/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
Flexjobber
Fra : refi
Vist : 4829 gange
100 point
Dato : 08-03-08 15:04

Vi har haft en flexjobber på "prøve" i et par måneder....

Nu er hun blevet "godkendt" til flexjob og skal ansættes.... (20 timer om ugen)

a. Hvad skal en sådan have i løn (kontor uden uddannelse)
b. Hvem betaler hendes ferie (vi lukker)
c. Hvad nu hvis vi "kun" kan bruge hende i 2 mdr. mere - står hun så uden midler.
d. Findes der en slags "standard" ansættelseskontrakt til den slags

Jeg syntes jeg har læst og snakket med alle, men ikke rigtig fået et svar (jobkonsulenten aner det åbenbart ikke - hendes egen sagsbehandler heller ikke (siger hun))

Jeg/vi vil nødig sætte hende i klemme - det skal jo ikke være udnyttelse - så hellere beholde hende lidt længere (hun har ikke opfundet det varme vand, men arbejder godt og er glad for at være her - udfører hendes opgaver OK )

Nogen der kender lidt til den lovgivning....

Googlelink har jeg nok af Men kan ikke rigtig finde noget konkret om dette.....

Skal siges - hun er IKKE i fagforening (har aldrig været)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-03-08 15:05

Citat
(20 timer om ugen)

Forkert formuleret...

Naturligvis på FULDTID - men hun arbejder kun 20 timer....

Resten refunderes af kommunen....

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 08-03-08 15:08

Citat
hendes egen sagsbehandler heller ikke
. Det syntes jeg lyder meget mærkeligt. Vores søn er inde omkring det nu og det er da hans sagsbehandler der kringler den

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-03-08 15:18

Kan være hun ikke er "god" nok til at spørge

Sagsbehandleren vil ikke oplyse mig - det skal jobkonsulenten gøre - siger hun....

Og jobkonsulenten har INTET med penge at gøre - det er sagsbehandleren - siger hun....

Det bider sig selv lidt i halen

Måske en "kvindelig" skavank når de snakker med mænd....

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-03-08 15:22

Sagsbehandlere og konsulenter SKAL da vide det, ellers er det på tide at finde et andet job, de skal ikke kunne påberåbe sig uvidenhed hvis der....Gud forbyde det.....senere kom en tvist mellem klienten og andre offentlige myndigheder, såsom kommunen selv eller Skat.

Kommentar
Fra : Mette_Dyhr

Dato : 08-03-08 15:29

refi,

jeg kommer sådan til at tænke på historien om Kaptainen fra Köpenike.

Kender du den?

Møj system det der

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-03-08 15:29

Konsulenten har INTET med penge at gøre - så der tror jeg hende....

Muligt sagsbehandleren VED det men blot ikke vil fortælle MIG det.....

Men det hjælper ligesom ikke mig

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 08-03-08 15:35

Citat
Muligt sagsbehandleren VED det men blot ikke vil fortælle MIG det.....

Jammen hun har jo også tavshedspligt . Det er nok der den er gal. Derfor henviser hun til jobkonsulenten. Se om du ikke kan få en aftale i stand med dem begge og naturligvis den unge dame det drejer sig om

Kommentar
Fra : Mette_Dyhr

Dato : 08-03-08 15:37

a. Hvad skal en sådan have i løn (kontor uden uddannelse)
- spørg HK

b. Hvem betaler hendes ferie (vi lukker)
- hvis ikke hun har nået timer nok på fagforening er det vist tilbage på bistand og jeg har en formodning om at de vil sige at hun på forhånd vidste at I ville lukke og derfor skulle ha' sparet op så derfor vil der være en form for modregning - hvis hun er "heldig" får hun bistand/starthjælp alt efter alder med mindre der foreligger en aftale eller socialkontoret er oplyst, inden hun starter.

c. Hvad nu hvis vi "kun" kan bruge hende i 2 mdr. mere - står hun så uden midler.
- så ryger hun tilbage i folden hos systemet og bliver sat i en eller anden form for aktivering.

d. Findes der en slags "standard" ansættelseskontrakt til den slags
- aner det ikke spørg på jobcenteret eller i HK

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-03-08 15:45

a. Hun er IKKE i fagforening - men derfor kunne man måske godt spørge

b. Mig bekendt kan en flexjobbers "status" ikke fjernes igen..... (det er vel det der er ideen med ordningen)

c. Hun er da udenfor aktiveringssystemet som flexjobber....

d. som a - men ok, det koster ikke at spørge....

