/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
ventilation i gæstetoilet
Fra : bv32
Vist : 990 gange
50 point
Dato : 09-03-08 15:13

Jeg skal etablere ventilation i et lille bitte gæstetoilet.

Jeg forestiller mig at lægge et 100 mm rør til loftet, og så sætte en ventilationsrist på toiletsiden.

a. Er det nok?
b. Hvad skal der sidde på loftsiden? Hvordan afsluttes sådan et rør?

Der er meget velventileret på loftet (der er ikke undertag og på begge sider af gavlen er der tre rimelig store ventilationshuller - huset er fra slutningen af 40erne).

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 60 point
Dato : 09-03-08 15:52

I det tilfælde som du beskriver kan du godt lave den ventilation med et 100 mm rør til loftet. Det er vel også hovedsaligt for at kunne få en vis luftudskiftning, ikke så meget for at komme af med fugt som hvis det var et baderum. Det ville nemlig ikke være godt for træværket på dit loft i det lange løb.
Du har jo også muligheden for at montere en lille ventilator i forbindelse med loftsristen på toiletsiden.
På loftet kan den evt. afsluttes med en bøjning, evt. to, således at åbningen ikke vender direkte opad - så slipper du for at støv o.l. falder direkte ned i røret. Der findes mange former for net, evt. noget groft insektnet som du kan montere på enden med et stort spændebånd, så slipper du også for fluer, hvepse og mus i røret ......
Held og lykke med det
Bennymanden

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 09-03-08 16:34

Jeg ved ikke lige om du kan få sådan et toilet hvor der sidder udsugning på Men har oplevet det i Østrig når man lukkede døren og satte sig på tønden gik der en ventilator igang som sugede på selve kummen (en lidt sjov fornemmelse ) Rummet var ejheller særligt stort og det var den mest effektive lugthæmmende foranstaltning jeg nogen sinde har oplevet

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 09-03-08 16:44

Du skal afslutte over tag i en taghætte. Ikke bare kan du trække unødig fugt op i din loft/tagkonstruktion, men også lyd og lugt, som måske kan fordele sig til andre af dine rum, gennem loftet. Og ejheller vil det være lovligt at afslutte i tagrummet, - så du kan ved videresalg blive gjort erstatningspligtig til at få det lovliggjort.

Godkendelse af svar
Fra : bv32

Dato : 09-03-08 20:44

Tak for svaret bennymanden.