/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
VA godkendelse ifbm. bruser
Fra : ivanovic1
Vist : 1837 gange
50 point
Dato : 07-03-08 17:13

Hej Alle,

Armatur skal ifølge lovgivningen være VA godkendt, men er der nogen der ved, om en bruser også skal være dette, da man jo som udgangspunkt ikke drikker vand af denne?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-03-08 17:15

Er det plasticslangen du tænker på

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 60 point
Dato : 07-03-08 17:15

Hej Ivanovic.

Alle haner og armaturer som tilsluttes det offentlige net . d.v.s. vandværket skal være VA-godkendt.
hilsen og god week-end
Bennymanden (VVS-montør)

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 07-03-08 17:19

Jamen hvis man f.eks. ser her http://www.etadanmark.dk/danish/nyheder/Dok2.pdf så kan man se at f.eks. bruserslange, bruser. spec. (hvad der så ligger i det) ikke kræver VA godkendelse. Men ved ikke hvad bruser ligger under???

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 07-03-08 17:20

Nogen som kan overskue arket og komme nærmere ind på om en bruser lovgivningsmæssigt skal være VA godkendt??

Kommentar
Fra : villo1423

Dato : 07-03-08 17:21

alle vandhaner/bruser skal være V.A
godkendt men self. kan man finde nogen på markede som ik er men som du selv siger man drikker jo ikke vandet (jeg gør ikke)

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 07-03-08 17:22

Jamen hvor er dette angivet lovgivningsmæssigt?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-03-08 17:25

Hanen til at åbne og lukke med skal - men HVAD du kobler på hanen bestemmer du da selv....

Der er da heller ingen der forbyder dig at drikke af haveslangen....

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 07-03-08 17:48

.... om i drikker vandet eller ej har ikke noget med sagen at gøre -
og det er rigtigt hvad Refi er inde på ...... der er jo ingen kontrol på hvad du monterer efter hanen / armaturet - så slanger, brusere o.s.v. har ikke nogen praktisk betydning - men du spørger om hvad lovgivningen siger, og her er det altså sådan at alle direkte tilsluttede haner og armaturer SKAL være godkendt.
Jeg ved godt, at der på markedet findes en masse som ikke er det og som sælges alligevel - men du spørger hvad loven siger.......
Der er jo også stadigvæk folk der kører på motorvejen imod trafikken .......
Iøvrigt findes der da en del armaturer som ikke er VA-godkendt, men som måske alligevel er udmærkede ........ de er bare ikke lovlige.
Bennymanden

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-03-08 20:40

Bruseslangen skal godkendes men ikke brusehovedet, undtagen hvis det er typen hvor der er en lukkemekanisme på selve hovedet.

Nåja, armaturer, vi husker jo de kinesiske der var støbt af skrot fra den nærmeste losseplads, sikkert indeholdende både kviksølv og kasserede atommissiler.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-03-08 21:05

http://www.etadanmark.dk/danish/mkva/Pdf/Oversigtsliste_12_%202007_09_20.pdf
Som du kan se i pkt. 1,44 kræves ikke VA godkendelse.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 07-03-08 21:35

Et brusearmatur er et produkt som har indflydelse på drikkevandskvaliteten, da det indgår direkte som et led i koldtvandsforsyningen fra vandværket.
Derfor er alm. brusearmaturer i private husholdninger fortsat omfattet af den gældende lovgivning for VA godkendelser.

Citat
Som det sikkert vil være mange bekendt, gennemføres der i starten af 2005 en ændring af VA-godkendelsesordningen, jf. tillæg 10 til BR 95 og tillæg til BR-S 98.
Kun produkter der har indflydelse på drikkevandskvaliteten skal godkendes.
Det betyder, at den lovpligtige VA-godkendelse i fremtiden begrænses til at omfatte de produkter der indgår i drikkevandssystemet. Det drejer sig eksempelvis om:

PEX-, PVC-, PP- og PB- rør.
Kompositrør.
Tapventiler og blandearmaturer.
Gevindskærevæsker.
Afspærringsventiler.
Kold- og varmdriksapparater.
Kulfiltre o.l.
Isterningsmaskiner.
Vandbehandlingsanlæg.

For alle øvrige produkter som tidligere var omfattet af den lovpligtige VA-godkendelsesordning vil gælde, at egenskaberne for disse produkter forsat skal dokumenteres af producenten efter særlige regler, som vil følge EU regelsættet om attestering af overensstemmelse på niveau 3.

Det betyder, at for produkter, som ikke fremover er omfattet af den lovpligtige VA-godkendelse, stilles der bl.a. krav om at produktets egenskaber skal dokumenteres ved prøvning på et akkrediteret prøvningslaboratorium samt at producenterne skal implementere og opretholde et dokumenteret kvalitetsstyringssystem.

Nuværende krav til produkterne opretholdes.
De eksisterende krav til produkternes egenskaber, som tidligere er beskrevet i normerne, fastholdes, men disse er nu beskrevet direkte i bygningsreglementet ved tillæggene. Producenterne er fortsat forpligtet til at dokumentere, at produkterne opfylder kravene.

For de produktgrupper, hvor kravet om den lovpligtige VA-godkendelse bortfalder, vil en frivillig VA-godkendelse være én af måderne for producenterne at eftervise, at kravene i bygningsreglementerne er opfyldt, jf. nedenstående.

Den lovpligtige VA-godkendelsesordning.
For de produkter, som forsat er omfattet af den lovpligtige VA-godkendelse, vil godkendelsesordningen forsætte uændret

Kun bruserslanger og brusehoveder som er monteret efter blandeventilen er ikke omfattet af godkendelsesordningen.
mvh
Bennymanden

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-03-08 06:09

Hmm, jeg er nu ellers bekendt med at en grossist måtte tilbagetrække et parti China-bruseslanger.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 08-03-08 14:34

Det er er helt rigtigt LuffeA - hvis du læser 3.sidste afsnit i citatet fra lovteksten ser du også, at der fortsat er de samme krav til produkternes egenskaber og kvalitetsniveau - så hvis de der China-slanger har været lavet af "gamle krigsskibe" eller lignende og ikke har kunnet leve op til en prøvelse .................. så: farvel og tak

Godkendelse af svar
Fra : ivanovic1

Dato : 08-03-08 14:51

Tak for svaret bennymanden.