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 08-03-08 15:45

- prøv om du kan hente noget her refi:

http://www.sr-bistand.dk/netbrevkassen_info.asp?Gruppe=Fleksjob

Vedr. løn, er det jo noget hun og din samvittighed (læs: pengepung), skal blive enige om...

God weekend

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-03-08 15:47

Har vi slet ikke nogen sagsbehandlere her på Kandu ?????

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 08-03-08 15:47

Refi.
Så vidt jeg husker er den en løn til en fuldtids stilling. Du får tilskud tildet antal timer du har hende ansat, resten skal kommunen betale

Kommentar
Fra : Moneypenny

Dato : 08-03-08 16:03

Foruden jeg har arbejdet sammen med en fleksjobber, har min mand været i fleksjob i 3 år. Derfor kender jeg lidt til betingelserne.

En fleksjobber skal aflønnes efter mindstelønnen i overenskomsten, indenfor det arbejdsområde vedkommende ansættes i. I jeres tilfælde er det HK. I min kommune foregår det på den måde, at kommunen forespørger fagforeningen (HK), hvad lønnen skal være.

I skal være opmærksom på, at funktionærloven også er gældende, da vedkommende er kontoransat. Det spiller her ingen rolle, at hun ikke er uddannet. Opsigelsesvarslerne er angivet i funktionærloven. Hvis man har været ansat under 3 måneder, er varslet 1 måned fra arbejdsgivers side. Over 3 måneder, men under 3 år er varslet 3 måneder.

En fleksjobber får ledighedsydelse, når vedkommende er ledig. Ydelsen udbetales af kommunen og er 91% af max. dagpenge. Deraf følger, at en fleksjobber ikke skal være medlem af en A-kasse, og vedkommende skal ikke opfylde alle de regler, som almindelige lønmodtagere skal.

Men alt det burde både jobkonsulent og sagsbehandler ved kommunen jo vide

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-03-08 16:14

Ferie på ledighedsydelse er ikke en tvang, men en mulighed for fleksjobbere det første år, de er i fleksjob og ikke har optjent feriepenge.

Det besvarede så evt. ferie

Udmærket link "stouenberg" - der er en masse at læse....

Dog kører de lidt på samme måde med ½ svar... - ret irriterende..

Citat
men en mulighed for fleksjobbere det første år

Hvordan kan det være det når det kræver 9 mdr. ansættelse for overhovedet at få ledighedsydelse

Men læser videre - kan være der dukker mere op

Kommentar
Fra : swarn

Dato : 08-03-08 16:18

Hej

Det lyder lidt underligt alt sammen, men her er et link jeg vil foreslå i kigger på, der kan i få svar på alt vedr. fleksjob.

http://www.k10.dk/index.php

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-03-08 16:22

Takker "Moneypenny"

Det meste vidste jeg godt....

Dog ikke at kommunen "kender" eller SKAL kende lønnen - så behøver jeg ikke gøre mere ved det.

Citat
Men alt det burde både jobkonsulent og sagsbehandler ved kommunen jo vide

Muligt de burde - men det hjælper ikke når de blot henviser til hinanden

Stadig et STORT problem....

Som sagt - vi lukker i ferien.
Hun er jo ikke berettiget til ledighedsydelse - HVAD SÅ Skal vi betale eller gør kommunen, og er det så bistand (det kan man vel ikke hvis hun f.eks. lige har fået løn dagen før )

At hun hører under funktionærloven, var jeg så ikke klar over....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-03-08 16:25

Takker "swarn" - men umiddelbart ligner det et tjatteforum for flexjobbere....

Kommentar
Fra : Moneypenny

Dato : 08-03-08 16:28

Hun kan få ledighedsydelse under ferien:

http://www.adir.dk/sw16145.asp

Der ligger forøvrigt mange andre oplysninger inde på Arbejdsdirektoratets hjemmeside

Kommentar
Fra : swarn

Dato : 08-03-08 16:33

Du har ikke læst det hele tror jeg, men prøv at gi det lidt tid og undersøge hele siden sø hjælper det men du kan også se her

http://www.k10.dk/showthread.php?t=3684

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-03-08 16:37

Citat
I perioden indtil du hat optjent feriepenge, kan du, når du holder ferie enten fra fleksjob eller ledighed, få udbetalt ledighedsydelse under din ferie.

