/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Guldfisk af is.....
Fra : Torx
Vist : 1099 gange
50 point
Dato : 22-02-03 09:39

Hej
Jeg har en lille væddemål på højkant..
Jeg mener der findes en slags guldfisk der kan tåle at være i en frossen havebassin!!!!
Passe det ???

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 22-02-03 10:03

Hej Torx!
Det er noget med at tappe en smule vand af under isen, så der bliver mellemrum mellem isen og vandet.

Hvis bassinet er dybt nok, fryser det nederste vand ikke.

En guldfisk, og alle andre fisk, der bliver frosset, dør.

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : NinaM

Dato : 22-02-03 13:05

Som Jeannie skriver, fisk der bliver frosset dør.
Jeg vil bare lige tilføje at der findes fisk som kan leve i underafkølet vand, altså fisk som lever ved under 0 grader celcius, men vandet er stadig flydende det er bare underafkølet. Jeg ved ikke hvad de hedder, men det er ikke guldfisk og ikke nogen man har i et havebassin (lever så vidt jeg husker i saltvand i arktiske egne).

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 22-02-03 21:42

Det som Jeannie skriver er fuldstændigt rigtigt. Jeg har selv et stort bassin i haven med guldfisk. Samtidig med at man skal tappe vand af bassinet så der bliver luft (isolerende) mellem isen og vandoverfladen har jeg et springvand kørende uden dyser, så det rigtigt plasker i vandoverfladen. På den måde har jeg altid "åbent" vand i haven, til stor glæde for havens fugle. Fiskene bliver i vandet. Såsnart vandets temp. når på 2 gr. lægger guldfiskene sig sammen med frøerne nede på bunden. Først når temperaturen stiger, bliver der liv i dem igen.

Med venlig hilsen
Franksp

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 27-08-03 23:50

Hej Torx

Hvordan gik det med dit væddemål?

Mvh
Frank