/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
speedometer viser for meget?
Fra : janinna
Vist : 1289 gange
400 point
Dato : 06-03-08 14:18

hej, speedometeret på min mazda 626 viser for meget, hvordan kan det være?

10-15 kmt for meget

har dæk str nogen invirkning på det?

eller er det speedometeret det er defekt?

Accepteret svar
Fra : g_h

Modtaget 410 point
Dato : 06-03-08 14:25

Ja! Dækstørrelsen har meget at sige!
Hvis du har monteret andre dæk, evt. på alufælge, kan de sagtens have en mindre rulle diameter, end de originale hjul for bilen!
Noget andet er, at de fleste bilers speedometer viser for lidt, da de kan være leveret med forskellige hjulstørrelser, afhængigt af modelstørrelse og udstyrsversion.
Da bilers speedometer ikke må vise for lidt(men gerne formeget), er man nød til at tage udgangspunkt i bilmodellen, med de største hjul monteret!

Gert

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 06-03-08 14:29

De viser altid for meget.
Nogle siger det er for at man ikke ,af vanvare, skal komme til at køre for stærkt - andre mener det for at man skal tro bilen er hurtigere end den er i virkeligheden.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-03-08 14:30

De fleste biler der kører med den foreskrevne dækstørrelse, viser en smule for meget....ca 6-7 km/t.

Hvis der monteret større dæk (hjulet bliver højere nålt fra jord til hjuls overkant)) bliver omløbsstørrelsen ændret, og speedometer og tæller viser for lidt, og ved mindre(lavere) dæk, viser speedometer og tæller for meget

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-03-08 15:08

Sidst men ikke mindst...

Hvor ved du fra det viser for meget ????

Kommentar
Fra : janinna

Dato : 06-03-08 15:24

hej, har prøvet med 2 biler og måle + et par stykker fartmåler + min navigation

den kører nu på 165/80 R13

ifølge instruktionsbog : 185/70 R14

men den seddel der sidder på døren ang dæktryk viser kun 13" dæk.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-03-08 16:00

jamen det er hjulstørrelsen der gør det.....i hvert fald meget af det, resten kan tilskrives den almindelige gængse fejlvisning.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-03-08 16:03

For øvrigt kan du så heller ikke bruge kilometertælleren til at udregne et brændstofforbrug pr. km.....for når speedometeret/tælleren viser så meget for meget, vil det i udregningen fremgå, at din bil bruger er mere økonomisk end udregningen viser.....fordi du ikke reelt kører det antal kilometer som den tæller.....noget med, at såfremt din tæller viser, at du har kørt 115 km på syv liter benzin......så har du i realiteten kun kørt 100 km på syv liter

Kommentar
Fra : janinna

Dato : 06-03-08 16:10

hej , det vil sige at sætter jeg nogle 14" dæk på så udlignes noget af det?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-03-08 16:11

Du skal måle mellem kilometersten på motorvejen - de viser rigtigt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-03-08 16:32

Dit "værksted" kan på et rullefelt udføre en PRÆCIS måling....

Det koster IKKE alverdens....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-03-08 16:41

Citat
hej , det vil sige at sætter jeg nogle 14" dæk på så udlignes noget af det

Ja

Kommentar
Fra : janinna

Dato : 06-03-08 16:47

hej, det med rullefelt , kan man både få målt både om speedometer passer og om km passer?

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 06-03-08 16:55

Hvis speedometeret passer, passer kilometerne også!

Bilens originale hjul(185/70-14) har en rullediameter på 1930,8 millimeter.
Dine nuværende hjul(165/80-13) har rullediameteren 1866,7 og er altså 3,3192% mindre end de originale!
Det vil give en større fejlvisning, men de er stadig inden for lovens krav på 5%!

Du kan bruge 100meter pælene på motorvejen til at udregne din nøjagtige hastighed!
Mål over en 3-5 kilometers afstand, det gør målingen mere præsis!
Du kan også bruge et navigationsanlæg, der også fortæller bilens nøjagtige hastighed!

Gert

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-03-08 16:55

På et rullefelt kan der måles.
Hestekræfter
Topfart
Hastighed
Kilometertæller
Brændstofforbrug
Blandingforhold eks. benzin/luft

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 06-03-08 17:00

Det er da slet ikke nødvendigt, at bruge penge på et rullefelt, når nu det kan måles meget nøjagtigt med hendes navigationsanlæg, eller med et stopur!

Gert

Kommentar
Fra : janinna

Dato : 06-03-08 17:08

ja speedometeret, men hvad med kilometerne?

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 06-03-08 17:31

Det hænger sammen!
Viser speedometeret for lidt, vil kilometertælleren også vise for lidt!

Gert

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 06-03-08 17:32

Det kan du jo også kontrollere, med dit navigationsanlæg

Gert

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-03-08 18:41

Helt i orden hvis man er "fit" for den slags....

Men rullefeltet er nu nemmere

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 06-03-08 19:26

Nu er der det sjove ved rullefelter, at de sjældent viser ens resultater!
Jeg har været med til at rulleteste en Supra med dengang 650 hk.
den blev testet på 3 forskellige felter, med tre forskellige resultater.
Der var 35hk. forskel mellem laveste og højeste resultat og 11 km. forskel i kilometervisningen, når Supra'ens speedometer viste 100 km/t.
Og nemmere end at tænde for GPS'en, tror jeg nu heller ikke det er

Gert

Godkendelse af svar
Fra : janinna

Dato : 10-03-08 21:33

Tak for svaret g_h.