Ja tilsyneladende kan man godt få ledighedsyselse selvom man egentlig IKKE er berettiget...

Vi kommer nærmere målet

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-03-08 16:42

Jeg er godkendt til Flexjob og har selv undersøgt reglerne omkring ansættelse. Lønnen skal være som man har anciennitet til og arbejdsgiveren får dækket halvdelen af grund lønnen. (hvis flexjobberen er godkendt til 50%). Hvis man kommer ind for et andet fag skal jobkonsulenten forhandle løn med arbejdsgiveren. Jobkonsulenten skal også aftale alle andre ting med arbejdsgiveren.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-03-08 16:53

Jeg kan også oplyse at man kommer direkte tilbage til ledighedsydelse hvis man ikke arbejder. Man får ikke bistandshjælp. Og som godkendt til flexjon er man ikke medlem af en A-kasse og mange heller ikke af en fagforening. Den flexgodkendte går heller ikke på efterløn, man går på flexydelse, og den betaler man skam til, på lige fod med dem der betaler til deres efterløn.

Kommentar
Fra : bantam

Dato : 08-03-08 16:56

Underligt spgsm, at man virkelig ikke som fleksjobber sætter sig mere ind i sine rettigheder og pligter, så man ved hvor man står.

Læs evt her hos http://lafs.dk/index.php?page=home

Også K10 som en nævner er god til at få opl. fra bla. fra andre i samme situation

Det var måske en ide at stille spørgsmålet netop i K10, der jo er et specielt forum for dette, så får du måske mere noget du kan bruge.

Er selv fleksjobber på 5. år samme sted 20 timer ugentligt

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 08-03-08 17:10

Citat
. Hvad skal en sådan have i løn (kontor uden uddannelse)
- spørg HK

b. Hvem betaler hendes ferie (vi lukker)
- hvis ikke hun har nået timer nok på fagforening er det vist tilbage på bistand og jeg har en formodning om at de vil sige at hun på forhånd vidste at I ville lukke og derfor skulle ha' sparet op så derfor vil der være en form for modregning - hvis hun er "heldig" får hun bistand/starthjælp alt efter alder med mindre der foreligger en aftale eller socialkontoret er oplyst, inden hun starter.

c. Hvad nu hvis vi "kun" kan bruge hende i 2 mdr. mere - står hun så uden midler.
- så ryger hun tilbage i folden hos systemet og bliver sat i en eller anden form for aktivering.

d. Findes der en slags "standard" ansættelseskontrakt til den slags
- aner det ikke spørg på jobcenteret eller i HK

Det er noget af en sludder for en sladder det du skriver.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-03-08 17:11

For at det skal stå helt klart er her teksten som bantam gav genvej til.

Citat
Hvad er fleksjob?

Fleksjob er rettet mod mennesker under folkepensionsalderen, der ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på ordinære vilkår, og som har en varig og væsentlig begrænsning af arbejdsevnen i ethvert erhverv. Alle muligheder for revalidering, aktivering og andre foranstaltninger skal være afprøvet.

Ved ansættelse i fleksjob yder man den arbejdsindsats der er mulig i forhold til begrænsningen i arbejdsevnen, men modtager normal løn.

Arbejdsgiveren modtager en lønrefusion på halvdelen eller to tredjedele af den overenskomstmæssige mindsteløn indenfor det aktuelle ansættelsesområde. Man kan ikke modtage førtidspension samtidig med at man har fleksjob.

Ved ansættelse i fleksjob er det den faglige organisation, der har overenskomsten på arbejdspladsen, der forhandler løn-, pensions- og arbejdsforhold.

Fleksjob pjecen 17. udgave: http://www.dch.dk/publ/fleksjob/index.html

Hvad er job med løntilskud?

Job med løntilskud blev tidligere kaldt skånejob og er henvendt til mennesker på førtidspension.

Ved ansættelse i job med løntilskud beholder man sin førtidspension og arbejdsgiveren får udbetalt en lønrefusion på 22,- eller 39,- kroner pr. time.

Inden man indgår en aftale om ansættelse i et job med løntilskud skal løn- og arbejdsvilkår aftales mellem den ansatte, arbejdsgiveren og den relevante faglige organisation.

