/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Win98 skal væk.
Fra : DADAY
Vist : 431 gange
50 point
Dato : 22-02-03 13:04

Hvordan fjerner jeg win98 fra min HD.
Den står ikke i Tilføj/Fjern Programmer.
Jeg vil nemlig godt geninstalere den. som den er nu, er der noget helt galt.
Tak

Kommentar
Fra : fqbjs

Dato : 22-02-03 13:09

Du kan bare installere oveni - behøver ikke at fjerne den først.
Hvis du VIL det, så formattér din HD først.

Kommentar
Fra : DADAY

Dato : 22-02-03 13:17

Hvis jeg instalere oveni - har nemlig prøvet, så stopper hele maskineriet når den viser, jeg tror nok det er noget med Henter og gemmer Systemfiler, den går simpel hen i stå.
Faktisk ville jeg meget gerne formatere HD men jeg ved ikke hvordan man gør (kun lidt)
Jeg ville godt gøre det, sådan at jeg bare behøver at sætte win98 cd ind og geninstalere, der er vist også noget med en startdisk.
Men tak for svaret
Flemming

Kommentar
Fra : fqbjs

Dato : 22-02-03 13:22

Hvis du har din startdiskette og booter med den vil du kunne se på disketten at der liggen en fil FORMAT.COM.
Når du står i dit A-drev skriver du FORMAT C:

Kommentar
Fra : DADAY

Dato : 22-02-03 13:45

ok, men der står ikke noget sådan på min diskette, men jeg har fundet FDISK, er det det samme.
Og hvad skal jeg sætte x ved.
1.Opret Dospartition
2.Angiv aktiv Partition
3.Slet partition eller logisk Dos drev
4.Vis Partionsoplysninger.
Du kan godt se jeg er ude hvor jeg ikke kan bunde.
Hilsen Flemming

Kommentar
Fra : fqbjs

Dato : 22-02-03 14:06

Det skulle ikke være nødvendig at bruge FDISK. - Efter at du har bootet med din diskette kan du skifte til din CD. På den skal der ligge en fil FORMAT.COM

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-02-03 14:18

Ja
Når du står i fdisk.
I 4 Vis Partionsoplysninger. (kan du lige se hvad der er på din harddisk)
Der skulle gerne være en partition som er aktiv, og det er den '98 ligger på.
ESC tilbage til A:>
her skriver du format C: og tryk enter og nu vil den formatere HD
genstart med disketten i drevet
ved A:> D: og enter (hvis programmet fandt cd-rom på et andet bogstav så brug det.
skriv install

Kommentar
Fra : xou

Dato : 22-02-03 17:10

hej !
du kan selv oprette en start disk ved:
kontrol panel-tilfør/fjerne programmer-find fanen startdeskette
genstart i dos skariv
cd.. (c:\ blikker)
format c:
genstart fra din start disk vælg punkt 3
3.start windows indstallation fra cd

Kommentar
Fra : Squanto

Dato : 25-02-03 16:02

...
Format a: /s
og maskine skulle lave en bootdisc.
format /?
Skulle bringe en masse info frem.
Format c: /q - formatere disken hurtig men virker kun hvis disken er blevet formatteret på normalt hvis.
Når du skal installere win98. Så skriv x:\install /? - informationer vil dukke op og man kan vælge pauseskærme og andet fra...på den måde sparede jeg 40% på at installere...
Spørg hvis der er noget du ikke forstår..hjælper gerne

Kommentar
Fra : Josste

Dato : 26-02-03 09:00

Hvis du bare vil reinstallere, skal du gøre følgende (denne metode sletter ikke alle dine indstillinger for programmer, osv.)

Genstart maskinen med kommandoprompt (enten fra startmenuen, eller hold F8 mens den starter).

* Du skulle gerne starte i roden, C:\. skriv så "cd\windows" (elle den mappe windows er installeret i).
* opret en ny mappe der hedder noget tilfældigt. (f.eks. minmappe) skriv "md minmappe"
* herefter skal du flytte alt indhold (*.*) til denne mappe (dog ikke de undermapper der er) dette gøres ved at skrive "move *.* minmappe"
* genstart maskinen, og installer windows.

Når installation er gennemført, kør alle dine programmer. hvis der mangler .ini filer, eller andet, som plejer at ligge i c:\windows, kan du blot hente dem ind fra c:\windows\minmappe
Når du er tilfreds, og alt kører som det skal, sletter du blot c:\windows\minmappe, og så er alt som det skal være.

Hvis du løber ind i problemer i forbindelse med installationen (det skulle du ikke, jeg har brugt denne metode flere gange med success) skal du blot genstarte i kommandopromten, og kopiere filerne tilbage til c:\windows fra c:\windows\minmappe.