/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Vinkøler
Fra : Malfoy
Vist : 1712 gange
90 point
Dato : 04-03-08 17:24

Hej!
Jeg vil høre om der er nogle der kunne se de beregninger jeg har foretaget igennem for mig. Her kommer opgaven:

En flaske indeholder 0,75 L vin. Vinens masse er 0,671 kg.

a)Beregn vinens densitet:

m = p * V <=> p = ((m)/(V))

p = ((0,671kg)/(0,75L)) = 0,89 kg/L

For at undersøge vinkølerens evne til at holde vinen afkølet, stilles vinkøleren som vist på fotoet op på en vægt. Massen m af vinkøleren med indhold måles som funktion af tiden t. Tabellen viser resultaterne.

t/minutter: 0 -20 -40 -60 -80 -100 -120
m/kg: 2,984 -2,981 -2,980 -2,979 -2,976 -2,975 -2,973

Vands specifikke fordampningsvarme kan sættes til 2,45*106 J/kg.

b)Bestem ud fra data i tabellen en værdi for den effekt, hvormed der omsættes energi til fordampning af vand fra vinkøleren:

(((2,45*10^6 J/kg) * (2,984 kg – 2,937 kg)) / (120 min)) = 224, 7 Joule/minut

En dag bringes en afkølet flaske vin i vinkøleren, som herefter sættes på bordet. I løbet af de første 10 minutter stiger temperaturen af vinkøler med inhold fra 5,4 grader til 6,5 grader. På grund af fordampningen fra vinkøleren vil vinkøler med indhold efter et par timer opnå en sluttemperatur, som er lavere end stuetemperaturen 24,1 grader.

Vinkøler med indhold modtager energi fra omgivelserne med en effekt, der er givet ved:

P = A * (T_stue – T_vin)

Hvor T_stue er stuetemperaturen, T_vin er temperaturen af vinkøler med indhold, og A er en konstant.
Man kan regne med, at 3,6 W af den modtagne effekt fra omgivelserne går til at fordampe vand fra vinkøleren. Vinkøler med indhold har varmekapaciteten 4,9 kJ/°C.

c) Bestem en værdi for konstanten A, og vurdér her ud fra sluttemperaturen for vinkøler med indhold.
Nu, da jeg har fundet effekten, kan jeg finde A:

P = A * (T_stue – T_vin)

P / (T_stue – T_vin) = A

(224,7 Joule/minut) / (24,1-6,5) = 12,767

På forhånd mange tak,
Malfoy

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 45 point
Dato : 04-03-08 19:34

Det første resultat ser rigtigt ud...
men er det ikke en lidt "sprittet" vin? Svend

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-03-08 20:12

den er MEGET sprittet med den massefylde. Men det er nok en brændevin, siden den skal køles

Godkendelse af svar
Fra : Malfoy

Dato : 04-03-08 22:48

Nogle skulle have pointene - så de går til dig svendgiversen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-03-08 06:40

Tak for det Svend