Et job med løntilskud skal indebære mindst 12 måneders sammenhængende beskæftigelse.

Pjece: http://www.clh.dk/pjecer/jobmedtilskud/

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-03-08 17:25

Fleksjob skal aflønnes efter den overenskomstmæssige timeløn, og samme løn som andre ansatte i firmaet.

Derudover kan du læse alle regler her......læg dog mærke til, at ordningen med at kommunen refunderer den halve løn er faldet væk nu........nu hedder det, at såfremt en fleksjobber ansættes på fuld tid (37 t/uge) og arbejder i 20 timer, skal arbejdsgiveren udbetale den fulde løn og kommunen refunderer så de 2/3....

http://www.dch.dk/publ/fleksjob/fleksjob17web.pdf

http://borger.dk/forside/arbejde-og-erhverv/fleksjob-skaanejob-og-revalidering/fleksjob

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-03-08 17:26

granner

de regler du citerer er forældede nu

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 08-03-08 17:31

Her et eksempel på lønudregning

øEksempel 1: 20 timer om ugen med et løntilskud på 2/3:

Lønsammensætning - fleksjob 20 timer pr. uge.Tilskud: 2/3

    Løn    Refusion     Egenbetaling
Grundløn   14.573,90    9.715,93    4.857,97
Overgangstillæg   281,12   187,41   93,71
Tilskudsberettiget løn   14.855,02   9.903,35   4.951,67

Erhvervet garantiløn - uden for refusion   1.517,42      1.517,42
Erhvervet hovedrengøringstillæg - uden for refusion   497,61
Månedsløn uden sociale udgifter   16.870,05

Arbejdsgiverbetalt pension 8%   1.188,40   792,27   396,13
Feriepenge 12,5% af 16.870,05 kr. - (ATP) 74,55 kr.   2.099,44   1.399,63   699,81
ATP - arbejdsgiver   149,10   99,40   49,70
Månedsløn i alt (incl. sociale udgifter)   20.306,99   12.194,64   8.112,35

I eksemplet er du ansat på fuldtid, men skånehensynet gør, at du kun arbejder 20 timer om ugen. Da kommunen kompenserer din arbejdsgiver med 2/3 af lønnen, betaler virksomheden reelt kun 8.000 kr. for dine 20 timer.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-03-08 17:32

Og det kom så ikke lige til at stå som i skemaet

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-03-08 17:51

Citat
og samme løn som andre ansatte i firmaet.

Der ER ikke andre i lignende job...

De er noget JEG laver normalt - og min løn får hun sgu ikke

Citat
Underligt spgsm, at man virkelig ikke som fleksjobber sætter sig mere ind i sine rettigheder og pligter, så man ved hvor man står.

Det er jo IKKE mig der er flexjobber - og hun har som sagt ikke opfundet det varme vand

Citat
nu hedder det, at såfremt en fleksjobber ansættes på fuld tid (37 t/uge) og arbejder i 20 timer, skal arbejdsgiveren udbetale den fulde løn og kommunen refunderer så de 2/3....

Den må sgu være MEGET ny...

I sidste uge da konsulenten var her - hed det ENTEN ½ eller 2/3 (1/3 er faldt væk)

Jeg har skam sat mig ind i reglerne, men det er de UKLARE pukter jeg gerne ville have på plads - og det er der jeg ikke rigtig kan få svar på kommunen, da de blot sender bolden tilbage

Selvfølgelig skal JEG give hende FULD løn - hvad kommunen så giver mig af tilskud er ikke problemet ENDNU (det kan være det bliver det, men indtil videre går vi ud fra 50%)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-03-08 18:10

Den lønudregning var ikke dårlig "Dova" - Takker

Den viser en del om den "reelle" udgift (der skulle jo gerne være til rundstykker)

a og c er så stadig det springende punkt.....

Kan være c slet ikke KAN blive aktuel....

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-03-08 18:16

Refi
Kommunen SKAL hjælpe dig. Det er dem der styrer flexjobberen. Og i sidste ende er det jobkonsulenten.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-03-08 18:20

Håber du har ret...

Det er ikke så meget MIG jeg er nervøs for - men jeg ser helst ikke hun bliver "snydt"

Kan være jeg har lovet hende for meget.....

