/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Har brug for en møbelsnedker
Fra : granner01
Vist : 848 gange
500 point
Dato : 08-03-08 11:38

Min søn har en massivt spisebord, der er lavet af en egestamme. Bordet har "barkkanter" i siderne.

Bordpladen er lakeret for mange år siden og nu ville vi gerne slibe bordpladen og så igen lakere den. Hvordan sliber vi den? Og kan vi lakere den igen. Den skal lakeres, for understellet er i bondestil og det har vi ikke tænkt os at slibe. Og det har fin lakering.

Kommentar
Fra : Mette_Dyhr

Dato : 08-03-08 11:43

Start med at fjerne den gamle lak med noget Bums, slib så bordet hvis det trænger, og laker igen.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-03-08 11:53

Hvis det er samme type lak som oprindelig skal den jo blot slibes let, lidt mere hvor der er grove ridser eller misfarvninger.

Kommentar
Fra : Mette_Dyhr

Dato : 08-03-08 15:13

Bordpladen er lakeret for mange år siden og nu ville vi gerne slibe bordpladen

- jamen så fjern lakken så I ka' slibe den!

og så igen lakere den.

- køb noget lak, en pensel og laker den.

Hvordan sliber vi den?

- enten med en kork klods/slibeklods med noget fint sandpapir om (få vejledning i butikken) eller en 3 punkts sliber og derefter en hulens masse slibning i hånden - tror dog ikke denne sidste metode er nødvendig.

Og kan vi lakere den igen.

- ja, hvis I har tørret efter med en let fugtig klud for at fjerne støv og købt lak og pensel.

Den skal lakeres, for understellet er i bondestil og det har vi ikke tænkt os at slibe. Og det har fin lakering.

- jamen hvad venter I så på? at vi kommer og gør det for jer???

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-03-08 15:37

Hvis den kun er ridset i lakken er det kun nødvendig at slibe indtil ridserne er væk. Man behøvet ikke at skulle slibe helt i bund. Efter slibning skal den aftørres godt for ikke der skal være noget støv.
Køb så en rigtig god møbellak. Spørg endelig i din farvehandel om hvilken type du skal bruge, så vil du blive vejledt godt

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 08-03-08 16:04

Hej granner.
Du skal gøre dig selv dem tjeneste og købe skibslak. Der er det bedste til egetræ. Bruger det selv og det er bare godt.

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 500 point
Dato : 08-03-08 16:55

Eller sågar gulvlak, hovedsagen er at det bliver slidstærkt og kan tåle forhåndværende rengøringsmidler, og 80% Rom hvis nogen skulle driste sig til at vælte en flaske ved næste gilde.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 08-03-08 17:00

Hej luffeA.
Det kan også tåle en god "kaffe"

Godkendelse af svar
Fra : granner01

Dato : 08-03-08 18:07

Tak for svaret LuffeA. Jeg har både møbellak, gulvlak og skibslak. Så nu går vi i gang.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-03-08 20:16

Tak.

Men prøv lige den nye lak i et hjørne så I kan se om den vil samarbejde med den gamle, den kan risikere at koge op eller slippe efter tørring.