/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Bremselængder for cykler
Fra : klemme2006
Vist : 4282 gange
100 point
Dato : 08-03-08 10:31

Er der nogen der ligger inde med en oversigt over cyklers bremselængder ved forskellig hastighed (ideelle, realistiske eller målte)?

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 08-03-08 10:42

du kan jo ikke ha en liste over hvor langt en cykkel kan bremse på da det kommer and på om bremserne bloker eller ej og størlsen på hjulne og hvilke dæk der bliver brugt og under hvilket underlag og det har meget at sige på en cykkel om asfalten er grov eller fin

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 08-03-08 10:49

- og cyklistens vægt...

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 08-03-08 11:10

De samme forhold gør sig gældende for biler, men alligevel opererer man med bremselængder, når man anbringer vejskilte, fastsætter hastighedsbegrænsninger osv.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-03-08 11:10

Kører du IND i noget stopper den øjeblikkeligt.....

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-03-08 14:19

Man kunne godt opstille tabeller over cyklers bremselængder,
men der er mange faktorer (parametre) der indvirker...

Vi lærte jo til teoriprøven at bremselængden vokser med kvadratet på hastigheden,
men man glemte at fortælle, at det kun gælder hvis bremsekraften holdes konstant.
Og det kan man vanskeligt opnå på cykel.

Først er der de gammeldags pedal bremse cykler, kun med bremse på baghjulene.
De er helt forkerte, både stabilitets og vægtfordelingsmæssigt:
Når man bremser overføres hovedvægten til forhjulet, og blokeres bagshjulet skrider man ud.

Bedre er det at bremse på forhjulet, med de fleste fælgbremser er underdimensionerede.
(prøv at sammenligne med en moderne motorcykel med store skivebremser).

Bedst er det selvfølgelig at bremse på begge hjul, men mest på forhjulet.
Både på grund af vægtfordeling og stabilitet. Denne dosering kræver øvelse...

Bremser man lige til friktionsgrænsen, vil der kunne opstilles bremse længde tabeller som for biler.
I prakses vil man aldrig kunne bremse så hurtigt.

Heldigvis er problemerne ikke så store for normale cyklister; kører man 20 km/timen
er den teoretiske bremselængde jo kun 1/25 af en bils der kører 100 km/timen.

Hertil kommer at standselængden jo er bremselængden plus reaktids længden.
Den sidste er proportional med hastigheden og således beskeden på cykel...

For racer cykler er forholdene langt mindre betrykkende, Svend

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 100 point
Dato : 09-03-08 08:57

Med de rigtige forudsætninger kan du lave dine egne bremsetabeller...

Under nedbremsning reduceres bevægelses energien til nul ved hjælp af bremsekraft gange vej:

Bevægelsesenergien er 0,5 gange massen gange hastigheden kvadreret: E = 0,5 * m * v^2
og med massen m trykker de to hjul tilsamme m * g på underlaget = vejbanen,
hvor m er massen af cyklist + cykel og g er tyngdeakcellerationen ca 9,81 her på jordoverfladen.

Det svære er så den bremse kraft du kan få fra hjul mod vejbane,
den maksimale er tygdekraften gange friktionskoefficienten.

Asfaldt på tør vej måske tæt på 1, våd asfaldt langt mindre og is under 0,1.

Tager vi et eksempel med maksimal bremseevne; friktionskoefficient godt 1 så
der kan overføres 10 gange massen som bremsekraft og kører vi 36 km/time = 10 m/sek:
0,5 *m * 10^2 = m * 10 * l hvor l er bremselængden...

Dette giver l = 5 m, og som du ser går massen ud af regningerne,
vejer du det dobbelte trykker og bremser du også dobbelt så meget...

Altså i bedste fald 5 m for at bremse fra 36 km/timen,
dobles hastigheden er bremselængden 4 gange længere,
72 Km/h giver så 20 m og 144 km/h (bil på motorvej) 80 m bremselængde.

Kan du kun (hvad der er normalt på cykel) bremse med halvdelen af din tygdekraft
fordobles disse bremselængder, og har du kun bremse på et af hjulene skal du igen fordoble:

Altså får du gammeldags cykel op på 36 km/timen er du 5 * 2 * 2 = 20 m om at bremse...
Var det sådan noget du gerne ville vide? Svend

Godkendelse af svar
Fra : klemme2006

Dato : 09-03-08 22:38

Tak for svaret svendgiversen.

Jeg havde håbet på nogle "officelle" tal, men det er da et spændende stykke fysik.

Så med lidt husmandsregning: Bremselængden ved den halve fart er en fjerdedel -> 18 km/t svarer til en bremselænde på 5m. Dertil reaktionstiden. Ved 80 km/t er den 22m (tabel), så ved 18 km/t ca 5m. Ialt 10 m standselængde ved 18 km/t med en baghjulsbremse. Det er lidt mere end en bil med samme hastighed.

Resultaterne virker tilforladelige. Du skriver at man normalt kan bremse med halvdelen af sin tyngdekraft.

Er det mere end sådan en fornemmelse du har?
Er det hvad man normalt kan opnå, hvis dækkene er gode, og klodser og bremser er af bedste kvalitet, eller er det hvad der er normalt for en bilkacykel med et par år på bagen?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-03-08 08:20

Tak for det, Svend

>Er det mere end sådan en fornemmelse du har?
Ja det kun et godt bud for en cykel amatør...

>Er det hvad man normalt kan opnå, hvis dækkene er gode?...
Højere bremsekraft kræver både gode bremser og dæk, men også kunnen,
Der skal doceres den rigtige bremsning samtidig til for og baghjul, mest foran...