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-03-08 18:42

Det må du så forklare jobkonsulenten, han/hun burde kende de kommunale regler for flexjob. Ellers må du gå til toppen, de kommunalt ansatte er betalt af os og de er til for os. Det lærte jeg da jeg kom i kommunal lære.

Kommentar
Fra : katja3

Dato : 09-03-08 13:20

Jeg har tidligere haft ansat en flexjobber. I dette tilfælde var vedkommende ansat på ful tid og jeg havde en 50/50 ordning. Dette betyder at jeg udbetalte fuld løn(mindsteløn) men fik refunderet halvdelen af alle udgifter( løn, feriepenge, pension, arbejdstøj + evt. specielle redskaber flexjobberen skulle bruge) fra vedkommenes bopælskommune. Det er dig, som arbejdsgiver, der skal udfylde dokument til kommunen for at få disse penge refunderet.
Hm... ved ikke om dette kan bruges men hva´ der er jo skrevet så meget andet i denne tråd.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-03-08 14:55

Ja da - det kan SAGTENS bruges.....

Dog hjælper det ikke så meget på de "uklare" punkter....

Bl.a. med hensyn til fyring - løn i ferie mm.

Men jeg kan forstå KOMMUNEN stiller ansættelseskontrakt til rådighed - eller ???????

Og "granner01"

Muligt jobkonsulenten burde vide en masse..... Men de har INTET med økonomien at gøre - så meget er jeg da blevet klar over...
Selv sagsbehandleren sidder åbenbart IKKE på "kassen"
Eller også har hun bare ikke nøglen....

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 12-03-08 01:10

Der hvor jeg er kommet i kontakt med arbejdspladser, der forhandlede personalerep. med jobkonsulenten om personens aflønning i virksomheden. Især hvis det var en spec. stilling som personen skulle ansættes i.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-03-08 12:46

Der er så nogen her der er HELT på afveje....

Jeg er kommet målet nærmere selv...

Flexjobberen får IKKE ledighedsydelse når vi lukker i ferien, men skal atter søge bistandshjælp da vedkommende IKKE har været her 9 mdr. (næste år er ikke problemet)

Selv bistandshjælpen kan blive et problem da flexjobberen på forhånd vidste der var lukket og "kunne have sparet op" (sindsygt)

Ydermere har jobkonsulenten INTET med vedkommendes løn at gøre - det er en sag mellem mig og den ansatte. Dog kan HØJST ydes tilskud til mindstelønnen+kvalifikationer med den procentsats der nu er aftalt.

Kommentar
Fra : Moneypenny

Dato : 28-03-08 16:23

Med hensyn til løn synes jeg, du skal se lidt på disse links

http://www.hk.dk/www/aktuelt/nyhedsarkiv/oktober_2002/kommuner_sjusker_med_fleksjob_loen

http://www.hk.dk/koebenhavn_service/afdelingsbladet/oktober_2007/ordentlig_loen_til_fleksjobbere

Jeg tror ikke, I kommer udenom at involvere HK, da der ikke er noget, der hedder mindsteløn indenfor kontorområdet. Her kigger man i lønstatistikker og regner med gennemsnitslønninger i nedre, median og øvre kvartil

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-03-08 16:53

Ja - det giver da lidt stof til eftertanke, men skulle ikke blive problemet her da kommunen får tallene fra en HK medarbejder (siger loven tilsyneladende)....

Kommentar
Fra : bantam

Dato : 28-03-08 22:27

Normalt er det altså sådan at et fleksjob bliver oprettet ved at man holder et møde hvor jobkonsulent, arbejdsgiver, fleksjobber og en rep. fra det pågældendene forbund, hvor man så er helt sikker på man får den rigtige overenskomstmæssige løn, pension o.s.v.

Sådan foregik det ihvertfald da jeg fik fleksjob,( HK ansat) men det kræver selvf. at fleksjobberen er medlem af den pågældende fagforening (ikke akasse), og det vil jeg da til enhver tid anbefale at man er, så man kan få de rigtige oplysninger om løn og ans.vilkår skrevet rigtig ind i kontrakten fra start, især ens skånehensyn og arbejdstid som fleksjobber.

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 08-04-08 16:56

Tak for svaret dova.

Vi kommer det nok ikke nærmere....

Foreløbig ventes STADIG på kommunens udspil

De har åbenbart IKKE travlt med at få "folk" i arbejde....