 20:02

Og hvad er det så for et program, og kan man selv rette det til så man får et logo på og evt eget design?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-03-08 20:06

Jeg sidder med en helt ny Linux computer, men går ind og starter den bærbare, der har jeg den i Foretrukne, du får et link inden for et kvarter

Kommentar
Fra : jepser30

Dato : 09-03-08 20:07

tak

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-03-08 20:07

Spørgsmålet har været her før, hvis du søger finder du måske løsningen, den er lavet i Excel

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 09-03-08 20:09

,,,,,dine spørgsmål kan jeg ikke besvare
men jeg ville lige nævne regnskabsprogrammet
summasummarum for dig hvis du ikke kendte det...

http://www.summarum.dk/frame_download.htm

der findes en gratisudgave hvor du kan postere op til 300 poster
købeudgaverne er også overkommelige i pris

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-03-08 20:29

Den her prøver jeg i øjeblikket, kan ikke forklare dig faktura delen da jeg er på absolut begynder stadie, men du kan se en film om progammet, ved at klikke på Se video, den også købes til meget rimelige penge og kan så noget mere end 500 poster: http://www.holmberg-hansen.eu/free.aspx

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 09-03-08 23:05

Det er for bøvlet og rodet at lave faktura i Excel. Du kommer til at bruge bjerge af tid på hver eneste faktura, og har du anden bogføring går det helt galt. Næste hurdle er når du skal afregne moms - og kunne dokumentere at du ikke har brugt samme fakturanummer to gange. SKAT bliver ikke glade, og så skal du også bruge tid på det.
Find et gratisprogram, hvis du ikke vil købe et, men brug din tid bedre.

Accepteret svar
Fra : Leo.pedersen

Modtaget 16 point
Dato : 10-03-08 07:47

Hej

Er enig i at Excel ikke er optimal til at lave fakturaer i.

Svar på dato:
Formater cellen som det datoformat du ønsker og indsæt formlen:
+nu()

det med fakturanummer, det skal enten ske med en makro - eller ved at have det liggende i flere arkfaner, f.eks. således:

en arkfane med alle stamdata på kunder - en linie pr. kunde med dataene "deruda".
en arkfane med alle stamdata på vare/ydelser - en linie pr. vare/ydelse med dataene "deruda".
en arkfane med alle data på fakturaerne - en linie pr. faktura med dataene "deruda".
en arkfane med fakturaen - i denne arkfane indsætter du kun fakturanummeret manuelt, hvorefter den henter dataene fra de andre arkfaner.

en god fakturaformular findes forøvrigt i Excel.
Klik på "filer"
Klik på "ny"
i menuen i højre side klikkes på "på denne computer"
så åbner "skabeloner" her klikkes på "regnearksløsninger".
der vælges skabelonen "salgsfaktura".

Hvis du vælger at bruge Excel til fakturaer, så vil jeg anbefale at du bruger papirløsning til arkivering, dvs. alle fakturaer skal udskrives i 3 eksemplarer, således:

1) sendes til kunden
2) indsættes i nummerorden i et ringbind. Skal være komplet dvs. ubrudt nummerserie
3) den får "travlt", først indsættes den i et rindbind "disse kunder skylder" og når den er betalt flyttes den til ringbindet med finansbilag.

Jeg vil ikke bruge Excel som arkiv, idet du jo løbende ændre kundestamdata og vare/ydelse stamdata og dermed kan det blive mere end svært at dokumentere fakturaerne senere.

Hvis du er "grøn" inden for kontor, så vil jeg også tillade mig at anbefale www.fidus.dk

Venlig hilsen

Leo Lund
www.erhvervsbogføring.dk

Godkendelse af svar
Fra : jepser30

Dato : 10-03-08 10:12

Tak for svaret Leo.pedersen.

Det var Excel jeg søgte, og svaret var fyldestgørende.

Kommentar
Fra : kruemme

Dato : 10-03-08 22:26

er den gav 2 **************************************
fuvk 00000000000000 næste gagn

Citat
Tak for svaret Leo.pedersen.

Det var Excel jeg søgte, og svaret var fyldestgørende.

Kommentar
Fra : kruemme

Dato : 10-03-08 22:29

ovn_en___dit link virkerMEN:???????????
programmer kan ikke refisres, og der ska l
ikke koder ti,,,,,,,, de vil bere hav din mail
så DEET rØG UT