/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Det lede hesian
Fra : tararam
Vist : 7603 gange
50 point
Dato : 07-03-08 13:19

Kan jeg rulle tapetklister på hesian, og herefter sætte savsmuldstapet på, male og herved gøre værelset lysere end den famøse, lede mørkebrune hesianfarve der er nu.
(ialt 15 værelser)

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 07-03-08 13:27

Det bliver noget møj at gøre sådan, så enten må du til farvehandleren og leje en afdamper, til at få det fjernet, eller "nøjes" med at overmale hessian'en

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-03-08 13:27

Det kan du godt men det bliver nok ikke et pænt resultat Så helre male på hesianen ellers skal det ned fra væggen først og derefter spartles og så savsmuldstapet og så males

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-03-08 13:30

Hesian er ikke så let at dampe af for at sige næsten umuligt og skal fjernes manuelt med spartler
Hvis du vælger at male på hesianen så kan du med fordel bruge vævfylder som grunder da det kan fylde alle ujævnhederne ud fordi det er tykkere end alm maling

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 07-03-08 13:35

Ja det hessian, det var engang så smart, vi har selv haft det i 70erne. Da vi blev trætte af det, grundede vi med vævfylder, som suno foreslår, inden malingen. MEN det er et kæmpe arbejde, der virkelig kræver tid og tålmodighed. Så go´arbejdslyst

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 07-03-08 14:46

Kunne man ikke bruge vævfylder, og så måske savsmuldstapet herefter. Måske et tykt lag vævfylder over et par gange først.
Nogle erfaringer med dette. ?

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 07-03-08 14:52

Det har jeg ikke erfaring med. Men faldt lige over en side her, der viser at man åbenbart godt kan fjerne hessian
http://www.handyman.dk/goderaad/goderaad_raad.asp?id=319

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-03-08 15:04

Jeg vil også anbefale dig at fjerne hessian først, da vævfylder og dernæst tapet kan blive for tungt, så du risikerer at hele skidtet falder ned igen.

For år tilbage fjernede vi hessian i hele hytte, vi ridsede i det, og kunne dernæst fjerne tådene, og med affugteren, fjerne papirlaget.

Hvis du ikke har mod på at fjerne hessian', så er det vævfylder (som en slags grunder) og dernæst alm. maling

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-03-08 15:32

Nej, du kan ikke sætte tapet ovenpå hessian.

Det er heller ikke sikkert du kan bruge vævfylder og maling med et godt resultat.....det kommer an på kvaliteten af hessianen og hvor godt det sidder fast.

Nogen gange kan det finde på at bule af fugtigheden fra vævfylder og maling

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-03-08 17:08

Jeg ville heller ikke forsøge med tapet uden på igen Og hvis det ikke buler i forvejen så gør bare som foreslået med vævfylder for hvis det så buler når det bliver fugtet trækker det sig sammen igen som tapet kan gøre når det bliver malet

Mvh SunoFisk

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-03-08 17:39

Jeg har selv haft problem med hessian, men snakkede med en malermester. Han fortalte at de havde en "tønde" med malerrester på værkstedet og det maling kunne jeg få meget billigt. Jeg skulle så male hessianvæggen, nærmest mætte den med maling, vente 3 dage og så gentage processen indtil der ikke var mere hessian at se.

Resultatet var så at væggen kradsede efter hessianen, men det fik jeg også råd for. Jeg tog en slibemaskine og sleb væggene. Og så blev de malet lyse og resultatet var fantastisk. Det tog lidt over en uge at ordne 1 rum. Men det skyldes tørretid for den tygge maling.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 07-03-08 18:56

Prøv lige i et hjørne at se om din hessian er af den type med papirbagside. Så kan du lige trække trådlaget af papiret, som bliver siddende på væggen. Jeg har gjort det for nogle år siden, men kan ikke lige huske om jeg gjorde det vådt inden ligesom med alm. tapet.

Har det ikke papirbagside er der kun den hårde metode tilbage. Hvad med at bruge en båndpudser med groft sandpapir på

Accepteret svar
Fra : ingelein

Modtaget 50 point
Dato : 16-03-08 19:09

Hej
Jeg gik helt død, da jeg prøvede at male hessian. Det er næsten umuligt at få fyldt maling ind i alle trådhullerne - og vævfylder kommer da til at koste det hvide ud af øjnene.

Det er for nogle typers vedkommende nemmere at fjerne tapetet. Problemet er at man i sin tid brugte ekstra stærk lim til at sætte hessian op med. Jeg ville prøve at gøre hessianen våd, med en trykforstøver (lille haveblomstersprøjte til ca. 100 kr fra Gardenia - fås i byggemarkeder). Gør væggen våd ad flere omgange - og til sidst tror jeg at du bare kan hive skidtet af.

Da jeg gik på pension startede jeg med at hive alt tapetet af alle husets vægge (rum for rum), og pudsede alle væggene op - (armeret lecabeton). Jeg var et år om at nå rundt i huset på 200 m2, men jeg nyder hver dag at se på de flotte glatte vægge, som igen er dækket med filt-tapet, som er malet.

Prøv at vande skidtet ned og det skader ikke at du bruger sæbevand - brun sæbe.

Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-03-08 19:44

Han er begravet i arbejde og har ikke tid til at svarer os Læg lige mærke til at det er 15 værelser Er det mon et hotel eller lign ??????

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-03-08 19:46

Tænker hvis det sku sidde så fast at det er umuligt at få af uden at tage det halve af pudsen med så kan det vel spartles med sanning Bare lige en ide

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 16-03-08 20:19

Hej Suno
Du mener da forhåbentlig sandspartel?
Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-03-08 21:04

Jae det hedder det også

Godkendelse af svar
Fra : tararam

Dato : 18-03-08 07:20

Tak for svaret ingelein.